Iranian Agriculture News Agency

آغاز برداشت عسل بهاره در خراسان شمالی

مدیر امور طیور، زنبور عسل و پرورش کرم ابریشم سازمان کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت عسل از 200 هزارکلنی در زنبورستان‌های این استان آغاز شده است.

آغاز برداشت عسل بهاره در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، علیرضا صادق گفت: بر اساس آمارگیری زنبورستان ها در سال 1398 تعداد  1955زنبوردار در این استان فعالیت دارند.

وی افزود: از سطح کلنی ها سالانه بیش از 2800  تن عسل،  77 کیلوگرم ژله رویال، 10000کیلوگرم گرده گل و550 کیلوگرم بره موم تولید می شود.

وی گفت: هم اکنون برداشت عسل بهاره از زنبورستان هایی که در مناطق گرمسیر مستقر هستند آغاز شده و پیش بینی می شود امسال 1500تن  عسل بهاره برداشت شود.

مهندس صادق افزود: خراسان شمالی از نظر تولید زهر زنبور رتبه اول، از نظر بهره وری و میانگین تولید به ازای هر کلنی رتبه چهارم واز نظر تولید گرده گل رتبه نهم کشوری را دارد.

وی گفت: با توجه به خشکسالی و تغییرات اقلیمی، خروج از تک محصولی ، ارتقاء دانش زنبورداران و توجه به توسعه تولید سایر فرآورده های زنبور عسل از قبیل ژله رویال، گرده گل، زهر زنبور، بره موم وافزایش بهره وری از جمله برنامه های این سازمان است.

وی گفت: با توجه به وجود مراتع غنی با پوشش گیاهان دارویی(نظیر گون، آویشن و...) عسل های تولیدی استان از ارزش غذایی و دارویی بالایی برخوردار است.

مدیر امور طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی گفت: در این راستا دوره های آموزشی جهت بهره برداران و کارشناسان درنظرگرفته شده است تا با تکنیک و روش های نوین زنبورداری آشنا شوند لذا تحقق برنامه های مورد نظر تثبیت اشتغال موجود، افزایش تولید و درآمد زنبورداران را به دنبال خواهدداشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید