Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کردستان

زنبور براکون در یک هزار هکتار مزرعه گوجه فرنگی کردستان رهاسازی می‌شود

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کردستان گفت: به منظور مبارزه بیولوژیک با آفت‌ امسال زنبور براکون در یک هزار هکتار از مزارع گوجه فرنگی کردستان رهاسازی می‌شود.

زنبور براکون در یک هزار هکتار مزرعه گوجه فرنگی کردستان رهاسازی می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، فریدون حامدی اظهار کرد: برنامه‌ریزی لازم برای عملیات رهاسازی زنبور شکارگر براکون در سطح یک هزار هکتار مزارع گوجه فرنگی استان انجام شده که مرحله اول آن در شهرستان کامیاران اجرا شد.

وی افزود: زنبور براکون درون لارو آفت میزبان تخم ریزی و از این طریق آنها را از بین می‌برد، بنابراین در این روش نیازی به استفاده از سموم شیمیایی برای کنترل آفت هلیوتیس یا کرم غوزه خوار نیست.

وی با اشاره به مزایای اجرای مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبور براکون تصریح کرد: این روش مبارزه بسیار کم هزینه بوده و با توجه به عدم مصرف سموم شیمیایی، ضمن حفظ سلامت محیط زیست، به سلامت محصول تولیدی و نهایتاً جامعه مصرف کنندگان منتهی می شود.

زنبور براکون در ۵۰۰ هکتار از اراضی کامیاران توزیع شد

مدیر جهاد کشاورزی کامیاران با اشاره به اینکه زنبور براکون در ۵۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت گوجه فرنگی این شهرستان توزیع شده است گفت: این حشره به منظور مبارزه بیولوژیک در این مزارع با ۵۰ درصد اعتبار یارانه‌ای توزیع شده است.

بهرام کوشکی اظهار کرد: این حشره پرورش یافته در استان در بین کشاورزان گوجه فرنگی کار دهستان‌های سورسور، شاهو و ژاورود از توابع شهرستان کامیاران توزیع شده است.

وی اضافه کرد: رهاسازی زنبور براکون یک نوع مبارزه بیولوژیک است که  باعث کاهش چشمگیر استفاده از سموم کشاورزی در محصولاتی مانند گوجه فرنگی که تازه خوری دارند انجام می‌شود.

کوشکی گفت: رها سازی این حشره در این شهرستان برای چهارمین سال متوالی علیه کرم میوه گوجه فرنگی یا کرم هلیوتیس (پیله خوره یا هاریه ) انجام گرفته است که این اقدام باعث از بین رفتن ۱۰۰ درصدی این کرم‎ها در محصول کشت شده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کامیاران در ادامه افزود: در این روش ابتدا تاریخ پیک آفت کرم هلیوتیس با استفاده از تله‌های فرمونی مشخص و سپس با استفاده از زنبورهای براکون جهت مبارزه استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه در توزیع این حشره استفاده از ماسک و دستکش و رعایت فاصه اجتماعی از اولویت های تحویل زنبور به بهره برداران بود گفت: مرحله دوم توزیع زنبور براکون ۲ هفته دیگر در این شهرستان انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید