Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل صدا و سیمای مرکز اردبیل

رسانه ملی برای گستردگی شناخت از جایگاه قطب کشاورزی استان نقش کلیدی دارد

استان اردبیل به لحاظ قابلیت ها و توانمندی هایی که در حوزه کشاورزی و گردشگری و جذب توریسم از سراسر کشور و جهان دارد در وهله اول به عنوان قطب کشاورزی کشور و در درجه دوم به عنوان قطب گردشگری شهره عام و خاص است .

رسانه ملی برای گستردگی شناخت از جایگاه قطب کشاورزی استان نقش کلیدی دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، علی ملااحمدی که به همراه مدیران و معاونین این رسانه ملی در دیدار با  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود: استان اردبیل به لحاظ قابلیت ها و توانمندی هایی که در حوزه کشاورزی و گردشگری و جذب توریسم از سراسر کشور و جهان دارد در وهله اول به عنوان قطب کشاورزی کشور و در درجه دوم به عنوان قطب گردشگری شهره عام و خاص است .

این مقام مسئول افزود : وظیفه و رسالت بخش کشاورزی در تامین مایحتاج غذایی جامعه بر هیچ کس پوشیده نیست و این بخش است که وظیفه تامین امنیت غذایی و دفاع از اقتصاد اشتغالزا و مولد بر عهده دارد

وی ادامه داد : استان اردبیل به دلیل شرایط متنوع آب و هوایی در تولید محصولات استراتژیک و مهم از گندم و جو گرفته تا سیب زمینی و دانه های روغنی  در سطح کشور شناخته شده است .

ملااحمدی افزود : تماما می بایست دست در دست هم دهیم تا در تجهیز صنایع تبدیلی و تکمیلی و ایجاد سردخانه های مدرن و بروز در حفاظت و نگهداری محصولات تولیدی قدم برداریم قطعا در این ارتباط صدا و سیما تمامی سعی و اهتمام خود را در راستای جذب سرمایه گذاران در بخش های مختلف کشاورزی و نشان دادن ارزش و اهیمت استان اردبیل به عنوان قطب کشاورزی فروگذاری نخواهد کرد .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود: استان اردبیل به لخاظ دارا بودن دشت زرخیر مغان در تولید گوشت قرمز نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهان شهرت دارد . امید واریم با اطلاع رسانی از رسانه ملی صدا و سیما بتوانیم قابلیت ها  وتوانمندی های این استان را بیش از پیش نشان داده و بسترهای مناسب را برای سرمایه گذاری در این بخش فراهم آوریم

در ادامه خلیل نیکشاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز افزود: استان اردبیل به لحاظ دارا بودن سه دشت حاصلخیز اردبیل ، مشکین شهر و مغان از قابلیت ها و توانمندی های زیادی در تولید انواع محصولات استراتژیک و مهم برخورداراست .

وی افزود: در این استان بیش از 430 گونه زراعی مختلف رشد و نمو می کند که از لحاظ تنوع گیاهی بیش معادل بیش از 5 کشور اروپایی است.

وی ادامه داد : سه نوع اقلیم آب و هوایی خزری  و سرد و نیمه سردسیری در این استان حاکم است که همین امر شرایط لازم را برای رشد و نمو انواع محصولات کشاورزی در تنوع فراوان فراهم می سازد. استان اردبیل 1400 متر از سطح دریا ارتفاع دارد که به فاصله 250 کیلومتری در دشت مغان با ارتفاع معادل سطح دریا در سطح جهان نمونه و منحصر به فرداست .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود افزود : قابلیت ها و توانمندی های این استان از لحاظ سرایط آب و هوایی و توپوگرافی زمین و همچنین منابع غنی آب و خاک به قدری در سطح بالاست که عملا ً می تواند به عنوان ویترین تولید انواع بذور محصولات کشاورزی نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهان مطرح باشد . بررسی های کارشناسی نشان می دهد که این استان زرخیر قابلیت ها و توانمندی های تولید بذر برای ده تا بیست کشور جهان را نیز داراست .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل درخصوص وضعیت اجرای سیستم های نوین آبیاری تحت فشارو استفاده بهینه ازمنابع آبی و حداکثر بهره وری از عنصر حیاتی آب نیز افزود: در سال جاری هدف گذاری شده است تا 12 هزار هکتار از اراضی مستعد استان به سیستم های متنوع آبیاری تحت فشار مجهز باشد . قطعا با عملیاتی شدن این پروژه مهم تحول مهمی در جهت ایجاد اشتغال و تولید انواع محصولات کشاورزی و خورا ک صنایع تبدیلی و تکمیلی ایجاد خواهد شد.

نیکشاد در ادامه افزود: در زمینه تولیدات دامی نیز هدف گذاری شده است تا به میزان 5 هزار تن به میزان تولید گوشت قرمز و سفید استان اضافه شود .

این مقام مسئول در خصوص وضعیت گسترش محصولات تولیدی گلخانه ای نیز افزو د : در سطح استان 1600 هکتار گلخانه در دست اقدام است که در نوع خود در سطح کشور نمونه است اجرا و اتمام موفقیت آمیز این پروژه مهم ملی معادل راه اندازی 10 هزار پروژه مهم می باشد . هدف گذاریی که برای امسال تعریف شده است 350 هکتار توسعه فضای گلخانه ای است که می تواند در افزایش تولید و بکارگیری نیروهای تحصیل کرده و جوان بسیار کارساز باشد . گلخانه 350 هکتاری عملاً قادر است بیش از 120 هزار تن محصول در سال تولید کند .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید