Iranian Agriculture News Agency

رتبه کرک کرمان در گروی فعالیت ایستگاه بز کرکی شهرستان بافت

ایستگاه بز کرکی شهرستان بافت موجب ارتقاء کیفی و کمی کرک استان شده است.

رتبه کرک کرمان در گروی فعالیت ایستگاه بز کرکی شهرستان بافت
به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، در روز دوم سفر وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه از شهرستان بافت از ایستگاه بز کرکی بازدید شد.
علی باقری معاون بهبود تولیدات دامی این سازمان در این بازدید گفت: ایستگاه بز کرکی شهرستان بافت موجب افزایش کمی و کیفی کرک استان کرمان و استانهای همجوار شده است بطوریکه ظرافت کرک از 19 میکرون به 14 میکرون رسیده است و تولید به ازاء هر راس بز از 350 گرم به 500 گرم رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل رتبه دار بودن استان در تولید کرک فعالیت این ایستگاه بوده است.
باقری افزود: کارخانه کرک در این دولت مجددا راه اندازی شده است و در حال حاضر در حال شستشو و موکشی کرک است.
به گزارش ایانا، با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی، شهرستان بافت از قطبهای مهم دام استان کرمان محسوب می شود و با وجود مراتع نسبتاً غنی، پرورش نژاد شاخص بز کرکی رائینی همراه کشت محصولات علوفه ای در کنار نیروی انسانی با تجربه و فعال در این شهرستان را در زمره شهرستانهای شاخص در پرورش بز کرکی رائینی قرار داده است این ایستگاه در راستای کارهای تحقیقاتی و اصلاح نژاد در سال 1342 احداث شده است.
تعداد دام ایستگاه در حال حاضر 310 راس می باشد که تعداد 126 راس دام بز مولد ماده و تعداد 40 راس بز نر مولد و 103 راس بزغاله ماده و 41 راس بزغاله نر است.
فضای محصور ایستگاه 600 متر مربع ساختمان اداری و آزمایشگاه 300 متر مربع و ساختمانهای مسکونی 1000 متر مربع جایگاه های مسقف و غیر سقف نگهداری دام 2000 متر مربع انبارهای علوفه 300 متر مربع و ساختمانهای گاوداری و مرغداری به مساحت 1400 متر مربع بدلیل کمبود اعتبارات و عدم مستهلک و غیر قابل استفاده است.
از مشکلات ایستگاه بز کرکی عدم حضور سیستم قیمت گذاری جهت خرید کرک از دامداران ، خروج غیر قانونی کرک و مختلط نمودن با کرک نامرغوب،  خشک سالی پی در پی و خشک شدن مراتع و محل چرایی دام، عدم تمایل و ماندگاری فرزندان عشایر در سیستم عشایری به دلیل زندگی سخت و عدم خرید کیفی کرک در نتیجه عدم سرمایه گذاری در خصوص اصلاح نژاد و بهبود کیفیت کرک است.
با اختصاص ردیف اعتبار جهت انجام کارهای تحقیقاتی و اصلاح نژاد و آموزشی با اولویت ایستگاه، اصلاح نژاد بز کرکی رابینی بافت و برنامه ریزی و حمایت جهت تشکیل شرکت تعاونی تخصصی پرورش دهندگان بز کرکی، ارائه برنامه مدون توسط مدیریت کار خانه جمیل کرک شهرستان جهت خرید قرارداد کرک و ایجاد کارگاه تولید البسه کرک جهت جلوگیری از صادرات کرک به صورت خام می توان این صنعت را رونق داد.
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید