Iranian Agriculture News Agency

وفابخش تاکید کرد:

ضرورت استمرار تولید داخلی گندم

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما باید تولید داخلی گندم را که اساس زراعت محسوب می‌شود، حفظ کنیم.

ضرورت استمرار تولید داخلی گندم

به گزارش خبرنگار ایانا، جواد وفابخش معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در جلسه هم‌اندیشی گندم‌کاران و صنایع وابسته که امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، تصریح  کرد: باید تشکل‌های غیردولتی را به صورت استراتژیک در قالب مجموعه‌ای، پیش ببریم که خود را از دولت جدا کنند.

وی افزود: ما باید بر روی اصول تولید گندم کشور بایستیم و تولید داخلی گندم را که اساس زراعت محسوب می‌شود، حفظ کنیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: باید دستاوردهای بخش کشاورزی در جلسات بخش خصوصی تحلیل و مشکلات این بخش برای اصلاح به وزارت جهاد کشاورزی ارجاع داده شود.

در این جلسه، اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم اظهار کرد: گندم از پیش از انقلاب ردیف بودجه داشت اما از سال 94 این ردیف بودجه حذف شد که می‌تواند آسیب بالایی به بخش تولید وارد کند.

وی افزود: با تخصیص بودجه به بخش گندم، در دشت سیستان تحول به‌زراعی مطلوبی رقم خواهد خورد.

اسفندیاری پور با اشاره به این نکته که در حال حاضر 4 میلیون هکتار از اراضی گندم قابل برداشت بوده اما ظرفیت کمباین‌ها محدود است، تصریح کرد: مزارع ما بالاترین تکنولوژی تراکتور و کمباین را نیاز دارد تا بتوانیم بیش از 5 درصد کاهش ضایعات داشته باشیم.

در ادامه این جلسه، کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اظهار کرد: در حالی که میزان مصرف سوخت در بخش کشاورزی تنها 6 درصد بوده و قابلیت قاچاق ندارد اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا به دنبال شناخت متقاضی واقعی برای اختصاص سوخت بوده و هرروز دستورالعمل‌های خود را تغییر می‌دهد.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید، 320 هزار دستگاه تراکتور و کمباین پلاک گذاری شده است که کارت سوخت این ماشین‌آلات بر روی کارت بانکی صاحبان ماشین‌ها تعبیه خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با اشاره به کمبود کمباین در کشور تصریح کرد: 17 هزار کمباین در کشور وجود دارد که باید به اندازه 32 هزار کمباین کار کند.

وی افزود: ظرفیت تولید تراکتور در کارخانجات صنعتی تنها 16 تا 17 هزار دستگاه‌ است، در حالی که امسال بیش از 80 هزار درخواست در سامانه مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ثبت شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید