Iranian Agriculture News Agency

انجام ۹۰ درصد آبیاری نوین خراسان جنوبی از ابتدای دولت یازدهم

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: حدود ۹۰ درصد طرح‌های آبیاری نوین این استان در سال‌های اخیر اجرا و از مجموع طرح‌ها، ۲۳ هزار و ۱۵۲ هکتار در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

انجام ۹۰ درصد آبیاری نوین خراسان جنوبی از ابتدای دولت یازدهم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، محمدحسن غلامی افزود: در حال حاضر تجهیز بیش از هشت هزار و ۷۶۰ هکتار از اراضی آبی استان به سامانه‌های نوین آبیاری در دست اجراست که امسال به اتمام می‌رسد.

وی اظهار کرد: تاکنون ۲۶ هزار و ۲۲۱ هکتار اراضی کشاورزی استان به آبیاری نوین مجهز شده است که با تکمیل طرح‌های امسال مجموع اراضی تجهیز شده تا پایان سال جاری به ۳۵ هزار هکتار خواهد رسید.

وی مجموع اراضی آبی استان خراسان جنوبی را ۱۴۱ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: امکان اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در بیش از ۸۰ درصد این اراضی وجود دارد و مابقی به دلیل نبود کیفیت آب، خاک یا سایر موارد، امکان اجرا وجود ندارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: تاکنون در یک سوم اراضی آبی استان سامانه‌های نوین آبیاری اجرا شده یا در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: اجرای این سامانه‌ها از سال ۷۲ در خراسان جنوبی (قبل از تاسیس استان) آغاز شد اما تا سال ۹۵ کشاورزان استقبال چندانی از این طرح نداشتند همچنین منابع استان نیز بسیار محدود بود.

غلامی با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای اجرای آبیاری نوین در واحد سطح وجود ندارد عنوان کرد: مطالعات ۲۵ هزار هکتار از اراضی استان اکنون در دست اجرا است.

وی گفت: همچنین سال گذشته چهار هزار و ۷۵۰ هکتار و امسال تاکنون ۷۴۸ هکتار از اراضی استان به سامانه‌های آبیاری مجهز شده که ارقام چشمگیری است.

وی اظهار کرد: تاکنون بیش از ۱۱۴ میلیون متر مکعب آب از محل اجرای طرح‌های آبیاری نوین در مصرف آب بخش کشاورزی استان صرفه‌جویی شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: به واقع جهش آبیاری نوین در این استان از سال ۹۶ و اوج آن در سال ۹۸ بود که سبب شد رتبه خراسان جنوبی از ۲۸ کشوری در سال ۹۶، به جایگاه ششم در سال گذشته برسد.

وی گفت: اعتبارات اجرای سامانه‌های آبیاری نوین تا قبل از دولت تدبیر و امید صفر بود اما از سال ۹۳ تاکنون ۳۳۶ میلیارد و ۱۶۴ میلیون تومان مصوب شد که ۱۹۲ میلیارد و ۴۵۹ میلیون تومان تخصیص داده شده است.

استان خراسان جنوبی با مساحت بیش از ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع و شرایط اقلیمی متنوع، سومین استان پهناور کشور پس از سیستان و بلوچستان و کرمان به شمار می‌رود و از نظر جمعیت بیست و هشتمین استان است.

در حال حاضر بیش از ۱۸۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی زیرکشت محصولات باغی و زراعی است و بیش از ۴۰ درصد جمعیت استان به کار کشاورزی اشتغال دارند.

سند سازگاری با کم‌آبی خراسان جنوبی به عنوان طرح پایلوت کشوری، مرداد سال ۹۸ در نشست شورای عالی آب با حضور معاون اول رییس جمهوری به تصویب رسید.

در قالب این طرح، میزان آب مورد نیاز استان تا سال ۱۴۲۵ مورد بررسی قرار گرفته است و براساس آن سالانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب از بیلان منفی آب سفره‌های زیرزمینی و کسری مخازن آب استان جبران خواهد شد.

رییس جمهوری روز سه‌شنبه سوم تیرماه در جلسه برنامه‌ریزی و تلاش برای تحقق شعار «جهش تولید» با حضور استانداران سراسر کشور گفت: هدف اصلی این است که در سال پایانی دولت دوازدهم بتوانیم امید و نشاط را در جامعه به حد اعلا برسانیم و شرایط را برای جهش تولید در سالی که در آن قرار داریم، آماده کنیم. 

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی افزود: ما باید دستاوردها را نشان بدهیم که این قرنی که تمام می‌شود یک بخشی یعنی ۵۶ یا ۵۷ سال مربوط به رژیم گذشته است و یک بخشی هم حدود ۴۰ و چند سال مربوط به جمهوری اسلامی ایران است. باید همه دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را برای مردم و دنیا تبیین کنیم؛ ‌خدماتی که دولت و مردم همه کارگران و کشاورزان دست به دست هم دادند بررسی کنیم که با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست.

وی اظهار کرد: تقریبا همه روستاهای کشور در حال اتصال به اینترنت پرسرعت هستند، شرایط راه‌سازی و بهداشت و آموزش کشور تحول بزرگ پیدا کرده است و باید برای مردم گفته شود. این خدمات دولت نیست که فقط هیات وزیران و استانداران و کارمندان را بیان کنیم بلکه میلیون‌ها کارگر و کشاورز و مهندس در کشور کار و تلاش کردند و کار بزرگی در کشور رخ داده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید