Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان

برداشت گندم از کشتزارهای استان کردستان آغاز شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۸۲ هزار بهره بردار کار برداشت محصول گندم از ۵۹۰ هزار و ۴۵۰ هکتار اراضی زیر کشت در این استان را آغاز کردند.

برداشت گندم از کشتزارهای استان کردستان آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمدصالح احمدی با بیان اینکه برداشت محصول گندم از اول تیر آغاز و تا اواخر شهریور ادامه دارد، اظهار کرد: اکنون برداشت محصول از شهرستان کامیاران آغاز شده و تا ۱۰ روز آینده در دیگر شهرستان ها نیز شروع می‌شود.

وی افزود: در سال زراعی جاری ۵۹۰ هزار و ۴۵۰ هکتار از اراضی استان شامل ۵۸۸ هزار هکتار دیم و ۳۲ هزار هکتار اراضی آبی به کشت گندم اختصاص یافته و پیش بینی ها حاکی از تولید حدود یک میلیون و ۱۳۰ هزار و ۶۰۲ تُنی این محصول است.

احمدی یادآور شد: تعداد بهره برداران محصول گندم استان کردستان در سال زراعی جاری حدود ۸۲ هزار نفر و عملکرد برداشت گندم به صورت متوسط در هر هکتار شامل یک هزار و ۴۰۰ کیلوگرم در مزارع دیم و پنج هزار کیلوگرم در مزارع آبی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: خرید تضمینی این محصول از برنامه های مهم دولت است که پیش بینی می شود در سال جاری حدود ۹۹۸ هزار و ۱۰۷ تُن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان خریداری شود.

احمدی قیمت خرید تضمینی گندم را ۲۵ هزار ریال در ازای هر کیلوگرم اعلام کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی در نظر دارد در سال جاری به منظور جلوگیری از سوء استفاده دلالان از وضعیت بازار و تحقق حقوق بهره برداران، ۵۰ درصد بهای گندم خرید شده را در سریع ترین زمان ممکن به حساب آنان واریز کند.

وی تاکید کرد: امسال بهره‌برداران این استان با استفاده از یک هزار و ۸۸۵ دستگاه کمباین شامل یک هزار و ۳۸۵ دستگاه کمباین بومی و ۵۰۰ دستگاه کمباین مهاجرمحصول غلات خود را از مزارع برداشت می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه در راستای نظارت دقیق بر برداشت و کاهش افت کیفی سازمان جهاد کشاورزی نظارت و بازرسی عملکرد کمباین‌های بومی و مهاجر را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: در این راستا ۱۷ گروه بخش خصوص و چندین گروه بخش دولتی تشکیل شده است.

وی اظهار داشت: در هر شهرستان به نسبت سطح کشت گروه‌های دولتی تشکیل شده اما گروه‌های بخش خصوصی شامل چهار مورد بیجار، دیواندره و قروه هر کدام سه مورد، سنندج و کامیاران هر کدام ۲ مورد و دهگلان یک مورد است.

احمدی اضافه کرد: در بانه، مریوان و سروآباد نیز به علت سطح کشت پایین غلات تنها گروه‌های دولتی بر روند کار نظارت دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید