Iranian Agriculture News Agency

حمایت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از تغییر الگوی کشت

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به حمایت این سازمان از تغییر الگوی کشت گفت: کشت گیاهان دارویی و صادراتی برای جایگزین کردن کشت‌های پر آب بر و سنگین بود تا کشاورزان بتوانند با کمترین آب و امکانات٬ بیشترین محصول را داشته باشند.

حمایت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از تغییر الگوی کشت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان گفت: به عنوان مثال در کشت گیاه زیره٬ کشاورز با نسخه جدید می‌تواند با یک بار آب دادن در پاییز و بهار 700 تا 800 کیلوگرم زیره برداشت کند که یک نوع گیاه دارویی بسیار مناسب برای صادرات است.

وی ادامه داد: در سال 94 استان خراسان شمالی 119 هکتار  زمین زیر کشت گل محمدی با 120 تن برداشت را داشت که این رقم در سال جاری به 455هکتار و 305 تن تولید رسیده است و این یک فرصت مغتنم و طلایی است چرا که گل محمدی هم توریسم و گردشگری و هم ظرفیت گیاهان دارویی استان را افزایش می‌دهد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای افزایش کشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی٬ جلسات کارشناسی زیادی برگزار شده است و در باغداری هم به دنبال تغییر روش‌های تولید و کشت استان هستیم.

وی درباره استقبال کشاورزان از کاشت گیاهان دارویی و تغییر کشت گفت: در خصوص زیره و استقبال کشاورزان از این محصول می توان گفت که شهرستان اسفرایت با توجه به شرایط آب و هوایی خاص کشت این گیاه 1000 هکتار بیشترین مساحت را به خود اختصاص داده است.

شریکیان گفت: طی چند سال اخیر کشاورزان استقبال خوبی نسبت به کشت زیره داشتند و این محصول در الگوی کشت در زمان برداشت بین 30 تا 35 هزار تومان قیمت دارد که قیمت بسیار خوبی است.

شریکیان با اشاره به ظرفیت بالای صادرات گیاهان دارویی افزود: باید تمام دستگاه‌ها برای این کار بسیج شوند و برای صادرات گیاهان دارویی تلاش کنند و در حال حاضر در زمینه صادرات گیاهان دارویی بویژه کشمش٬ شیرین بیان و زیره سبز به سایر استان‌ها و برخی کشورها اتفاقات خوبی افتاده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید