Iranian Agriculture News Agency

مرکزی رتبه نهم در تولید گندم را کسب کرد

آنجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در نشست با نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی به شاخص های استان مرکزی در بحث تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: کسب رتبه نهم در تولید گندم، سوم در تولید علوفه، در تولید حبوبات رتبه سوم، تنوع گل و گیاه های زینتی رتبه اول و میزان تولید رتبه دوم کشور به استان مرکزی اختصاص دارد.

مرکزی رتبه نهم در تولید گندم را کسب کرد

به گزارش ایانا مرکزی، آنجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در نشست با نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی به شاخص های استان مرکزی در بحث تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: کسب رتبه نهم در تولید گندم، سوم در تولید علوفه، در تولید حبوبات رتبه سوم، تنوع گل و گیاه های زینتی رتبه اول و میزان تولید رتبه دوم کشور به استان مرکزی اختصاص دارد.

وی با اشاره به کسب رتبه سوم در خصوص تولید گوشت قرمز در استان، میزان تولید محصولات دامی در استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در بحث تولید محصولات دامی به صورت میانگین 50 درصد مازاد بر نیاز مصرف در استان تولید می شود و میزان تولید گوشت قرمز بالغ بر 55 هزار تن در سال 98 بوده است.

آنجفی خاطر نشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی با اراده و همت مسوولان و فعالان بخش کشاورزی از لحاظ جذب سرمایه و اعتبار و همچنین تدارک و توزیع کودهای شیمیایی و نهاده ها توانسته است جز استان های شاخص در سطح کشور باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در ادامه به مشکلات پیش روی بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: تامین کودهای شیمیایی و نهاده های دامی یارانه ای، دریافت و تخصیص اداوات کشاورزی همچون کمباین و تراکتور از تولیدکنندگان و تحویل به متقاضیان، بروز مشکلات در سامانه سوخت و نبود یا کمبود سرمایه از جمله مشکلات پیش روی بخش کشاورزی است که اکثر فعالان و تولید کنندگان بخش کشاورزی را با مشکل روبرو کرده است.

سبزی نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه این جلسه به اهمیت بخش کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: رشد اقتصادی و تامین بودجه بدون نفت در کشور با فعالیت بخش کشاورزی محقق می شود، با توجه به وسعت و اهمیت  بخش کشاورزی،  اقتصاد کشور وابسته به  افزایش تولید محصولات کشاورزی است. 

وی توسعه صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی را مهم دانست و بیان کرد: توسعه صنایع تبدیل در بخش های مختلف کشاورزی گامی در راستای افزایش تولید محصولات کشاورزی، ترویج و تشویق کشاورزان برای تولید و ایجاد بستر اشتغال برای جوانان و جویندگان کار است.

سبزی تصریح کرد: دو شهرستان ساوه و زرندیه از حیث وسعت و تنوع محصولات کشاورزی از اهمیت ویژه ای در سطح استان برخوردار است. بنابراین در راستای افزایش تولید و ادامه این روند می طلبد مدیران و مسولان جهاد کشاورزی  با برنامه ریزی و مدیریت گامی بزرگ در این عرصه بردارند.

نماینده مردم شهرستان ساوره و زرندیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تغییر رویکرد مدیران در نحوه نظارت و رسیدگی و برقراری ارتباط مستمر و نزدیک با کشاورزان و تولیدکنندگان، اتخاذ تصمیم بر اساس نیاز فعالان بخش کشاورزی،  ایجاد تعامل و همکاری بین دستگاه های مربوطه، رفع موانع خرید و تحویل گندم و ....  از جمله راه هایی است که می تواند زمینه  بهبود و توسعه بخش کشاورزی را در استان فراهم آورد.

سبزی در پایان خاطر نشان کرد: طی چند سال گذشته کارکزد روستا ها از مبدل بودن و تولید به ییلاق شهرنشینان و خوش نشینی تغییر کرده است. در واقع با توجه به مهاجرت معکوس مردم به روستا ها می توان از این فرصت استفاده بهینه کرد و با استفاده از سرمایه، سرمایه گذاران روند تولید و تبدیل را در روستاها احیا کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید