Iranian Agriculture News Agency

حسین زاده در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

تاثیر اجرای طرح "یاوران تولید" در پرورش محصولات شیلاتی

معاون ترویج و انتقال یافته‌های علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: یاوران تولید می‌توانند در زمینه مشکلات بخش پرورش میگو و توسعه آن، تولیدکنندگان را یاری کنند.

تاثیر اجرای طرح "یاوران تولید" در پرورش محصولات شیلاتی

همایون حسین زاده صحافی معاون ترویج و انتقال یافته‌های علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با طرح یاوران تولید، اظهار کرد: طرح یاوران تولید مربوط به زیر گروه نظام ترویج است که موسسه تحقیقات شیلات هم به این طرح کمک خواهد کرد.

وی افزود: در سال 98 بیش از یک میلیون و 200 هزار تن محصولات شیلاتی در کشور تولید شد که از این میزان حدود 380 هزارتن محصولات آبزی پروری، ماهیان گرمابی، سردآبی و میگو است و بخش قابل توجهی از آن به صیادی و بهره‌برداری از آبزیان دریایی اختصاص دارد.

حسین زاده با اشاره به تاثیر طرح یاوران تولید در افزایش سلامت تولید محصولات شیلاتی تصریح کرد: مشاغل فعال در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها، نحوه تامین بچه ماهی و لارو میگو نیازمند حضور مروجین و یاوران تولید هستند تا تولیدات را در جهت پیشبرد اهداف سال جهش تولید هدایت کنند.

وی افزود: ما 11 پژوهشکده و مرکز تحقیقات را به این طرح اختصاص داده‌ایم و از طریق مکاتبات و برگزاری جلسات در استان‌ها به صورت جدی در حال پیگیری آن هستیم.

معاون ترویج و انتقال یافته‌های علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ادامه داد: یاوران تولید می‌توانند در زمینه مشکلات بخش پرورش میگو و توسعه آن، تولیدکنندگان را یاری کنند که در استان‌های جنوبی کشور در حال برنامه‌ریزی هستیم تا این مروجین در عرصه‌های مزارع پرورش میگو به پرورش دهندگان کمک کنند.

حسین زاده در رابطه با اعزام مروجین به استان‌های فاقد مراکز تحقیقاتی گفت: در پرورش ماهیان گرمابی در برخی از استان‌ها که مراکز تحقیقاتی وجود ندارد، بیش از 800 نفر از محققان معین را اعزام کرده‌ایم.

وی با اشاره به این نکته که طرح یاوران تولید می‌تواند در بهره‌وری کیفی پرورش میگو در جنوب کشور موثر باشد، خاطرنشان کرد: با کمک یاوران تولید و با استفاده از پروبیوتیک‌ها در پرورش کیفی میگو می‌توانیم به تولید بهتر و سالم‌تر برسیم که این روش توسط محققین در بخش‌های تحقیقاتی آزمایش شده و به مزارع و تولیدکنندگان انتقال خواهد یافت.

معاون ترویج و انتقال یافته‌های علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ادامه داد: در این طرح، در تامین‌ خوراک و کیفیت آن در ماهیان سردابی و درمان آبزیان و سلامت مزارع پرورش اقدامات متعددی انجام شده است.

وی افزود: تولید بچه‌ماهی‌های عاری از بیماری و امنیت سلامت ماهیان نیز در طرح یاوران تولید مورد توجه قرار خواهد گرفت.

حسین زاده عنوان کرد: در حوزه‌های دیگر مانند ماهیان خاویاری، ماهیان زینتی و آبزیان دیگر، کارگروهی را با حضور دستگاه‌های ذیربط مانند سازمان دامپزشکی و سازمان شیلات ایران تشکیل داده‌ایم تا راهکارهای موثر در افزایش بهره‌وری در این بخش را مورد ارزیابی قرار دهیم.

معاون ترویج و انتقال یافته‌های علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اذعان کرد: در حوزه صید و صیادی هم با توجه به مسائل حاکمیتی و حفاظت از ذخایر در حال بررسی شرایط صید هستیم و جلسات متعددی را با صیادان در شهرهای ساحلی داشته‌ایم تا هم شیوه‌های صید متناسب با بهره‌برداری پایدار از ذخایر را منتقل کنیم و هم سطح آگاهی صیادان را بالاتر ببریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید