Iranian Agriculture News Agency

آمار و اطلاعات دقیق و به روز کشاورزی، مبنا و پایه و اساس نظام نوین ترویج کشاورزی است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: آمار و اطلاعات دقیق و به روز کشاورزی، مبنا و پایه و اساس نظام نوین ترویج کشاورزی است.

آمار و اطلاعات دقیق و به روز کشاورزی، مبنا و پایه و اساس نظام نوین ترویج کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه نظام نوین ترویج کشاورزی که در اتاق جلسه سازمان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: در صورت وجود آمار و اطلاعات دقیق و بروز از کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی، خواهیم توانست نسبت به داشته های کشاورزی؛ مشاوره دقیق به کشاورزان ارائه نموده و راهنمائی های فنی تخصصی لازم را در اختیار آنان قرار دهیم.  

وی با بیان این که نظام نوین ترویج کشاورزی و سامانه پهنه اراضی زراعی صرفاً به معنای آمار و اطلاعات نیست، گفت: برای دست یابی به نتایج مطلوب و هدف گذاری شده در کارگروه نظام نوین ترویج، باید انتظارات و مشکلات کارشناسان پهنه نیز در کارگروه مربوطه طرح و مورد بحث و گفتگو قرار گیرد و راهکارهای علمی و قابل اجرا به کارشناسان ابلاغ شود.

 فتحی تاکید کرد: تقسیم کار بین کارشناسان پهنه باید با در نظر گرفتن ظرفیت و پتانسیل موجود در کارشناسان و بدون ملاحظات سیاسی و اجتماعی صورت پذیرد، لذا درخواست انجام امورات محوله به صورت دستوری و از مسند قدرت؛ قابل حصول نبوده و دور از منطق است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به این موضوع که کارکردها و راهکارهای گذشته ترویج در زمان حال جوابگو نیست و چندان نمی تواند نسبت به حل مشکلات موثر واقع شود، تصریح کرد: در نظام نوین ترویج کشاورزی، سامانه ای تحت عنوان سامانه پهنه بندی زمین های کشاورزی طراحی و تعریف شده است. در حال حاضر سامانه پهنه بندی اراضی زراعی در راستای تعیین محدوده و وظایف کارشناسان اجرایی در قالب کارشناسان پهنه، نیازمند ساماندهی سازماندهی شده و بازنگری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با خاطرنشان ساختن این نکته که هدف طرح کاداستر حمایت از زمین، مزارع و باغات و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی در این خصوص است، گفت: اجرای طرح کاداستر و GPS در تمامی اراضی زراعی سطح استان می تواند در ارائه آمار و اطلاعات دقیق کشاورزی اعم از مشخصه های زمین مانند اندازه، نوع کاربری، مشخصات ثبتی، حقوقی و اطلاعات مکانی، اطلاعات بروز کشاورزی را در اختیار کارشناسان پهنه زمین های کشاورزی قرار دهد.

فتحی در پایان تاکید کرد: با مطالعه دقیق آمار و اطلاعات مندرج در سامانه پهنه بندی اراضی زراعی از جمله آمار و اطلاعات مربوط به میزان تولید، سرانه مصرف و تولیدات مازاد بر مصرف، می توان در بازرگانی محصولات کشاورزی و بازاریابی انواع محصولات زراعی و باغی نقش موثرتری از خود ایفاء کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید