Iranian Agriculture News Agency

احداث  گلخانه مدرن تولید نهال مرکبات در شرکت کشت و صنعت جیرفت

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: احداث گلخانه مدرن تولید نهال مرکبات در کشت و صنعت جیرفت مراحل پایانی را طی می‌کند

احداث  گلخانه مدرن تولید نهال مرکبات در شرکت کشت و صنعت جیرفت
به گزارش خبرنگار ایانا در جنوب کرمان، سعید برخوری رییس سازمان اظهار داشت : جنوب کرمان با دارا بودن حدود ۳۳ هزار هکتار مرکبات ،رتبه سوم تولید و سطح این محصول را در کشور به خود اختصاص داده که بیش از ۳۰ درصد از  این سطح به علت مسن بودن درختان ،ارقام غیر اقتصادی ،شیوع بیماری های نو ظهور ناشی از خشکسالی های متوالی، نیاز به حذف و جایگزینی با نهال های استاندارد و اقتصادی را دارد .

وی پیش بینی کرد:برای اصلاح باغات ذکر شده ، سالانه نیاز به حدود ۳۰۰ هزار اصله نهال استاندارد  از انواع مرکبات داریم که در شرایط کنونی در حال تولید حدود ۱۰۰ هزار اصله نهال در گلخانه های استاندارد در منطقه هستیم که با کمبود نهال استاندارد مواجه می باشیم .

رییس سازمان افزود:  طی مذاکرات بعمل امده با مدیریت شرکت کشت و صنعت جیرفت در خصوص احداث گلخانه و تامین نهال منطقه  مورد موافقت   ان شرکت قرار گرفت .

در همین راستا سید عبدالرضا موسوی مدیر عامل شرکت کشت و صنعت جیرفت اعلام نمود: این شرکت با دارا بودن  بیش از ۱۴۰۰ هکتار،، بزرگترین باغ مرکبات  کشور  می باشد که از دیر باز نقش مهمی در پشتیبانی و حمایت از کشاورزان هفت  شهرستان  جنوبی را به عهده  داشته است.

وی افزود: با توجه مذاکرات بعمل آمده  و نیاز  باغداران جنوب کرمان به نهال استاندارد ، در سال جهش تولید، احداث  گلخانه مدرن هوشمند تولید نهال در سطح ۱۱ هزار متر مربع با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار اصله  نهال در سال  با اعتباری حدود ۸۰ میلیارد ریال از محل درآمدهای شرکت ، به منظور تامین نهال مورد نیاز  منطقه، در دستور کار قرار گرفت که پیش بینی میشود طی یک ماه آینده عملیات احداث به اتمام و آماده بهره برداری شود.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت جیرفت بیان داشت: از آنجا که در احداث این گلخانه از مدرنترین تجهیزات گلخانه ای استفاده شده، پیش بینی می شود: در این نهالستان، نهال گواهی شده عاری از ویروس STG (با لیبل آبی) تولید و به کشاوزان تحویل گردد تا شاهد تحولی در صنعت باغداری مرکبات در  جنوب کشور باشیم .

ساردویی معاونت تولیدات  گیاهی سازمان  و رییس کمیته نهال جنوب کرمان  در خصوص صدور مجوز تولید نهال اظهار داشت: به زودی مجوزهای لازم صادر و شاهد آغاز فعالیت گلخانه  تولید نهال کشت وصنعت جیرفت خواهیم بود

ساردویی در ادامه افزود: همزمان نیز در حال پیگیری  برای احداث باغ مادری در روستای نراب هستیم تا بتوانیم چرخه تولید نهال استاندارد و گواهی شده ، از تامین پیوندک عاری از ویروس تا تولید نهال گواهی شده را در منطقه ایجاد و تکمیل نماییم تا علاوه بر رفع نیاز باغداران جنوب کرمان به سایر استان های همجوار نیز ارسال کنیم.

رییس کمیته نهال جنوب کرمان از مسئولین قضایی و انتظامی درخواست کرد: برای حفظ و حراست از باغات که سرمایه های ملی محسوب میگردند ، با  نهالستان های غیر مجاز  که در حال تولید  و عرضه نهال فاقد لیبل بوده ، برخورد نموده و مانع فعالیت واحدهای غیر مجاز شوند.

 ساردویی به کشاورزانی که قصد احداث باغ را دارند تاکید کرد: از کاشت نهال های غیر استاندارد و بدون لیبل خودداری و نهال مورد نیاز خود را از نهالستان های استاندارد که تحت نظارت سازمان هستند تهیه کنند.

گفتنی است که گلخانه  مذکور  در اراضی شرکت کشت و صنعت واقع در شهرستان عنبرآباد کیلومتر  ۱۸ بزرگراه خلیج فارس (جیرفت ،کهنوج ) احداث شده است .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید