Iranian Agriculture News Agency

پرداخت تمام هزینه های طرح های آبیاری نوین در صورت یکپارچه سازی اراضی

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: پرداخت هزینه طرح‌های آبیاری نوین در یکپارچه‌‎سازی اراضی به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

پرداخت تمام هزینه های طرح های آبیاری نوین در صورت یکپارچه سازی اراضی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، داداش نصیری در گفتگو با خبرنگاران با تأکید بر اینکه در صورت یکپارچه‌سازی اراضی، امکان پرداخت هزینه اجرای آبیاری ‌های نوین تا ۱۰۰ درصد وجود دارد گفت: با یکپارچه‌سازی اراضی و انجام آبیاری تحت فشار، مدیریت منابع آب بهینه می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه یکپارچه‌سازی اراضی بایستی به پویشی مردمی تبدیل شود گفت: اغلب کشاورزان از این قانون و ضرورت اجرایی شدن آن خبر ندارند بنابراین لازم است در این مسیر، آگاهی‌بخشی کافی و مستمر همراه با تبلیغات در دستور کار قرار گیرد .

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه یکپارچه‌سازی اراضی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: قانون یکپارچه‌سازی و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی قانون کاملی است، باید تمامی بخش‌های درگیر در کشاورزی برای ایجاد مشوق به کشاورزانی که در یکپارچه‌سازی اراضی مشارکت می‌کنند، همکاری کنند و اولویت دریافت مشوق‌ها با کشاورزانی است که در تجمیع اراضی مشارکت کرده‌اند.

وی با اشاره به پایین بودن سطح تولید در بخش کشاورزی به دلیل وجود اراضی خرد، تاکید کرد: باید تمرکز بر اراضی خرد معطوف شود و در این راه، مشوقهای جذاب در برنامه قرار گیرد تا کشاورزان حاضر به همکاری شوند.

نصیری با اشاره به اهمیت نقش مدیران محلی و نهادهای غیردولتی در تجمیع و جلوگیری از خردشدن اراضی گفت: این بازیگران محلی، بازیگران بسیار موثری هستند و باید آنها را در اجرای این قانون شریک کرد.

وی با بیان اینکه طبق قانون، هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون کسب مجوز از جهاد کشاورزی جرم است و با ساخت‌وسازهای غیرمجاز برخورد قانونی می‌شود افزود: این برخوردها شامل جریمه و تخریب بنای غیرمجاز است.

نصیری با بیان اینکه ساخت‌وسازهای غیرمجاز معمولاً خارج از محدوده شهرها و طرح هادی روستاها انجام می‌شود افزود: در برخی از موارد دستگاه‌های دولتی، شهرداری‌ها، شوراها و دهیاری‌ها بدون هماهنگی با جهاد کشاورزی مجوز احداث بنا در زمین‌های کشاورزی را صادر می‌کنند.

وی کمبود نیروی انسانی را یکی از مشکلات مدیریت امور اراضی استان برشمرد و گفت: کمبود نیروی انسانی در بسیاری از مناطق استان اجازه رصد و پایش کامل اراضی کشاورزی و مقابله مناسب با تغییر کاربری را نمی‌دهد.

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی تاکید نمود: به هموطنان توصیه می‌شود برای ایجاد هرگونه بنا در اراضی کشاورزی، دیوارکشی یا فنس‌کشی مجوزهای لازم را از جهاد کشاورزی منطقه دریافت کنند.

وی با تأکید بر نقش مردم در جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز تصریح کرد: در مقابله با پدیده تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی به کمک همه مردم از جمله سازمان‌های و تشکل‌های مردم‌نهاد نیاز داریم.

نصیری در پایان خاطرنشان کرد: سامانه ۱۳۱ آماده ارائه مشاوره و دریافت گزارش‌های مردمی در مورد تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید