Iranian Agriculture News Agency

حیات ۲۰ درصد بخش کشاورزی یزد به قنات وابسته است

مسئول آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی یزد با بیان این‌که هشت درصد قنات های ایران در این استان قرار دارد، گفت: هم‌اکنون آب در ۲ هزار و ۶۳۰ رشته قنات جاری است که در مجموع ۲۰ درصد نیاز آبی ۳۰ هزار هکتار مزارع و باغ ها از این سازه کهن تامین می‌شود.

حیات ۲۰ درصد بخش کشاورزی یزد به قنات وابسته است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، عباس بشارتی از یزد به عنوان یکی از مناطق مهم دارای قنات‌ یاد کرد و گفت: این منطقه همواره به‌ مهد این سازه آبی معروف  است، و از آن با عنوان قنات ، قنوت  و قناعت  یاد می شود.

به گفته وی همچنین این منطقه یکی از سکونتگاه های شمار قابل توجهی از مقنیان با تجربه و استادکاران خبره در ایجاد، احیا و بازسازی قنات( کاریز) است.

به گفته وی کمترین تعداد قنات های استان یزد با ۱۳ رشته مربوط به شهرستان ابرکوه است.

آبدهی قنات در یزد رو به کاهش است 

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی ۹۹-۹۸ متوسط آبدهی هر رشته قنات ۲ لیتر در ثانیه برآورد شده است ، اضافه کرد: در حالیکه متوسط آبدهی این سازه در سال ۱۳۷۷ هجری شمسی یعنی حدود ۲۰ سال قبل چهار لیتر در ثانیه بود.

برداشت سالانه ۱۶۶ میلیون مترمکعب آب از قنات های یزد  

این مسئول با بیان اینکه بیشترین آبدهی قنات های استان مربوط به حسن آباد یزد و تاج آباد هرات با آبدهی هر کدام ۱۲۰ لیتر در ثانیه است خاطرنشان کرد:  سالانه حدود ۱۶۶ میلیون متر مکعب آب از این سازه  استحصال می شود.

بشارتی با اشاره به ۲۵ سال خشکسالی و کاهش آبدهی قنات ها، تاکید کرد: کمبود بارش، لایروبی و مرمت نشدن به موقع قنات ها از طریق بهره‌برداران و حفر چاه‌های غیرمجاز در حریم قنات ها، از جمله دلایل کاهش آبدهی و خشک شدن این سازه آبی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید