Iranian Agriculture News Agency

ماکنعلی اعلام کرد:

برنامه‌ریزی برای افزایش تولید گوشت و کاهش وابستگی به واردات نهاده‌های دامی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، افزایش تولید گوشت قرمز و کاهش وابستگی به واردات نهاده‌های دامی را از جمله برنامه‌های کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام اعلام کرد.

برنامه‌ریزی برای افزایش تولید گوشت و کاهش وابستگی به واردات نهاده‌های دامی

به گزارش خبرنگار ایانا، صفرعلی ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری صبح امروز با اشاره به برنامه‌ریزی برای بهداشت و بهبود تولید دام عشایر در  «کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام»، گفت: این بهبود سبب می‌شود تا حدود 30 هزار تن وابستگی به واردات گوشت گوسفند کاهش یابد.

رئیس کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام ادامه داد: در این برنامه 23 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری عشایر را در قالب یک پروتکل تخصصی شناسایی خواهیم کرد و با آموزش و اهدا کارت‎های حرفه‌ای‌گری می‌توانند اقدامات موثری را انجام دهند که مهمترین آنها گزارش‌دهی بیماری است.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور اجرای این برنامه سبب ارتقا تولید در دام‌های عشایر خواهد شد و همچنین هزینه تولید دام در عشایر را نیز کاهش می‌دهد.

وی از دیگر برنامه‌های کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام را کاهش وابستگی به واردات نهاده‌های دامی عنوان کرد و یادآور شد: در اجرای این برنامه ارتقای کیفی خوراک دام، مدیریت سنی در پرورش طیور گوشتی اجرا می‌شود که سبب کاهش 20 درصدی در وابستگی نهاده‌های دامی خواهد شد.

ماکنعلی ادامه داد: در اجرای برنامه ارتقای کیفی خوراک دام، نهاده‌های دامی وارداتی دیگر به صورت خام به واحد‌های تولیدی ارسال نمی‌شود و در کارخانه با مواد دیگر مخلوط و تولید کننده خوراک آماده را از کارخانه ‌می‌گیرد؛ این طرح در حال حاضر در استان خراسان جنوبی و گلستان در حدود ۴۰ تا ۷۵ درصد عملیاتی شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور  یادآور شد: اجرای این طرح سبب می‌شود تا حدود 13 درصد از هدررفت ذرت دانه‌ای که برابر با 130 تا 140 هزار هکتار است، صرفه جویی شود.

وی درباره مدیریت سنی در پرورش طیور گوشتی، گفت: پرورش طیور گوشتی کشور را از 42 روز به 37 روز خواهیم رساند که سبب صرفه جویی 5 درصدی در مصرف نهاده‌ها خواهد شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره کنترل و کاهش بیماری تب برفکی گفت: در کنترل این بیماری رکورد زده‌ایم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عملیاتی کردن، رصد به‌موقع دام و ارتباط خوب با کشور‌های همسایه؛  به‌طور نمونه از ۱۳ میلیون جمعیت ساکن در استان تهران فقط ۴۰۰ نفر به بیماری تب مالت و یا تب برفکی مبتلا شده‌اند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۱۴ آزمایشگاه دولتی و حدود ۵۰۰ آزمایشگاه خصوصی در کشور داریم که در بحث کشتارگاه‌ها و امور دام فعال هستند تا به امروز داده‌های آن‌ها هر دو هفته یک بار تحلیل می‌شود و توانسته ایم بین ۳۰ تا 80 درصد میزان بیماری را در داخل کشور کاهش دهیم.

ماکنعلی ادامه داد: کشور ما با تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ رتبه هفتم دنیا را دارد؛ تولید تخم مرغ نیز در کشور به یک میلیون و ۴۰ هزار تن رسیده و  رتبه ۹ دنیا را کسب کرده‌ایم.

رئیس سازمان دامپزشکی با اعلام اینکه به دلیل بارش‌های خوب و سرسبز شدن مراتع، ۲۵ درصد تولید دام سبک افزایش پیداکرده است، گفت: مهم‌ترین هدف ما در تولید گوشت قرمز، گاوداری‌های صنعتی هستند که سالی ۱۱ میلیون تن تولید دارند؛ در حال حاضر می‌توانیم ۸۵۰ هزار تن صادرات شیر و لبنیات داشته باشیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید