Iranian Agriculture News Agency

کردستان، سرزمین خوشه‌های طلایی

۵۹۰ هزار و ۴۵۰ هکتار از اراضی استان کردستان در سال زراعی جاری زیر کشت گندم رفته و با تولید بیش از یک میلیون و 100 هزار تن، این استان سهم قابل توجهی در تولید این محصول استراتژیک در کشور دارد.

کردستان، سرزمین خوشه‌های طلایی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، گندم یکی از محصولات استراتژیک در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران است، تولید این محصول استراتژیک از قدیم‌الایام در بین کردستانی‌ها از ارزش و احترام خاصی برخوردار بوده تا جایی که سخت‌کوشان کردستانی گندم را برکت مزرعه می‌دانند و براساس آنچه سینه به سینه نقل شده در قدیم رسم بود که کشاورزان هر سال قسمتی از گندم تولیدی خود را برای سال آینده درون چاله‌های مخصوصی نگه می‌داشتند.

جایگاه گندم در بین مردم از دیروز تا امروز

امروزه هم گندم به عنوان یک محصول مهم و بیشتر از سایر محصولات کشاورزی مورد توجه در کشور و به ویژه استان کردستان بوده و هر سال بخش زیادی از اراضی قابل کشت این استان به کشت گندم اختصاص پیدا می‌کند.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 100 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یک از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می‌رود.

کردستان در زمینه مساحت و زمین‌های زراعی قابل کشت جزو استان های میانی کشور است، اگرچه بیشترین سطح زیرکشت در این استان را اراضی دیم به خود اختصاص داده و سهم کمی از اراضی آبی را دارد، اما به واسطه  آب و هوای مناسب و بارش‌های متناسب با مراحل مختلف کشت و داشت گندم از لحاظ تولید و خرید تضمینی این محصول در سطح کشور جایگاه دوم کشور را داریم.

گندم به دو دسته کلی گندم بهاره و گندم پاییزه تقسیم‌بندی می‌شود این دو نوع علاوه بر آن که دانه‌هایشان از نظر رنگ، بافت، شکل و .... با هم فرق دارد.

شرایط رشد و نمو آنها نیز با هم تفاوت می‌کند این دو نوع گندم در دو زمان مختلف در سال کشت می‌شود و دانه گندم دارای شیاری است که در طول دانه قرار می‌گیرد عمق این شیار در گندم‌های پاییزه زیاد و در گندمهای بهاره کم است طرفین این شیار در گندم‌های بهاره گرد و در گندم‌های پاییزه گوشه‌دار است.

گندم بهاره در اویل بهار کاشت می‌شود پس از جوانه زدن، گیاه جوان در بهار و اوایل تابستان رشد نموده و محصول آن را تا اواخر تابستان برداشت می‌کنند، گندم بهاره را معمولاً در نواحی کشت می‌کنند که گندم پاییزه نمی تواند در برابر سرمای سخت زمستانی آن مناطق، مقاومت کند.

براساس پیش بینی‌های صورت گرفته و آنچه مسئولان می گویند؛ در سال زراعی جاری حدود ۱۴ میلیون تن گندم تولید و ۱۰.۵ میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در سطح کشور خریداری می‌شود.

سهم کردستان از تولید خوشه‌های طلایی در کشور

فرید سپری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این باره می‌گوید: برداشت گندم یک رویداد بزرگ اقتصادی در پهنه کشور است و سالانه 36 هزار میلیارد تومان گردش برداشت گندم است و اگر جو و کلزا را به آن اضافه کنیم تقریبا به  50 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

اگرچه خوزستان، گلستان و فارس سه رقیب قدر استان کردستان در تولید و خرید گندم تضمینی هستند، اما به برکت تلاش شبانه‌روزی فعالین این عرصه این استان طی سال‌های گذشته توانسته جایگاه برتری خود را در سطح کشور حفظ کند.

یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم در کردستان تولید می‌شود که بالغ بر یک میلیون تن مازاد بر نیاز کشاورزان در استان برای امسال پیش‌بینی شده است.

یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم در کردستان تولید می‌شود که پیش‌بینی می‌شود امسال مازاد بر نیاز کشاورزان، بالغ بر یک میلیون تن باشد.

برداشت گندم در مناطق معتدل سرد کردستان مانند کامیاران، سروآباد، مریوان، سنندج و بانه شروع می‌شود و خرید این خوشه‌های طلایی به وسیله ۹۰ مرکز خرید با ظرفیت ۷۲۰ هزار تن فضای سیلویی و ۱۸۰ هزار تن فضای انباری انجام می‌گیرد.

590 هزار هکتار از اراضی کردستان زیر کشت گندم

جمال صالحی نماینده شرکت دولتی بازرگانی در کردستان هم می‌گوید:  ۵۹۰ هزار و ۴۵۰ هکتار از اراضی استان در سال زراعی جاری زیر کشت گندم رفته است که ۱۲ درصد از این میزان در مرحله ظهور سنبل، ۸۲ درصد در مرحله تکمیل سنبل و ۶ درصد نیز آماده برداشت طی چند روز آینده است.

وی اضافه کرد: ۹۴۰ هزار تن ظرفیت مسقف انبار گندم در این استان وجود دارد که با توجه به اعلام آمادگی چندین سیلوی بخش خصوصی تازه احداث می توان این ظرفیت را تا ۱۰۰ هزار تن افزایش داد.

نماینده شرکت دولتی بازرگانی در کردستان با بیان اینکه در سال جاری ۹۰ مرکز خرید گندم آماده خرید تضمینی است، افزود:  ۶۸ مرکز تعاون روستایی، ۹ کارخانه آرد و ۱۳ سیلوی بخش خصوصی و دولتی گندم آماده خرید گندم در سطح استان هستند.

نماینده شرکت دولتی بازرگانی در کردستان اضافه کرد: انتظار داریم سازمان برنامه‌ریزی، استان کردستان را در پرداخت وجه گندم با توجه به سال زراعی که در پیش داریم و پیش بینی‌هایی که در زمینه افزایش قیمت نهادهای دامی و غیره صورت گرفته، ویژه ببینند.

ضرورت  ثبت دقیق اطلاعات در مراکز خرید

نماینده شرکت دولتی بازرگانی در کردستان گفت: ثبت دقیق اطلاعات در مراکز خرید توسط کاربران نقش مهمی در پرداخت به موقع واریز وجه گندم به حساب کشاورزان دارد.

صالحی افزود: آماده‌سازی مراکز خرید، ضد عفونی مراکز خرید، تجهیز آزمایشگاهی و ثبت اطلاعات به موقع کاربران و غیره باید به صورت ویژه مد نظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: براساس تمهیدات اتخاذ شده تحت هیچ شرایطی مادامی که ماشین در مراکز خرید گندم متوقف باشد، تعطیلی مرکز خرید را در استان نخواهیم داشت.

نماینده شرکت دولتی بازرگانی در کردستان از امکان تمدید ساعت کار تعیین شده برای فعالیت مراکز خرید گندم توسط فرمانداران خبر داد و اظهار داشت: مبنا و ملاک تحویل گندم از کشاورزان تحویل گندم سال زراعی است و تحت هیچ شرایط گندم دیمی و کهنه و گندم هایی که چرخه مصرف انسانی نباشد خریداری نمی‌شود.

نماینده شرکت دولتی بازرگانی در کردستان خاطرنشان کرد: ثبت نام در سامانه پهنه بندی جامع ملاک خرید گندم از کشاورزان است و  آموزش‌های لازم به تمام کاربران مراکز خرید داده شده است.

ثبت نام در سامانه پهنه بندی جامع ملاک خرید گندم از کشاورزان است 

صالحی تقویت پهنه باند اینترنت را در سطح استان ضروری خواند و گفت: امسال با توجه به تمهیداتی اندیشیده شده هزینه حمل و نقل برابر و مشکلی در این حوزه نداریم.

سهم 12 درصدی گندم از تولید ناخالص کردستان

و اما خالد جعفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان هم در این باره می‌گوید: محصول گندم سال گذشته با 2 هزار و 70  میلیارد تومان گردش مالی 12 درصد ارزش تولید ناخالص استان را به خود اختصاص داد.

کردستان بنا به گفته این مقام مسئول براساس آمارهای ارائه شه وضعیت خوبی در زمینه تولید گندم در سطح کشور دارد و تمهیدات لازم برای پرداخت هزینه خرید تضمینی گندم در استان کردستان فراهم شده است و به خاطر تدابیر صورت گرفته ثبات مناسبی در خرید تضمینی و پرداخت هزینه به کشاورزان وجود دارد.

جعفری براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفه امکان قاچاق گندم وجود دارد، تمهیدات لازم برای جلوگیری از این مشکلات باید اندیشده شود و با برنامه ریزی منسجم در سطح استان حرکت کنیم.

خرید 50 تا 60 درصد گندم تضمینی استان در مراکز تعاون روستایی

اسکندری مدیر سازمان تعاون روستایی کردستان هم می گوید: 68 مرکز از 90 مرکز پیش بینی شده برای خرید گندم تضمینی استان مربوط به تعاون روستایی است.

تقریبا به صورت میانگین هر ساله 50 تا 60 درصد از گندم تضمینی کشاورزان به وسیله مراکز تعاون روستایی خریداری می‌شود.

وی اذعان کرد: لوازم بهداشتی مورد نیاز در راستای مقابله با شیوع کرونا تهیه و در اختیار مراکز خرید گندم قرار گرفته است.

لوازم بهداشتی در راستای مقابله با شیوع کرونا تهیه و در اختیار مراکز خرید گندم قرار گرفته است

اسکندری اضافه کرد: امسال هم همچون سال‌های گذشته خرید تضمینی گندم در قالب سامانه فناوری اطلاعات کشاورزان و تولید کنندگان سازمان جهاد کشاورزی انجام و ملاک خرید ثبت نام کشاورزان در سامانه پهنه بندی محصولات کشاورزی است.

و اما....

توسعه کشاورزی نقش مهمی در رشد اقتصاد دارد در این راستا باید به حفظ تولید محصولات استراتژیک مانند گندم توجه شود.

رونق چرخ‌های اقتصادی با دستان پینه بسته و صورت آفتاب سوخته کشاورزانی رقم می‌خورد که هر ساله در فصل پاییز دانه‌های گندم را به دل خاک می‌سپارند و با شروع گرمای تابستان، آن را درو می‌کنند.

محصولی که برکتش چرخ های اقتصادی می‌چرخد و وابستگی به بیرون از مرزها برای تامین این قوت غالب مردم کم کمتر شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید