Iranian Agriculture News Agency

با رصد ۶ نقطه حساس محیط زیست تهران برای جلوگیری از آتش‌سوزی

طرح خط آتش‌بر در مناطق تحت نظر محیط زیست تهران اجرا می شود

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: ۶ نقطه حساس از جمله پناهگاه‌های حیات وحش، پارک‌ها و اثرهای طبیعی ملی برای جلوگیری از آتش‌سوزی به صورت شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطفای حریق و واکنش سریع رصد می‌شود.

طرح خط آتش‌بر در مناطق تحت نظر محیط زیست تهران اجرا می شود

به گزارش ایانا در استان تهران، فرهاد زندی در واکنش به آتش‌سوزی ۱.۵ هکتار از اراضی شمیرانات اظهار داشت: این مناطق توسط ۶ تیم با موتورسیکلت و خودروهای مجهز به آتش‌کوب و در سه شیفت کاری رصد می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: پارک ملی لار، پارک خجیر و سرخه حصار، مجموعه حفاظتی جاجرود و منطقه حفاظت شده ورجین از جمله مهمترین مناطقی است که توسط این تیم‌ها رصد می‌شود.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها توسط عوامل انسانی صورت می‌گیرد، گفت: شعله این آتش‌سوزی‌ها توسط مردم در دامان طبیعت گاهی به صورت سهوی و گاهی عمدی روشن می‌شود.

زندی ادامه داد: حضور مردم بعد از پایان سه ماه قرنطینه در اماکن طبیعی و پارک‌های ملی بیشتر شده است و از این رو بیشترین آتش‌سوزی‌ها در روزهای پنجشنبه و جمعه اتفاق می‌افتد.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل آتش‌سوزی به خاطر مرغوبیت مراتع و روشن کردن آتش در جنگل‌هاست زیرا امسال با بارش‌های خوبی که صورت گرفته است، مراتع خوبی داریم و با کوچکترین جرقه شاهد آتش‌سوزی‌ها گسترده هستیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه پوشش گیاهی و علوفه‌های مناطق طبیعی استان تهران غذای حیات وحش است، گفت: نباید مناطق محیط زیستی را برای زندگی و زادوولد گونه‌های جانوری از بین ببریم.

وی گفت: اگر پوشش گونه‌های گیاهی از بین برود، زندگی برای حیات وحش سخت شده و باعث منقرض شدن آنها می‌شود.

«زندی» از اجرای طرح خط آتش‌بر در مناطق تحت نظر محیط زیست تهران خبر داد و گفت: این طرح از توسعه آتش‌سوزی‌ها جلوگیری می‌کند؛ ضمن اینکه علوفه‌زنی در حاشیه جاده‌ها و ورودی‌های مناطق زیست محیطی انجام شده است.

وی ابراز داشت: دوره‌های آموزشی و ترویجی مختلفی نیز برای کشاورزان و داوطلبان در اراضی زراعی مناطق بحرانی شهرستان‌های استان تهران برگزار شده تا در این عرصه فعال شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران اضافه کرد: همچنین جلسه‌هایی برای هماهنگی با شهرداری تهران در خصوص وضعیت بوستان‌ها برای جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها برگزار شده است تا ضمن آمادگی برای اطفای حریق احتمالی، شهروندان را نسبت به روشن نکردن آتش هوشیار کنند.

 وی خاطر نشان کرد: نصب تابلوهای هشداردهنده در مناطق و معابر پرتردد و نیز عرصه‌های بحرانی، تفرجگاهی و حاشیه جاده‌ها و توزیع اطلاعیه‌های هشدار دهنده ترویجی و آموزشی، انتشار آگهی، بروشور، نصب تراکت و سایر موارد با موضوع هشدار آتش‌سوزی‌های احتمالی به پیشگیری از این حوادث کمک خواهد کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید