Iranian Agriculture News Agency

عملیات مبارزه با سن گندم امسال در200هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی

آنجفی گفتدر نشست یاوران تولیدگفت: عملیات مبارزه با سن گندم امسال در استان افزایش کیفیت و کاهش سن زدگی این محصول در ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی را در پی داشته و پیش‌بینی می‌شود کیفیت محصول تولیدی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

عملیات مبارزه با سن گندم امسال در200هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری ایانا مرکزی ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی درجلسه کارگروه استانی طرح یاوران تولید که باحضوردکتر گودرزی ریاست مرکز تحقیقات و آموزش، معاونین پژوهشی، آموزشی و پشتیبانی مرکز، معاونت های بخش های اجرایی سازمان جهاد کشاورزی، مدیریت هماهنگی ترویج سازمان، برخی مدیران جهاد کشاورزی شهرستانهای استان، همکاران پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات حضور داشتند گفت : ۲۱ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از ابتدای فصل برداشت این محصول تاکنون به‌صورت تضمینی از گندمکاران این استان خریداری شد.

مجید آنجفی در نشست کارگروه یاوران تولید استان مرکزی افزود: خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان مرکزی در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه قبل ۲۵ درصد افزایش یافته‌است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود ۴۵۰ هزار تن گندم امسال در استان مرکزی تولید و ۳۵۰ هزار تن به‌صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری و در سیلوهای ذخیره این محصول ذخیره شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از افزایش کیفیت گندم این استان در مدت ۲ سال گذشته خبرداد و گفت: کیفیت گندم تولیدی این استان با اقدامات و برنامه‌های مبارزه با آفات به‌ویژه سن گندم که ارتباط مستقیم با پروتئین این محصول دارد،  بالاتر از استاندارد است.

آنجفی گفت: عملیات مبارزه با سن گندم امسال در استان افزایش کیفیت و کاهش سن زدگی این محصول در ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی را در پی داشته و پیش‌بینی می‌شود کیفیت محصول تولیدی استان در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

وی یادآورشد: بخش کشاورزی استان پارسال با وجود  مشکلات و تحریم‌های ظالمانه دشمنان علیه ایران اسلامی هشت و هشت دهم درصد رشد داشت که بالاترین نرخ رشد در بین سایر زیر بخش‌های پایه بود و این مهم موجب شد میانگین رشد اقتصادی کشور نیز مثبت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۸۲ درصد نیاز غذایی کشور اکنون در داخل تولید می‌شود که با اقدامات انجام شده پیش‌بینی شده امسال نیز همانند سال‌های این ضریب حفظ و زمینه افزایش آن فراهم شود.

آنجفی از افزایش تولید بخش کشاورزی استان مرکزی در سال گذشته خبرداد و گفت: محصولات بخش کشاورزی استان با تکیه بر فنون، علوم و تلاش کشاورزان و بدون افزایش سطح زیرکشت و مصرف آب در این مدت افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز این افزایش ادامه یابد.

وی از اجرای طرح یاوران تولید همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی خبرداد و گفت: این طرح با هدف حضور محققان و کارشناسان مراکز تحقیقاتی استان در مزارع و در کنار کشاورزان و بهره برداران اجرایی شده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: حضور نداشتن کارشناسان در کنار کشاورزان و بهره‌گیری از دانش‌روز همواره از جمله مهمترین مشکلات این بخش به شمار می‌رفت که با اجرای این طرح گام موثری در تزریق فناوری روز به بخش کشاورزی و بهبود بهره‌وری و افزایش تولید برداشته شده است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: انتقال دانش و حضور محققان در عرصه‌های بخش کشاورزی  در راستای افزایش عملکرد و تولید در داحد سطح از جمله برنامه‌های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری است.

غلامرضا گودرزی افزود: حضور محققان مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی و مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی این استان در عرصه‌های بخش کشاورزی از سه سال گذشته آغاز شده‌است.

وی ادامه داد: طرح یاوران تولید از استان مرکزی آغاز و در راستای بررسی وضعیت موجود و ارایه گزارش‌ها و رفع مشکلات بخش کشاورزی امسال در سطح کشور اجرایی شده‌است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید