Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان:

لزوم توجه به آبزی‌پروری و تولید محصولات گلخانه‌ای در توسعه اقتصادی هرمزگان

​رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان از لزوم توجه به آبزی پروری و تولید محصولات گلخانه ای در توسعه اقتصادی و ارزآوری برای استان خبر داد.

لزوم توجه به آبزی‌پروری و تولید محصولات گلخانه‌ای در توسعه اقتصادی هرمزگان

به گزارش خبرنگار ایانا از استان هرمزگان، علی باقرزاده همائی رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در نشستی با حسین رئیسی نماینده مردم شرق هرمزگان و عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی که با حضور مدیران و روسای تشکلهای بخش کشاورزی هرمزگان برگزار شد، اظهار کرد: بخش کشاورزی در استان از اهمیتی ویژه برخوردار است و 50 درصد جمعیت استان ساکن روستا بوده که معیشت آنها به این بخش مرتبط است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مهم در بخش کشاورزی افزود: آبزی پروری از مهم ترین ظرفیت های بخش کشاورزی استان بوده ، 50 هزار هکتار پتانسیل در استان وجود داردکه 28 هزار هکتارعملیاتی شده که مابقی آن نیز در حال انجام می باشد که در صورت عملیاتی شدن هر 50 هزار هکتار در اقتصاد استان تاثیر بسزایی خواهد داشت که با عرضه محصولات صادراتی در تامین ارز کشور تاثیر بسزایی خواهد داشت.

این مسوول پرورش ماهی درقفس را از دیگر ظرفیت های مهم این بخش معرفی کرد و تصریح کرد: استفاده از این ظرفیت مهم مستلزم تامین زیرساختها بوده که جامعه محلی نیز با استفاده از این زیرساختها بتوانند از ظرفیت پرورش ماهی در قفس در استان استفاده نمایند، دولت برای تامین زیرساختها برای جامعه محلی کمک نماید.

باقرزاده با اشاره به توسعه گلخانه ها در استان خاطرنشان ساخت: تولید محصول با کیفیت در استان به صادرات  و ارزآوری کمک شایانی خواهد کرد.

به گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی برنامه هایی مهمی نیز جهت برون رفت از انباشت محصولات کشاورزی در مناطق دارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی با بیان اینکه برای بعد از تولید محصول کشاورزی حمایتی وجود ندارد، خاطرنشان ساخت: درآمد بخش کشاورزی در مواقع بحران بایستی به این بخش بازگردد، ردیف اعتباری خاصی برای این منظور مشخص گردد تا درمواقع لزوم تعاون روستایی اقدام کند.

باقرزاده همچنین به مزیت های نسبی حوزه شرق استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: وجود شرایط آب و هوایی مناسب برای کشت گونه های گرمسیری و نیمه گرمسیری و خارج از فصل، وجود ذخایر شیلاتی و پتانسیل های آبزی پروری در نوار ساحلی، قابلیت استقرار صنایع تبدیلی و فرآوری با توجه به تنوع مواد اولیه باغی، زراعی و شیلاتی ، سهولت دسترسی به بازارهای مصرف منطقه ای و فرا منطقه ای با اتصال به آبهای آزاد ،امکان توسعه سطوح زیر کشت محصولات زراعی و باغی با استفاده از آب دریا  و نزدیکی به صیدگاه تن ماهیان اقیانوس هند و امکان توسعه صید این ماهیان در این منطقه از مزیت های نسبی حوزه شرق استان هرمزگان می باشد.

این مسوول ابراز کرد: بیشتر مناطق حاصلخیز در شرق استان قرار گرفته وشهرستانهای میناب، رودان و حاجی آباد از قطب های کشاورزی استان هرمزگان می باشند.

باقرزاده با بیان اینکه در دشت میناب می تواند به صورت مداوم کشاورزی انجام شود ، افزود: این ظرفیت در دشت میناب وجود دارد که با همین آب کشاورزی منطقه رونق یابد.

به گفته وی، قوانین آب بها برای کشاورز که در سال 64 مصوب شود بایستی اصلاح شود که کشاورزان در حد معقول آب بها پرداخت کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید