Iranian Agriculture News Agency

شهرستان مرند در تولید گل محمدی رتبه سوم استانی را به خود اختصاص داده است

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند، گفت: کشت گل محمدی در اراضی شیب دار و تکمیل صنایع وابسته آن از برنامه های مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مرند است.

شهرستان مرند در تولید گل محمدی رتبه سوم استانی را به خود اختصاص داده است

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علی صیادی در بازدید از بزرگترین مزرعه گل محمدی در روستای میاب که به همراه معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مرند برگزار شد، با بیان اینکه کاشت گل محمدی با توجه به اینکه مصرف آب کمی دارد می‌تواند نقش مهمی در تغییر الگوی کشت در شهرستان مرند و با توجه به خشکسالی های اخیر و محدود بودن منابع آبی داشته باشد گفت: توسعه کشت گل محمدی در دستور کار جهادکشاورزی است و چون این گیاه نیاز آبی کمی دارد و شرایط آب و هوایی شهرستان برای این گیاه مناسب و صرفه اقتصادی آن هم بالاست، به کشاورزان توصیه می‌کنیم به کاشت این محصول روی بیاورند.

وی اضافه کرد: پایلوت اجرای این طرح در روستای میاب به عنوان بزرگترین بوستان گل محمدی در شمالغرب کشور در سطح 7 هکتار به بهره برداری رسیده و 5 هکتار برای سال جدید آماده کشت شده است.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مرند گفت: چندین روستا با شرایط و اقلیم روستای میاب مناسب برای کشت در شهرستان مکان یابی شده که میتوان روستای میزاب، زمهریر، کوه کمر، زنوزاق، درق، زنوز، زرغان، دوگیجان، مجید آباد، قینر و روستاهای دامنه میشو را نام برد که در اولویت برنامه های ترویجی گنجانده و تولید انواع اسانس تا نوع سوم در برنامه صنایع تبدیلی این محصول است.

وی افزود: سطح زیرکشت این محصول در شهرستان مرند 139هکتار است که 134هکتار آن بارور و 5 هکتار غیر بارور و نوع رقم کشت شده کاشانی و مخملی توده های محلی آذربایجان می باشد که نسبت به سال گذشته 15درصد افزایش سطح زیرکشت داریم.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مرند، اظهار کرد: از 40 درصد محصول تولیدی، گلاب استحصال و بقیه در شیرینی پزی ها و تولید مربا و شربت و سایر مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد، پیش بینی می شود امسال30تن گلاب در شهرستان تولید شود.

گفتنی است کل بوستان‌های گل محمدی کشور 12 هزار هکتار است که 1250هکتار آن در آذربایجان شرقی و 139 هکتار آن در شهرستان مرند قرار دارد، شهرستان مرند در تولید گل محمدی رتبه سوم استانی را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید