Iranian Agriculture News Agency

چهار هزار تن ماهی در قفس در استان بوشهر تولید می‌شود

رئیس گروه پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات استان بوشهرگفت: باتوجه به تمهیدات انجام شده امسال چهار هزار تن ماهی پرورشی در قالب ۲۸ قفس در دریا در این استان تولید می‌شود.

چهار هزار تن ماهی در قفس در استان بوشهر تولید می‌شود

 حامد رضایی در گفتگو با خبرنگار ایانا مستقر در استان بوشهر در این رابطه افزود: پارسال با توجه به ذخیره سازی خوب انجام شده پیش بینی تولید ۴۰۰ تن ماهی در قفس شده بود اما در زمان برداشت بخشی از این تولید از بین رفت و تنها ۱۰۰ تن برداشت شد.

وی اضافه کرد: ماهی سیباس آسیایی گونه پرورش یافته در قفس‌های نصب شده در دریاست و این گونه شناخته شده در دنیا بازار بسیار خوبی در کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و آمریکا دارد.

mahi ghafas

رضایی ادامه داد: پرورش ماهی در قفس یکی از طرح‌های شاخص وزارت جهاد کشاورزی است که باتوجه به اشتغال و صرفه اقتصادی که دارد در سال جهش تولید از اولویت‌های این وزارتخانه است.

رضایی ادامه داد: در چند سال گذشته نگاه شیلات در زمینه توسعه آبزی پروری تنها به میگو معطوف نشده بلکه دراین زمینه به انواع فعالیت‌های این بخش توجه دارد که پرورش ماهی در قفس از جمله آن است.

وی تاکید کرد: هرچند ممکن است بهره‌برداری از طرح‌های ساحل و خشکی زمان بر باشد اما در پروژه پرورش ماهی در قفس تنها با گرفتن یک مجوز می‌توان در کمتر از ۶ ماه به تولید رسید برهمین اساس در سال جهش تولید حمایت از پروژه پرورش ماهی در قفس می‌تواند فرصت مناسبی برای لبیک به منویات رهبر معظم انقلاب در این خصوص باشد.

رضایی ادامه داد: تاکنون در استان بوشهر ۵۹ مجوز پرورش ماهی در قفس با ظرفیت ۶۲ هزار تن ظرفیت اسمی تولید صادر شده که تلاش می‌شود با اجرای طرح‌های مختلف به این برنامه رسید هرچند در زمان حاضر استان از این برنامه عقب است اما تلاش می‌شود در آینده نزدیک به ۳۰ درصد این ظرفیت دست پیدا کرد.

رئیس گروه پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: تامین نشدن اعتبار ارزان قیمت از جمله مشکلات این صنعت به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در سال 97 اعتبارات چهار درصدی، در 98 اعتبار هشت درصدی برای فعالیت آبری پروری وجود داشت و امسال در سال جهش تولید که می‌طلبد حجم سرمایه گذاری در این صنعت بیشتر باشد سود تسهیلات پرداختی 12.5 درصد پیش بینی شده که این امر هیچ سنخیتی با جهش تولید ندارد.

رضایی گفت: هرچند سرمایه گذاری در صنعت پرورش ماهی در قفس در مدت زمان کمتری بازمی‌گردد اما حجم سرمایه گذاری در این صنعت بالاست و نیاز به تامین اعتبار دارد به همین دلیل حمایت بیشتر از این صنعت ضروری است.

وی اضافه کرد: جانمایی ها در طرح پرورش ماهی در قفس مناسب نیست و در فاصله دوری از ساحل جانمایی شده که این امر امکان سرمایه گذاری را سخت کرده و نیاز است قفس‌ها در فاصله نزدیکتری به ساحل جانمایی شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید