Iranian Agriculture News Agency

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل

کشت گل محمدی در استان اردبیل توسعه یافت

با اجرای طرح‌های ترویجی و تشویقی کشت گل محمدی در این استان توسعه یافت.

کشت گل محمدی در استان اردبیل توسعه یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با اجرای طرح‌های ترویجی و تشویقی کشت گل محمدی در این استان توسعه یافت.

محسن مصطفایی در نشستی با مسوولان خلخال افزود: با هدف توسعه کشت گل محمدی در منطقه بیش از ۲۰۰ هزار بوته از این گل در بین کشاورزان استان توزیع شده که ۸۵ هزار از آن به شهرستان خلخال اختصاص یافته است.

وی اظهار کرد: کشت و توسعه باغ‌های گل محمدی و درختان سازگار با محیط با بهره‌روری بیشتر در دستور کار این سازمان قرار گرفته و بر این اساس بهار امسال بوته گل محمدی مورد نیاز علاقه‌مندان به کشت این گل از سوی این سازمان تامین و در اختیار کشاورزان و باغداران استان قرار داده شد.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح‌های حمایتی و تشویقی و ترویجی در بین کشاورزان خلخال هم‌اکنون بیش از ۱۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیرکشت محصول گل محمدی رفته است، افزود: با ترویج کشت و پرورش گل محمدی در بین کشاورزان و توسعه کشت گل محمدی در اراضی دیم ، این محصول با ارزش کشاورزی برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در این بخش فرصت شغلی ایجاد شده است .

او  گفت: در سال‌های اخیر توجه خاصی به توسعه کشت گل محمدی در خلخال شده و با توزیع بیش از ۱۵۰ هزار بوته در بین کشاورزان و باغداران منطقه و با برنامه‌ریزی صورت گرفته در آینده میران برداشت این محصول نزدیک به ۲ تا سه برابر میزان تولید فعلی افزایش خواهد یافت.

وی افزود: خلخال بدلیل داشتن شرایط لازم از جمله ارتفاع مناسب از سطح دریا، اراضی مستعد کشاورزی و رطوبت پایین از مناطق بسیار مستعد کشور برای کشت گل محمدی بوده و تلاش می‌شود تا با حمایت‌های لازم از دانش آموختگان رشته کشاورزی از جمله ارائه نهال یارانه‌دار و پرداخت تسهیلات بانکی کشت آن در منطقه رونق گیرد.

او اظهار کرد: ایران از نظر میزان تولید اسانس گل محمدی رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده و در این میان استان‌های اصفهان، کرمان، فارس و آذربایجان‌شرقی نیز به ترتیب چهار استان برتر کشور در تولید محصول کشاورزی گل محمدی هستند.

وی گفت: برغم قرار گرفتن نام خلخال در لیست ۴۰ منطقه مستعد برای پرورش گل محمدی در کشور و وجود مناطق مستعد این شهرستان برای کشت و پرورش این محصول، بی‌توجهی در گذشته موجب شده تا در حال حاضر تولید گل محمدی خلخال از حد انتظار پایین‌تر باشد.

وی با بیان اینکه در قانون بودجه امسال کشور سدهای معیشتی کشاورزی به عنوان طرح‌های عمرانی کشاورزی تنها برای استان اردبیل تعریف شده ، تشریح‌کرد: در سال‌های گذشته ریالی اعتبار از حل اعتبارات ملی برای تکمیل پروژه‌های احداث سدهای معیشتی استان تخصیص نیافته و همه اعتبارات ساخت این سدها از محل اعتبارات تاستانی تامین شده است.

وی با اشاره به آغاز هشت پروژه احداث سد معیشتی در خلخال در طول سال‌های گذشته و نیمه‌کاره رها شدن این طرح‌ها بدلیل فقدان طرح مطالعاتی و همچنین نبود اعتبار افزود: در حال حاضر برای تکمیل این طرح‌ها اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال نیاز است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید