Iranian Agriculture News Agency

دهه کرامت؛ فرصتی برای بازنگری جوهر وجودی انسان

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: دهه کرامت؛ فرصتی برای بازنگری جوهر وجودی انسان است.

دهه کرامت؛ فرصتی برای بازنگری جوهر وجودی انسان

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی در جلسه شورای فرهنگی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ورزقان که همزمان با دهه کرامت برگزار شده بود با اعلام این مطلب گفت: روز آغازین ماه ذی‌القعده که فاصله بین ولادت حضرت معصومه (س) و ولادت امام رضا (ع) است با عنوان دهه کرامت نامگذاری شده‌ است و دلیل این نامگذاری ولادت باسعادت شاخص‌ترین فرزندان امام هفتم، حضرت امام رضا (ع) و حضرت بی‌بی معصومه (س) است. این بزرگواران مظهر کرامت انسانی و منزّه از هرگونه پستی و فرومایگی و مجهز به سلاح تقوی و پرهیزگاری بودند.

وی از جمله ایام الله را ایام دهة کرامت دانست که آغاز و انجام آن به ولادت دو کریم از خاندان کرامت و مجلای اسم اعظم کریم خداوندی، مزین گشته است افزود: البته نامگذاری این ایام به دهۀ کرامت حکمتی اجتماعی دارد که برخاسته از روح کریمانه و قلب پاک مردم جامعۀ ماست، ولی شایسته است که به این مناسبت، از خوان کرم اهل بیت و احادیث شریف رسیده از آن بزرگواران، بهره مند شویم.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی در ادامه سخنان خود  کرامت در لغت را به معنی سخاوت، شرافت و عزّت دانست و افزود : کرم اگر وصف خدا واقع شود، مراد از آن احسان و نعمت آشکار خداست و اگر وصف انسان باشد، نام اخلاق و افعال پسندیدۀ اوست که از وی ظاهر می شود. به کسی کریم نمی گویند؛ مگر بعد از آنکه آن اخلاق و افعال از وی ظاهر شود و هر چیزی که در نوع خود شریف است، با کرم توصیف می شود.

وی افزود: قرآن آشکارا اعلام می کند که انسان از کرامت و شرافت ذاتی برخوردار است مهم ترین آیۀ مربوط به کرامت ذاتی و اکتسابی عبارت است از: «وَ لَقَدْ کرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُمْ منَ الطیبَاتِ وَ فضَّلْنَاهُمْ عَلَی کثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً .... ما آدمیزادگان را گرامی داشتیم و آنها را درخشکی و دریا بر مرکب های راهوار حمل کردیم و از انواع روزیهای پاکیزه به آنان روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از موجوداتی که خلق کرده ایم، برتری بخشیدیم ».

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه با استناد به حدیثی از امام صادق(علیه السلام)، گفت: سه ویژگی به عنوان نشانه های «کرم» معرفی شده است: «ثلاثة تدل علی کرم المرء: حسن الخلق و کظم الغیظ و غضّ الطرف» خوش خلقی و فرو خوردن خشم و چشم پوشی از اشتباهات دیگران» .

وی گفت: همچنین روایتی از امام علی(علیه السلام) نقل شده که فرمود: «الکرم، ملک اللسان و بذل الاحسان» کرم آن است که انسان بر زبان خود، مسلط باشد و به دیگران احسان نماید. در روایتی دیگر، کرامت به خودداری از محرمات الهی و دور بودن از عیب و نقص تعریف شده: «الکریم من تجنب المحارم و تنزه عن العیوب» .

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان در پایان افزود: پرداختن به زوایای پیدا و پنهان زندگی با عظمت حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) از آن جهت حائز اهمیت است که بشر امروز در باتلاق پستی و فرومایگی اسیر شده و به دور از شرافت و کرامت انسانی در لجن‌زار ذلت دست و پا می‌زند با اینکه خداوند بشر را گرامی داشت و او را به تاج "لقد کرّمنا بنی آدم" مفتخر ساخت تا در روی زمین کار خدایی انجام دهد، اما امروز اغلب انسانها به صورت لجام‌گسیخته در مسیر شیطان و هوای نفس در حرکتند و هویت انسانی خود را فراموش کرده‌اند و به همین خاطر تعمق در سخنان گهربار حضرات معصومین علیهم السلام مخصوصا این امام رضا(ع) در این ایام انسان را به سوی کمال و بصیرت راهنمایی کند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید