Iranian Agriculture News Agency

آلودگی به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان نداریم

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت : با وجود تحریم‌ها خوشبختانه با بحران کمبودهای دارویی در حوزه دام مواجه نشده‌ایم

آلودگی به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان نداریم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها خوشبختانه با بحران کمبودهای دارویی در حوزه دام مواجه نشده‌ایم گفت: طی ۱۹ ماه گذشته تاکنون با اقدامات پیشگیرانه هیچ مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان گزارش نشده است، اما این به معنای از بین رفتن این ویروس نیست و این بیماری پشت در مرغداری‌ها است.

شهرام موحدی  با اشاره به اینکه از ۹۵ سال پیش دامپزشکی کشور در حال خدمت به جامعه انسانی است، اظهار کرد: استان اصفهان طی سال گذشته در حوزه بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی قریب به ۱۵ میلیون نوبت سر واکسیناسیون و ۳۵۸ هزار تست تشخیصی انجام داده است.

او افزود: اداره کل دامپزشکی استان اصفهان از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳ میلیون نوبت سر واکسیناسیون و بیش از ۵۵ هزار تست تشخیص دام انجام داده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه تب برفکی یکی از بیماری‌های رایج دام است که با اقدامات صورت گرفته این بیماری در استان اصفهان مهار شده است، گفت: جمعیت گاو و گوساله استان اصفهان ۵۰۰ هزار رأس است که بیش از 871 هزار نوبت سر واکسیناسیون انجام شده است که با این اقدامات اکنون بحرانی به‌عنوان تب برفکی نداریم.

او با اشاره به تعداد بالای بیماری‌های حوزه دام، اظهار کرد: مجموعه دامپزشکی در کمال آرامش و برنامه‌ریزی تمام موضوعات و بیماری‌ها را دنبال می‌کند، به‌عنوان‌مثال در سال برای کنترل بیماری‌ هاری، بالای ۱۵ هزار قلاده سگ را در استان واکسیناسیون می‌کنیم، همچنین در برخورد با بیماری‌های سیاه‌زخم، شاربن یا مشمشه نگاه‌های پیشگیرانه‌ای داریم.

موحدی با بیان اینکه در حوزه طیور بومی در دو مرحله واکسیناسیون نیوکاسل انجام دادیم، افزود: بالغ‌بر یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه واکسیناسیون طیور بومی در سطح استان انجام شده است.

شکست آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

او با بیان اینکه بیش از ۶۶۰ میلیون دوز واکسن را برای تمام مزارع پرورش طیور استان تأمین کردیم، تأکید کرد: خوشبختانه بحرانی در تأمین واکسن نداشتیم، همچنین در حوزه تأمین و نظارت بر مزارع پولت تخم‌مرغ و بوقلمون حدود ۹ میلیون پرنده را واکسیناسیون کردیم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه آزمایشات زیادی در حوزه دامپزشکی در بخش آبزیان، دام، طیور و ... انجام شده است، گفت: در حوزه آبزیان ۷۰۰ مورد بازدید از استخرهای پرورش ماهی انجام دادیم، همچنین در حوزه نمونه‌برداری و پایش بیماری‌ها بیش از ۱۵۰ هزار کلونی زنبورعسل را نظارت و رصد پایش بیماری داشتیم.

او در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان با بیان اینکه طی سال گذشته در بحث آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در حوزه طیور بیش از ۱۱ میلیون تأمین واکسن انجام دادیم، تصریح کرد: طی ۱۹ ماه گذشته تاکنون با اقدامات پیشگیرانه هیچ مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اصفهان گزارش نشده است، اما این به معنای از بین رفتن این ویروس نیست و این بیماری پشت در مرغداری‌ها است که در صورت رعایت نکردن موارد پیشگیرانه و کوچک‌ترین اهمال بهداشتی این ویروس به‌راحتی وارد مرغداری‌ها می‌شود.

موحدی با تأکید بر اینکه سیاست کشور کاهش وابستگی به نفت است، گفت: این موجب شده پتانسیل‌های نهفته را بشناسیم.

او در خصوص صادرات اظهار کرد: هرگونه فراورده خام دامی، محصولات لبنی و ... برای صادرات باید گواهی بهداشتی دامپزشکی داشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در سال ۹۸ بیش از ۳ میلیون کیلوگرم پنجه مرغ از استان به کشورهای مختلف صادر شده است، افزود: در سال گذشته ۱۹۰ تن عسل، نزدیک ۵ هزار تن پودر گوشت و ۵۳ تن پنیر خامه‌ای صادر شده است.

او با بیان اینکه خامه یکی از محصولات صادراتی به روسیه است، توضیح داد: سال گذشته ۱۳ هزار تن خامه از اصفهان به روسیه صادر شد، همچنین بیش از ۶۵ درصد صادرات خامه به روسیه از اصفهان و با نظارت و تائید اداره کل دامپزشکی استان انجام می‌شود و خوشبختانه هیچ محصولی از روسیه برگشت داده نشده است.

خداحافظی با تب کریمه کنگو

موحدی تأکید کرد: مجموع صادرات انجام شده با نظارت و تائید اداره کل دامپزشکی اصفهان طی سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۹ هزار تن و به ارزش ۳۱ میلیون دلار بود، همچنین طی سه ماه نخست سال جاری تاکنون ۱۴ هزار دلار ارزش صادرات محصولات مختلف مورد تائید و نظارت دامپزشکی به خارج کشور بوده است.

او با اشاره به فعالیت ۳۱ کشتارگاه دام در استان اصفهان، گفت: برای پیشگیری از برخی بیماری‌های دامی از سال ۹۳ تاکنون ۲۶ سالن پیش سرد در استان ایجاد شده است تا جایی که امروز ۹۹ درصد گوشت مصرفی هم‌وطنان پیش از ورود به چرخه توزیع به‌طور کامل از پیش سرد عبور می‌کند که نتیجه آن نداشتن هیچ مورد فوتی تب کریمه کنگو است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: در حال حاضر استان اصفهان ۱۷ کشتارگاه طیور دارد و طرح قطعه‌بندی لاشه بوقلمون، راه‌اندازی خط دو کشتار و طرح ارتقا کیفیت گوشت مرغ و ... را در حال اجرا داریم.

او با اشاره اینکه اداره کل دامپزشکی در حوزه تشخیص و درمان اقدامات زیادی انجام داده است، گفت: با وجود تحریم‌ها خوشبختانه با بحران کمبودهای دارویی در حوزه دام مواجه نشده‌ایم.

موحدی به آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر این آزمایشگاه توان تشخیص تقلبات گوشت را دارد، همچنین تداخل تشخیص بین گوشت الاغ و بوفالو هندی یکی از مشکلات بود که از طریق این آزمایشگاه این مشکل مرتفع شده است.

او با بیان اینکه خط قرمز حوزه دامپزشکی، بهداشت و سلامت جامعه انسانی است، اظهار کرد: بااین‌وجود طی سال ۹۸ اعتبارات اداره کل دامپزشکی در حوزه آموزش صفر بود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: افتتاح 6 کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان، 4 واحد بسته‌بندی گوشت قرمز و سفید، 2 واحد بسته‌بندی تخم‌مرغ و 1 واحد سردخانه نگهداری فرآورده‌های خام دامی از جمله اقدامات مهم سال گذشته است.

او افزود: پیگیری اقدامات کنترلی بیماری کووید 19 در کلیه اماکن دامی، صنایع وابسته به دام و مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی به‌منظور اطمینان از سلامت و بهداشت فرآورده‌های خام دامی، نیز انجام شد، همچنین بیش از 958 مورد تذکر قانونی به مجموعه‌های تحت پوشش دامپزشکی به‌منظور رعایت وظایف قانونی و بیش از 458 مورد مکاتبه در خصوص بازرسی و رسیدگی به شکایات در سال 1398 انجام شد. در سال 98 بیش از 16339 مورد گزارش از طریق خط 1512 دریافت و به آن‌ها رسیدگی شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان نیز  با اشاره به صادرات اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در سه‌ماهه نخست سال گذشته، اظهار کرد: در این مدت پنج هزار و 341 تن محصول به ارزش ۵ میلیون و ۲۹۵ هزار دلار از استان به خارج کشور صادر شده است که این میزان صادرات در سه‌ماهه نخست امسال ۱۰ هزار و ۶۶۰ تن محصول به ارزش ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار بود.

محمد کشتکار با بیان اینکه در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان صادرات خامه پاستوریزه به روسیه به دلیل محدودیت‌های صادرات و کرونا کاهش یافت، گفت: بااین‌وجود ۱۱۰ تن پودر آب‌پنیر، ۸۰ تن کنسانتره شیر، ۴۴۶ تن خامه و ۷۸۱ هزار تن شیر خشک از استان اصفهان صادر شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید