Iranian Agriculture News Agency

بنیاد برکت ۱۸ هزار شغل در بخش کشاورزی کردستان ایجاد کرد

بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام با سرمایه‌گذاری مطلوب و هدف دار در بخش کشاورزی کردستان ۱۸ هزار شغل پایدار در این استان ایجاد کرد.

بنیاد برکت ۱۸ هزار شغل در بخش کشاورزی کردستان ایجاد کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، معاون تامین نهاده‌ها و مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت روز شنبه اظهار کرد: این بنیاد با سرمایه‌گذاری و مشارکت اقتصادی در بخش کشاورزی کردستان و جذب محصولات ۸۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی، باعث اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای ۱۸ هزار نفر از اهالی این استان شده است.

هادی جوهری افزود: مجتمع کشت و صنعت خرم‌دشت به عنوان یکی از واحدهای مشارکتی بنیاد برکت ظرفیت تولید سالانه پنج هزار تن رب گوجه فرنگی، ۲ هزار و ۵۰۰ تن پوره سیب و سه هزار تن پوره توت فرنگی را دارد که برای این منظور اقدام به خرید ۵۲ هزار تن محصول شامل ۴۰ هزار تن گوجه فرنگی، ۶ هزار و ۵۰۰ تن سیب و ۶ هزار تن توت فرنگی از کشاورزان استان کردستان می‌کند.

وی اضافه کرد: جذب این میزان محصولات کشاورزی، اشتغال‌زایی و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی بسیار بالایی را برای کشاورزان و مردم منطقه کردستان ایجاد کرده است.

جوهری گفت: فعالیت‌های این مجتمع باعث فراهم آوردن اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای ۱۸ هزار نفر از کشاورزان، کارگران فصلی، کارگران حمل و نقل و رانندگان در زمینه کاشت، داشت، برداشت، توزیع و حمل و نقل محصولات کشاورزی شده است.

وی یادآور شد: این مجتمع تولیدی در سال ۹۸ جهت تولید گوجه فرنگی مورد نیاز خود با بیش از ۷۰۰ نفر از کشاورزان منطقه قرارداد بسته و توانسته است محصولات کشاورزی بیش از یک‌هزار هکتار از مزارع این منطقه را جذب و فرآوری کند.

وی با بیان اینکه این مجتمع مشارکتی بنیاد برکت علاوه بر ارائه خدمات مشاوره‌ای و فنی به کشاورزان طرف قرارداد، خرید گوجه فرنگی تولیدی آن‌ها را تضمین می‌کند، تاکید کرد: محصولات این واحد تولیدی به ۱۰ کشور از جمله امارات، آمریکا، کانادا، ترکیه، ترکمنستان صادر می‌شود.  

معاون تامین نهاده‌ها و مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت افزود: با توجه به فعالیت‌های این بنیاد در زمینه ایجاد اشتغال از طریق سرمایه‌گذاری، مشارکت و ارائه تسهیلات در حوزه‌های دام‌پروری، زنبورداری، پرورش جوجه یک‌روزه، فرش دست‌بافت و پوشاک در این طرح‌ها سال گذشته ۱۶ هزار تن گوشت قرمز، ۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت سفید، یک‌هزار و ۶۰ تن گوشت ماهی و میگو، ۴۲ هزار تن شیر، هفت میلیون قطعه جوجه یک‌روزه، ۸۰۴ تن عسل، ۶۲ هزار مترمربع فرش دست‌بافت و یک میلیون و ۴۱۰ هزار دست پوشاک تولید شده است.

وی با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی محصولات طرح‌های اشتغال‌زایی برکت در سال جاری اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تولید گوشت قرمزبه ۳۰ هزار تن، گوشت سفیدبه ۱۵ هزار تن، شیر به ۵۵ هزار و عسل به ۲ هزار و ۵۰۰ تن تا پایان سال جاری برسد.

جوهری تاکید کرد: اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق محروم و روستایی، علاوه بر توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی و ارتقای سطح زندگی و معیشت، مهاجرت معکوس و رونق تولید را در این مناطق به دنبال داشته است.

معاون تامین نهاده‌ها و مشارکت‌های اقتصادی بنیاد برکت یادآور شد: بنیاد برکت تا به امروز با ۳۶۰ بنگاه و کارگاه تولیدی و صنعتی مشارکت اقتصادی داشته و در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است.

وی گفت: بنیاد برکت در سال جاری نیز از بنگاه‌های کوچک و متوسط، کارگاه‌های کوچک و اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان پشتیبان طرح‌های خانگی، در قالب تامین مالی، اعطای تسهیلات از طریق شبکه بانکی و ارائه خدمات کلینیکی کسب و کار حمایت می‌کند.

این بنیاد همچنین بر اساس سیاست‌های ابلاغی از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مبنی بر عدم تصدی‌گری، پس از طی دوران مشارکت از ۲۵۰ بنگاه خارج شده و سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

مجتمع کشت و صنعت خرم‌دشت در زمینی به مساحت ۶ هکتار و در شهرک صنعتی دهگلان در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر سنندج واقع است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید