Iranian Agriculture News Agency

معاون جهاد کشاورزی بوشهر :

این سازمان مسئولیتی در قبال کشت گوجه فرنگی خارج از الگوی استان ندارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تقویم الگوی کشت محصول گوجه فرنگی در این استان از مرداد ماه آغاز و تا اواخر آبان ادامه دارد و هرگونه کشت خارج از این الگو و فاصله زمانی در حوزه مسئولیت این سازمان نیست.

 این سازمان مسئولیتی در قبال کشت گوجه فرنگی خارج از الگوی استان ندارد

خسرو عمرانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایانا در استان بوشهر افزود: کشت خارج از فصل محصول گوجه فرنگی از مزیت‌های استان بوشهر است که هر سال از مرداد تا اواخر آبان ماه انجام و برداشت محصول آن نیز با توجه به شرایط جغرافیایی مناطق مختلف این استان از نیمه آبان آغاز و تا اوایل اردیبهشت ماه سال بعد  ادامه دارد.

وی بیان کرد: به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی استان در پائیز و زمستان، تولید خارج از فصل محصول گوجه فرنگی جزو برنامه‌های استراتژیک سازمان جهاد کشاورزی است و هر سال کشاورزان زیادی در زمان مشخص اقدام به کشت این محصول می‌کنند که با توجه به خارج از فصل بودن، محصول بیشتر جنبه تازه خوری و صادارت دارد و سود خوبی نیز نصیب کشاورزان می‌شود.

عمرانی اضافه کرد: اما کسانی که خارج از تقویم کشت استان بوشهر در دی، بهمن و اسفند ماه بدون برنامه و خارج از چارچوب الگوی کشت ابلاغی این استان اقدام به کشت گوجه فرنگی ‌کنند، محصول آنان ویژگی‌های کشت خارج از فصل را ندارد و به دلیل همزمانی برداشت با سایر استان‌های دیگر به طور معمول آسیب می‌بینند.

وی یادآور شد: همچنین این گروه از کشاورزانی که خارج از الگوی استان بوشهر اقدام به کشت کوجه فرنگی می‌کنند نمی‌توانند سود گوجه کاران خارج از فصل را داشته و به دلیل اینکه جزو برنامه کشت استان نیست مسئولیت محصول با خود کشاورز است و به همین دلیل بیشتر دچار مشکل می‌شوند.

عمرانی ادامه داد: در این ارتباط با توجه به محدودیت شدید کمی و کیفی منابع آبی استان بوشهر کشاورزان نباید خارج از الگوی استان اقدام به کشت گوجه فرنگی کنند و در صورت بی‌توجهی به این مهم انتظار سودآوری و حمایت نداشته باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: براساس تقویم الگوی کشت این استان، هیچ توصیه‌ای به کشت گوجه فرنگی از دی ماه نمی‌شود زیرا کشاورزان با مشکلاتی ربرو می‌شوند و نباید انتظار سودی که محصول خارج از فصل دارد را داشته باشند.

عمرانی یادآور شد: در سال زراعی جاری ۱۱هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های استان بوشهر به زیر کشت محصول گوجه فرنگی رفت و ۵۶۰ هزار تن محصول تا اوایل اردیبهشت ماه برداشت و روانه بازار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید