Iranian Agriculture News Agency

وارد کردن بذر، قلمه و نهال پالونیا ممنوع بوده و کشت آن غیرقانونی است

رئیس بخش تحقیقاتی منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: کشت درخت پالونیا به علت نیاز آبی زیاد در مناطق نیمه خشک و خشک ایران نظیر استان آذربایجان شرقی نامناسب است.

وارد کردن بذر، قلمه و نهال پالونیا ممنوع بوده و کشت آن غیرقانونی است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، توحید ابراهیمی در گفتگو با خبرنگاران، ضمن بیان این مطلب افزود: براساس جلسات متعددی که در مورد گونه درختی پالونیا در سازمان حفظ نباتات و سازمان جنگلها و مراتع کشور و با حضور کارشناسان مختلف از محیط زیست، سازمان پارکها، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور و دانشگاه علوم مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شده است، با دلایل و شواهد مستدل کاشت این گونه در مناطق خارج از شمال کشور که دارای اقلیم خشک و نیمه خشک هستند رد شده است.  

وی یادآور شد: مطابق سخنان دکتر کلاگری (رئیس بخش صنوبر و درختان سریع الرشد موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور) و دکتر شیروانی (عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران) این گونه بومی مناطق پرباران شرق و جنوب شرق آسیا می باشد و کشت آن به علت نیاز آبی زیاد در مناطق نیمه خشک و خشک ایران نظیر استان آذربایجان شرقی نامناسب است.

 ابراهیمی ادامه داد: اخیراً در استان گلستان اقدام به تولید نهال پالونیا در سطح وسیع و انبوه شده و تولیدکنندگان نهال به علت عدم استقبال بخش خصوصی، بدنبال مشتری در مناطق خارج از شمال هستند. این امر ناشی از تغییرات اقلیمی است و حتی صنوبرکاری هم در این استان از اقبال عمومی برخوردار نیست.

رئیس بخش تحقیقاتی منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی ابراز کرد: با توجه به اظهارات مهندس خوشنویس پژوهشگر موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور صدها پایه از این گیاه در مجتمع تحقیقاتی البرز کرج طی ده سال اخیر کاشته شده و بر اثر سرما خشک شده اند. این گونه نسبت به صنوبر دارای نیاز آبی بالا و حساسیت زیاد به سرما است.

 ابراهیمی با خاطرنشان ساختن این موضوع که گونه درختی پالونیا گیاهی غیر بومی، نورپسند و سریع الرشد بوده و در اکوسیستم های جنگلی در سایه خوب رشد نمی کند و با دارا بودن ریشه های قوی و برگهای بزرگ از رشد گونه های بومی جلوگیری می‌کند، گفت: اگر در کشور پالونیا در سطح وسیع و بدون مطالعه و پیش‌بینی کشت شود می‌تواند خیلی خطرساز شود و به دلیل رشد سریع می‌تواند به سرعت جایگزین گونه‌های بومی در محیط‌های طبیعی نظیر جنگلهای ارسباران شود.

وی ادامه داد: برای معرفی و ترویج یک گونه باید به خواستگاه اکولوژیک و نیازهای محیطی آن گونه توجه شود و به لحاظ اقتصادی نیز واقعیتها باید روشن شود و در راستای معیشت بهره برداران عمل شود در مورد معرفی و بکارگیری گونه های غیر بومی تا تحقیق به حد کفایت نرسد و اجماع محققین موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور حاصل نشود نباید به ترویج و توسعه کشت آن اقدام کرد.

رئیس بخش تحقیقاتی منابع طبیعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی بیان کرد: توضیح اینکه مرجع مربوط به اظهار نظر در مورد ممنوعیت هرگونه تولید، توزیع و فروش بذر، قلمه و نهال پالونیا سازمان حفظ نباتات کشور می باشد و بر اساس نظر سازمان یاد شده وارد کردن بذر، قلمه و نهال پالونیا ممنوع بوده و کشت آن غیر قانونی است.

لازم به ذکر است که سازمان جنگلها و مراتع کشور و اداره کل منابع طبیعی در زمینه وضعیت ورود این گیاه به استان صاحب نظر بوده و دارای اطلاعات ذیربط هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید