Iranian Agriculture News Agency

به دلیل فقدان صنایع تبدیلی:

۳۰ درصد از محصولات باغی چهارمحال و بختیاری به ضایعات تبدیل می‌شود

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: به دلیل نبود صنایع تبدیلی ، سالانه حدود ۳۰ درصد از محصول تَره‌بار و باغی این استان به ویژه محصول هلو به ضایعات تبدیل می‌شود.

۳۰ درصد از محصولات باغی چهارمحال و بختیاری به ضایعات تبدیل می‌شود

ابراهیم شیرانی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایانا در شهرکرد  اظهار کرد: سالانه حدود ۳۰ درصد محصولات تَره‌بار از جمله هلو ، گیلاس ، آلبالو ، سیب و انگور تولید شده در استان، از مرحله گل دادن تا فروش و مصرف، به ضایعات تبدیل می شود.

به گفته وی، کاهش ریزش گل‌های درخت هلو، هرس به موقع درختان، استفاده از مواد با منشاء گیاهی به جای مواد شیمیایی، مبارزه بیولوژیکی با افات و امراض گیاهی، برداشت مکانیزه محصولات، استفاده از کانتینرهای سردخانه‌دار و سورت مناسب محصولات، در کاهش ضایعات محصولات و درست رنج کشاورزان اثرگذار است.

شیرانی تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری جزء استانهای تولیدکننده با کیفیت محصولاتی نظیر بادام، گردو و هلو و سیب در کشور است.
به گزارش ایانا، هم‌اکنون از ۲۷۸ هزار هکتار سطح اراضی استان، حدود ۴۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت محصولات باغی اختصاص دارد که بیش از ۳۵ هزار  هکتار آن بارور است.

هم‌اینک سه هزار و ۶۰۰ هکتار از باغات استان به کشت هلو اختصاص دارد و سالانه حدود ۵۵ هزار تن هلو  در استان برداشت می‌شود.

وی افزود: این استان سالانه ۵۵هزار تن سیب درختی و بیش از ۵۵ هزار تن محصول انگور و در مجموع ۱۶۵هزار تن محصول تره‌بار و میوه فاسد شدنی تازه خوری تولید و روانه بازار کشور می‌کند که در صورت استقرار صنایع تبدیلی، بخشی از میوه تره‌بار درجه دو و سه فراوری و از ضرو زیان بهره‌برداران جلوگیری خواهد شد. 

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این باره گفت: سال ۹۸ در استان ۹۴۰ میلیارد ریال‌ سرمایه‌گذاری در بخش صنایع تبدیلی و غذایی انجام شد.

طهمورث فتاحی تصریح کرد: سال زراعی گذشته ۲۹ فقره جواز تاسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی در نواحی صنعتی استان با سرمایه‌گذاری اولیه یک هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال در زمینه سردخانه، فرآوری ماهی، فرآوری بادام، تولید خوراک آبزیان، تولید خوراک دام و سایر بخش‌های کشاورزی صادر و با صدور این جوازها، زمینه اشتغال یک هزار نفر در استان فراهم شد.

به گفته وی، در حال حاضر این استان دارای ۲۵۰ واحد فعال صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی است که طی پنج سال گذشته ۲۰ سردخانه دو مداره استاندارد با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن به سردخانه‌های موجود افزوده شده است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: خوشبختانه گنجایش سردخانه‌های موجود در چهارمحال و بختیاری  مطلوب است و علت پایین بودن رغبت سرمایه‌گذاری در فرآوری تره‌بار ، مقطعی بودن تولید ۲ ماه در سال است.

به گفته وی، طبق ارزیابی‌های انجام شده، چهارمحال و بختیاری رتبه نخست کشوری را در بحث سرمایه‌گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی دارد و عمده صادرات انجام شده طی سال گذشته در بخش کشاورزی منوط به وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان بوده است.

به گزارش ایانا، چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی، دامی و شیلات به عنوان یکی از قطب کشاورزی کشور شناخته می‌شود.   

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید