Iranian Agriculture News Agency

فاز اول گلخانه قباسرخ بیجار مهر ماه به بهره‌برداری می‌رسد

رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان کردستان گفت: پروژه مهم و اشتغال آفرین گلخانه قباسرخ در بیجار با مشارکت بخش خصوصی احیا شده و فاز اول آن مهر ماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

فاز اول گلخانه قباسرخ بیجار مهر ماه به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان ،به نقل ازایرنا، بهرام نصراللهی زاده در حاشیه بازدید از این طرح اظهار کرد: اقدامات بخش خصوص در اجرای این طرح قابل قبول است و امیدواریم فاز اول (سه هکتاری) این پروژه مهم و اشتغال آفرین هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: این پروژه در ابتدا در ۲۷ واحد طراحی شده بود که قابلیت اجرایی نداشت و با ورود بخش خصوصی شرکت شهرک‌های صنعتی استان در راستای کاهش هزینه‌ها و مصالح مورد نیاز به هفت واحد بزرگ تولیدی تغییر یافت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با بیان اینکه در طرح اولیه پروژه گلخانه قباسرخ ۱۲ هکتار زیرکشت می رفت، اضافه کرد: با برنامه منسجم و حساب شده شرکت شهرک‌ها این میزان به ۱۶ هکتار افزایش بهره وری پیدا کرد.

او یادآور شد: پروژه قباسرخ از سال ۱۳۸۸ همزمان با سفر مقام معظم رهبری به کردستان کلنگ زنی شد ولی متأسفانه با عدم مدیریت مناسب اجرای آن متوقف شد اما از اسفند پارسال با تحویل به شرکت شهرک ها با اعتباری بیش از بر یک بیلیون و ۵۷۰ میلیارد ریال اجرایی و در مدت ۱۸ ماه به بهربرداری خواهد رسید.

نصراللهی زاده تاکید کرد: در این پروژه گلخانه ایی با تولید هشت هزار تُن به ازای هر هکتار حدود ۱۲ نفر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد و الگوی کشت به ۱۰ برابر نسبت به تولید در فضای باز افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه شرکت شهرک ها در استان کردستان حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال پروژه در دست اقدام دارد، افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان به علت شیوع بیماری کرونا امکان آغاز فعالیت در بخش های دیگر را فعلا ندارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با تشریح پروژه های در دست اجرای راه و شهرسازی در بیجار اظهار کرد: پروژه کنار گذر چنگیز قلعه جهت تکمیل پل رو گذر آن حدود ۳۰ میلیارد ریال به پیمانکار بدهکار است که در صورت تامین آن پیش از آغاز هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

او اضافه کرد: در راستای احیای زیر ساخت های ورزشی شهرستان، پیست بین المللی اسکی نسار با تغییر پیمانکار پروژه و تخصیص ۸۵ میلیارد ریال اعتبار در مدت یکسال به بهره برداری خواهد رسید و به مدت ۲۰ ساله در اختیار پیمانکار خواهد بود، پروژه خوابگاه ۲۰۰ نفری کلنگ زنی شده که در حال حاضر حدود ۶۵ میلیارد ریال برای تکمیل آن نیاز است و تکمیل پروژه استادیوم ۱۷ شهریور در ۲ فاز تحویل پیمانکار شده که فاز اول امسال به بهره برداری می رسد و فاز دوم پس از آن شروع خواهد شد.

نصراللهی زاده ادامه داد: اعتبار فاز اول پروژه استادیوم ۱۷ شهریور حدود ۱۵ میلیارد ریال برآورد شده که صرف فنس کشی، جدول کشی، سرویس بهداشتی و رختکن تیم‌ها با ۱۸۰ مترمربع زیربنا خواهد شد.

وی در خصوص پروژه های نوسازی مدارس شهرستان بیجار هم گفت: سازمان نوسازی مدارس استان کردستان حدود پنج میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال بابت احداث سالن ورزشی و استخر سرپوشیده به شهرداری بیجار بدهکار است که موانع پرداخت آن به زودی رفع خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان یادآور شد: هر ۲ پروژه نوسازی مدارس در بیجار با پیشرفت ۹۷ درصدی سالن ورزشی و ۹۰ درصدی استخر سرپوشیده دارای مشکلاتی همچون محوطه سازی و نصب انشعابات برق و گاز است.

او تاکید کرد: ۹ استخر شنا در استان توسط نوسازی مدارس در دست اجراست که اولین استخر این مجموعه جهت رفاه حال دانش آموزان در شهر بیجار امسال به بهره برداری خواهد رسید.

نصراللهی زاده گفت: محل جمع آوری فاضلاب شهرک اندیشه و محله پایین دستی محمود آباد، جهت انتقال و رفع معارض تعاونی مسکن فرهنگیان، شهرداری و آبفای شهرستان نیازمند برنامه زیری و برآورد هزینه دقیق است و تاکنون جهت دفع فاضلاب سه شهر حدود ۱۵ میلیارد ریال اعتبار جذب شده است.

وی افزود: یکی از مهمترین مسائل مدیریت شهرستان بیجار تامیین آب شرب است که طرح آبرسانی از سد سیاه زاغ از پارسال آغاز شده که در کنار آن، هفت هزار هکتار از اراضی محدوده این سد نیز از دیم به آبی تبدیل خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان با اشاره به اینکه با تبدیل کشت گندم آبی، ۱۰ تا ۱۵ درصد به حجم تولید در هر هکتار افزایش خواهد یافت، یادآور شد: با افزایش بهره وری اراضی کشاورزی و باغداری موجب بهبود سطح درآمد کشاورزان می‌شود.

او به پروژه عظیم پتروشیمی بعثت در بیجار هم اشاره کرد و گفت: این پروژه با اعتبار ۷۵۰ یورویی در آینده خیلی نزدیک کلنگ زنی شده و عملیات اجرایی آن به سرعت آغاز خواهد شد.

نصراللهی زاده به ظرفیت های توسعه صنعت گردشگری و عمرانی شهرستان اشاره کرد و اظهار کرد: با تغییر مدیریت آب سد تلوار به استان کردستان یا مدیریت ملی، می‌توانیم در استفاده از این ظرفیت مهم جهت توسعه بخش کشاورزی، تولیدی و گردشگری استفاده کنیم.

وی افزود: ظرفیت های دیگر همچون امام زاده حمزه عرب، منطقه بکر قم چقای، قلعه و رودخانه روستای صلوات آباد و سایت پرورش قوچ و میش ارمنی می تواند با مدیریت صحیح در جذب گردشگری و اشتغالزایی در این شهرستان نقش بسزایی داشته باشند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید