Iranian Agriculture News Agency

سالانه 18 هزار تُن گندم در بانه مصرف می‌شود

مدیرجهاد کشاورزی بانه گفت: سرانه مصرف سالانه گندم در این شهرستان 18 هزار تن است که میزان تولید این محصول کم‌تر است و تا رسیدن به خودکفایی فاصله زیادی دارد.

سالانه 18 هزار تُن گندم در بانه مصرف می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان،به نقل از سپهر غرب، کریم شریفی در جلسه کارگروه گندم اظهار کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود هفت هزار تُن گندم از مزارع زیرکشت برداشت شود که پنج هزار تُن آن، در قالب محصول مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری خواهد شد.

وی با بیان اینکه گندم در بانه به‌صورت کشت دیم و آبی تولید می‌شود، اضافه کرد: امسال چهار هزار و 500 هکتار زمین به‌صورت دیم و 300 هکتار به‌صورت آبی به کشت این محصول استراتژیک اختصاص یافته است.

شریفی افزود: با توجه به اینکه معیشت مردم روستاهای بانه از تجارت مرزی به کشاورزی و دامپروری تغییر کرده، دو هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی به کشت جو اختصاص یافته و تغییراتی در تولید محصولات کشاورزی بنابر نیاز کشاورزان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: امسال در 600 هکتار از اراضی زیرگشت گندم مبارزه با سن مادر، 670 هکتار مبارزه با سن پوره، 500 هکتار مبارزه با ملخ، 200 هکتار مبارزه با علف هرز باریک برگ و یک‌هزار و 650 هکتار مبارزه با علف هرز پهن‌برگ انجام شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی بانه تأکید کرد: در حال حاضر هشت دستگاه کمباین، برای برداشت محصول زراعی گندم در اراضی این شهرستان فعال است که در پیک برداشت محصول، این تعداد به 18 دستگاه افزایش می‌یابد.

وی گفت: برای خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان سه مرکز خرید در شهر کانی‌سوربوئین و روستای‌ شوی پیش‌بینی شده و قیمت خرید هر کیلوگرم گندم نیز امسال 25 هزار ریال تعیین شده است.

شریفی افزود: سال گذشته با توجه به قیمت پایین گندم، یک‌هزار و 635 تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در بانه خریداری شد، اما امسال با توجه به افزایش قیمت خرید این محصول پیش‌بینی می‌شود، پنج هزار تُن گندم خریداری شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید