Iranian Agriculture News Agency

سند اصلاح الگوی کشت اصفهان در دست پیگیری است

ایجاد باراندازهای مختلف در مبادی تولیدی اصفهان در قالب سند اصلاح الگوی کشت و آمایش سرزمین در استان در دست پیگیری است.

سند اصلاح الگوی کشت اصفهان در دست پیگیری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، امید شریفی اظهار کرد: امروزه در کشور ما با وجود همه مشکلاتی که در بخش کشاورزی وجود دارد شرایط قطعاً با قبل قابل مقایسه نیست و اقدامات خوبی طی سالیان گذشته در این حوزه انجام شده است.

وی افزود: جایگاه شایسته بخش کشاورزی با بیش از چهار میلیون بهره بردار در مؤلفه‌های محاسباتی کلان کشور از قبیل سهم ۸۰ درصدی در تأمین انرژی غذایی، سهم ۱۹ درصدی در اشتغال و رشد ۸.۷ درصدی نشان می‌دهد که این بخش از پتانسیل بالایی به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه و رشد کشور برخوردار است.

نبود نگاه استراتژیک حوزه‌های درون و برون سازمانی به بخش کشاورزی

دبیر کارگروه زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه مشکلاتی متوجه این بخش است که شاید بزرگترین مشکل حاکم نبودن نگاه استراتژیک حوزه‌های درون و برون سازمانی به این بخش است، ابراز داشت: لازم است در کشور ما در قالب اسناد بالادستی از قبیل سند آمایش سرزمین و سند اصلاح الگوی کشت تغییر رویکردهایی در این بخش انجام شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه زنجیره‌های ارزش به عنوان تنها راه کار بلند مدت و ساختاری شکوفایی در بخش کشاورزی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی در لایه‌های مختلف در دست پیگیری است، تاکید کرد: عبور از کشاورزی تولید محور به کشاورزی بازار محور، توسعه کسب و کارهای کشاورزی، توسعه روستا محور، افزایش بهره‌وری کیفیت محصولات کشاورزی، ایجاد امنیت و ثبات درآمدی برای کشاورزان، حذف واسطه‌ها ون نظم بخشی مناسبات بین تولید و بازار، خلق ارزش افزوده فرآیندهای تولید تا مصرف از جمله فواید این زنجیره‌های ارزش در بخش کشاورزی کشور و استان است.

شریفی ادامه داد: کاهش هزینه‌ها و قیمت تمام شده محصولات، ثبات پایدار قیمت‌ها و تعادل بازار، تسهیل جذب منابع مالی و سرمایه گذاری از جمله فواید این زنجیره است که باعث می‌شود این امر تأثیر معنی داری بر شاخص‌های کلان از جمله امنیت غذایی، تولید ناخالص داخلی و اشتغال داشته باشد.

لزوم فرهنگ سازی و اقدامات آموزشی-ترویجی در ارتباط با زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی

دبیر کارگروه زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان لزوم فرهنگ سازی و اقدامات آموزشی-ترویجی در این بخش گفت: فعال سازی و ایجاد تشکل‌ها و تأسیس خوشه زارعین (Farmers Cluster)، پیگیری و فراهم نمودن بازارهای هدف و مکانیزم‌ها و کانالهای صادراتی، تأمین منابع اعتباری و مشوق‌های لازم و تدوین مقررات مورد نیاز از جمله الزاماتی است که می‌تواند موفقیت و پایداری زنجیره‌های ارزش در بخش کشاورزی کشور و استان ما را تضمین کند.

وی اضافه کرد: شاخص‌های استان اصفهان در بخش کشاورزی از قبیل داشتن سهم هشت درصدی در سبد اقتصاد استان و سهم ۱۲ درصدی از اشتغال استان و همچنین سهم حدود پنج درصدی از کل تولیدات کشاورزی کشور با وجود محدودیت‌های موجود از قبیل منابع آبی، نشان از ظرفیت‌های بسیار خوب استان در حوزه محصولات کشاورزی دارد.

کسب رتبه‌های برتر کشوری در تولید محصولات کشاورزی و دامی

شریفی به کسب رتبه‌های برتر کشوری در برخی محصولات در استان اشاره کرد و گفت: کسب رتبه نخست تولید شیر، شتر مرغ و بوقلمون و ماهیان زینتی، رتبه دوم در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ، گیاهان دارویی، رتبه ۳ تولید عسل، سیب زمینی، سیب درختی، سبزیجات گلخانه‌ای، پیشگام بودن در ایجاد زنجیره‌های ارزش از جمله در شیر و تخم مرغ، پیشگام بودن در پیاده سازی فرآیندهای نوین علمی در بخش کشاورزی، اهمیت این بخش در استان و لزوم داشتن نگاه ویژه به این بخش در ابعاد مختلف را نشان می‌دهد.

وی گفت: در همین راستا از سال گذشته موضوع برقراری زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی استان به شکل جدی و نظام مند با تشکل دبیر خانه و کارگروه تخصصی در دستور کار قرار گرفت.

دبیر کارگروه زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: بر این اساس در گام اولیه امکان سنجی محصولی در قالب احصاء محصولات با مزیت نسبی و رقابتی در استان انجام شد، ظرفیت‌های موجود در استان در قالب ۲۵ زنجیره رسمی و غیر رسمی شناسایی شد که در جریان ساماندهی حقوقی می‌باشند و همچنین ضمن انجام فرآیند آسیب شناسی اختصاصی محصولات اولویت دار استان، ۱۶ ظرفیت مکان مند (محصولی-شهرستانی) شناسایی شده و ایجاد زنجیره‌های ارزش محصولی آنها در دست اقدام است.

ایجاد بارانداز در مبادی تولیدی استان اصفهان در قالب سند اصلاح الگوی کشت

وی گفت: همچنین ایجاد باراندازها در مبادی تولیدی استان اصفهان در قالب سند اصلاح الگوی کشت و سند آمایش سرزمین، انجام اقدامات ترویجی و فرهنگ سازی، توانمند سازی و ساماندهی تشکل‌ها به ویژه در حوزه توسعه بازرگانی و ایجاد مزیت‌های منطقه‌ای و ناحیه‌ای در دست پیگیری است که امیدواریم با مجموعه این اقدامات، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر بخش کشاورزی استان باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید