Iranian Agriculture News Agency

کمبود سوخت، تیغ کمباین‌ها را در یزد کند کرد

مدتی از فصل خوشه چینی در مزارع استان یزد می‌گذرد و با توجه به گرمای بیش از حد هوا تاخیر در برداشت محصول، میزان ریزش و پرش خوشه هنگام درو را افزایش می‌دهد، این در حالی که علاوه بر کمبود کمباین برای برداشت محصول در مزارع استان، تامین نشدن سوخت مورد نیاز ماشین آلات موجود نیز مشکل کشاورزان را بیشتر کرده و به دلیل تاخیر در برداشت، هدر رفت محصول را افزایش می دهد.

کمبود سوخت، تیغ کمباین‌ها را در یزد کند کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، غلاتی مانند گندم و جو از محصولات استراتژیک محسوب می شوند و افزایش تولید این محصولات علاوه بر خودکفایی و قطع نیاز به واردات، در زمینه صرفه جویی ارزی نیز برای کشور اهمیت دارد در دولت تدبیر و امید در  هفت سال گذشته با تدابیر مناسب گام‌های موثری برای افزایش تولید و بهره وری از منابع بخش کشاورزی با اقداماتی مانند توسعه زیرساخت‌های آبیاری نوین ، تامین بذر مناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه  و خرید تضمینی و... برداشته شده اما کمبود برخی از ماشین آلات کشاورزی و یا مشکلاتی مانند نبود سوخت برای فعالیت تمام وقت این ماشین الات مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده است.

یکی از مشکلاتی که کشاورزان گندم و جو کار استان یزد با آن مواجه هستند، کمبود ماشین آلات کشاورزی به خصوص کمباین در فصل برداشت محصول است و کمباین های موجود نیز با دلیل تامین نشدن سوخت مورد نیاز و سهمیه ناکافی سوخت با توجه به زمان فعالیت، باتمام ظرفیت در زمان برداشت محصول نمی توانند فعالیت کنند.

برخی از کشاورزان استان با انتقاد از کمبود ماشین آلات برداشت محصول و مشکلاتی که برای تامین سوخت این ماشین آلات وجود دارد از مسئولان کشاورزی استان خواستند با توجه به تاخیر ایجاد شده در زمان برداشت محصول و زیانی که از آن برای کشاورزان باقی خواهد ماند، برای سرعت بخشیدن به این فرایند اقدامات لازم را در پیش گیرند.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان یزد با تایید مشکلاتی که کشاورزان یزدی با آن دست به گریبان هستند، گفت: هم اکنون کمباین های موجود در استان یزد کمتر از نیمی از نیاز استان هستند اما همین تعداد نیز با کمبود سوخت (نفت وگاز) مواجه بوده و این مسئله باعث کندی برداشت غلات در استان یزد شده است.

محمدعلی حاتمی‌زاده  افزود: هر دستگاه کمباین روزانه برای برداشت محصول نیاز به ۳۰۰ لیتر نفت و گاز دارد اما سهمیه روزانه این ماشین آلات کشاورزی ۲۰۰ لیتر است که انهم گاهی با تاخیر تحویل می‌شود که این روند نارضایتی کشاورزان و کمباین داران را باعث شده است.

وی با تاکید بر اینکه برای برداشت ۱۲ هزار هکتار اراضی زیرکشت گندم ، جو  و کلزا در استان نیاز به حدود ۳۰ دستگاه کمباین است، اظهارکرد: هم اکنون ۱۲ دستگاه کمباین با فناوری قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد که باعث افزایش ریزش و هدر رفت محصول در هنگام درو می شود .  

این مسوول خاطرنشان کرد کمباین داران برای تامین بخشی از نیازهای سوخت خود متوسل به رانندگان وسایل نقلیه سنگین و دیگر ادوات کشاورزی می شوند و از آنها درخواست سوخت می کنند.

حاتمی زاده تصریح کرد: اگر نیاز استان به کمباین تامین شود یا سوخت مورد نیاز کمباین های موجود تامین شود، علاوه بر جلوگیری از خسارت و ریزش محصول، کشت پاییزه کشاورزان نیز به موقع انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه کار برداشت محصول تا اواخر مرداد ماه در استان یزد ادامه دارد، تصریح کرد:  ۹هزار و ۱۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص دارد که حدود ۴۰ درصد محصول آن برداشت شده و از مجموع اراضی زیر کشت محصول جو به میزان ۲هزار و ۵۵۰ هکتار نیز تاکنون ۹۰ درصد آن برداشت شده است .

تولید ۳۶ هزار تن گندم در استان یزد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز گفت: با توجه به آبیاری و کودهی به موقع، استفاده کشاورزان از دانش فنی روز و مبارزه با آفت سن گندم امسال تولید این محصول با احتساب برداشت ۳.۸ تا ۴.۵ تن در هر هکتار به ۳۶ هزار تن می‌رسد.

سید جمال سجادی پور به ایانا افزود: امسال از  ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار سطح زیرکشت ۳۶  هزار تن محصول تولید شود که این عدد نسبت به سال قبل چهار هزار تن کاهش دارد که علت آن تغییر الگوی کشت و کاهش آب سفره های زیرزمینی است.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود امسال افزون بر ۱۲ هزارتن گندم مازاد شامل ۶ هزار و ۸۰۰ تن گندم از کشاورزران خاتم، پنج هزار تن از تولیدکنندگان ابرکوه، ۳۵۰ تن از بهاباد و شهرستان‌های یزد و مهریز هم هرکدام ۵۰ تن توسط مراکز خرید شرکت های تعاونی روستایی و غله استان خریداری شود .

پیش بینی خرید ۱۲ هزارتن گندم در استان یزد

مدیر تعاون روستایی استان یزد نیز از خرید هزار و ۸۰۰ تن محصول گندم به ارزش ۴۵ میلیارد ریال از کشاورزان استان خبرداد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد افزایش یافته است.

یدالله جوادپور افزود: افزایش خرید تضمینی گندم از کشاورزان به خاطر اهتمام  ویژه دولت در پرداخت به روز مطالبات گندمکاران در اجرای طرح خودکفایی این محصول است .

وی با اشاره به پرداخت ۹۰ درصد مطالبات گندمکاران استان، اظهار کرد: محصول گندم مازاد بر مصرف کشاورزان با قیمت تضمینی از قرار کیلویی ۲۵ هزار ریال از آنها خریداری می‌شود.

جوادپور  پیش‌ بینی کرد: تا پایان فصل خرید که آبان ماه است افزون بر  ۱۲ هزار تن محصول مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری شود.

در استان یزد کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت نوین و بهره وری از آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری سالانه افزون بر یک‌ میلیون و ۶۳۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

این میزان تولید به همت ۷۰ هزار خانوار روستایی، کشاورز و دامدار تولید می‌شود که شامل ۷۹۰ هزارتن محصول زراعی و باغی، ۵۱۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای و ۳۸۰ هزارتن محصول دامی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید