Iranian Agriculture News Agency

آبیاری در زمان مناسب، مصرف آب کشاورزی را کاهش می‌دهد

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با تاکید بر رعایت اصول برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی از سوی کشاورزان در فصل تابستان، گفت: فرایند آبیاری در مزارع و باغ‌های شهرستان با توجه به افزایش تدریجی دما، در زمان خنکی هوا (صبح و عصر ) انجام شود تا میزان تبخیر و هدر رفت آب در بخش کشاورزی به حداقل ممکن کاهش یابد.

آبیاری در زمان مناسب، مصرف آب کشاورزی را کاهش می‌دهد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، مهدی غیب الهی با اشاره به تبعات ناشی از تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و کم آبی در ابرکوه تاکید کرد: کشاورزان با اجرای طرح های آبیاری نوین در مزارع ، باغ ها و تغییر شیوه کشت محصول از سنتی به نوین ، برداشت آب را مدیریت کنند.

وی بهترین راهکار استفاده از آب را توسعه طرح های آبیاری نوین ذکر کرد و گفت:  به گزارش شرکت آب منطقه ای ، ابرکوه یکی از چهار دشت ممنوعه بحرانی استان یزد است که با کسری مخزن حدود ۱.۱ میلیارد مترمکعب روبروست.

غیب الهی خاطرنشان کرد: نصب‌ سامانه های هوشمند و اجرای طرح تحویل حجمی آب و خاموشی ۶۶۲ حلقه چاه کشاورزی در فصل  زمستان در چهار دهه گذشته از جمله اقداماتی است که کشاورزان این شهرستان ، برداشت  مصرف آب را مدیریت کردند.

این مسوول حوزه کشاورزی ابرکوه با بیان اینکه تاکنون پنج هزار هکتار از باغ ها و مزارع شهرستان به آبیاری نوین تجهیز شده است ، ادامه داد: کشاورزان برای اجرای آبیاری نوین با کمک های بلاعوض دولت تلاش خوبی انجام داده اند.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه ، یادآور شد: اجرای توسعه کاشت محصولات گلخانه ای ، زعفران ، پسته و گیاهان دارویی برای استفاده بهینه از آب در دستور کار مسوولان مدیریت جهاد کشاورزی قرار دارد.

با توجه به تبعات ناشی از کم آبی، خشکسالی و کاهش بارندگی در ۴۰ سال گذشته از مجموع ۹۱ رشته قنات در ابرکوه هم اکنون ۱۳ رشته جاری و مابقی خشک شده است.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه  ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی ۱۵ هزار هکتار آن کشت می شود که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و بقیه هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۴۰ درصد اشتغال ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار و ۵۰۰  خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در ابرکوه تولید و بخشی از آن در بازار استان‌ های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید