Iranian Agriculture News Agency

مدیرامور طیور جهاد کشاورزی استان کردستان

سالانه ۱۱۰ هزار تن گوشت مرغ در کردستان تولید می‌شود

مدیرامور طیور جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: تعداد ۷۵۲ واحد مرغداری استان از ظرفیت تولید سالانه ظرفیت ۱۱۰ هزار تن تولید گوشت برخوردار است.

سالانه ۱۱۰ هزار تن گوشت مرغ در کردستان تولید می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، سیدمادح حسامی، صنعت مرغداری را صنعتی پویا و دارای توجیه اقتصاد دانست و اظهار کرد: ۹۲ درصد واحدهای مرغداری در کردستان فعال است.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون تعداد ۷۵۲ واحد مرغداری با ظرفیت ۱۵ میلیون قطعه در استان دارای پروانه بهره‌برداری است.

حسامی تعداد واحدهای فعال را ۶۶۳ واحد به ظرفیت ۱۳،۶ میلیون قطعه و تعداد واحدهای راکد را ۸۹ واحد به ظرفیت ۱،۲ میلیون قطعه ذکر کرد.

وی افزود: از نظر واحد تخم‌گذار ۱۳ واحد با ظرفیت ۵۵۵ هزار  قطعه که از این تعداد هفت واحد با ظرفیت ۳۳۹ هزار قطعه فعال و ۶ واحد با ظرفیت ۲۱۶ هزار قطعه راکد است.

10 واحد پرورش بوقلمون، شترمرغ و بلدرچین در کردستان فعال است

مدیرامور طیور جهاد کشاورزی استان کردستان یادآور شد: از نظر مرغ مادر گوشتی نیز ۱۶ واحد با ظرفیت ۴۳۳ هزار دارای پروانه بهره‌برداری و ۱۲ واحد با ظرفیت ۳۳۳ هزار غیرفعال و چهار واحد با ظرفیت ۱۰۱ هزار قطعه راکد است.

وی تولید و پرورش ماکیان ( پرورش بوقلمون، شترمرغ، بلدرچین) را جزء سیاست‌های معاونت تولید بهبود دامی استان عنوان کرد و گفت: در این زمینه سرمایه‌گذاری خوبی شده است.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان کردستان تعداد واحدهای سایر ماکیان را ۱۰ واحد با ظرفیت ۴۵ هزار و ۷۴۹ قطعه فعال ذکر کرد.

حسامی برنامه‌ریزی مدیریت تولید را در واحدهای مرغداری ضروری برشمرد و افزود: رعایت فاصله جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری ضروری است.

وی میزان تولید گوشت مرغ را در سال گذشته ۹۵ هزار تن عنوان کرد و اظهار کرد: این میزان تولید در مقایسه با سال ۹۷ که حدود ۸۵ هزار تن بوده، ۱۱،۷ درصد رشد داشته است.

ظرفیت تولید مرغ تخم‌گذار استان، 8200 تن در سال است

مدیرامور طیور جهاد کشاورزی استان کردستان ظرفیت تولید مرغ تخم‌گذار را 8 هزار و ۲۰۰ تن عنوان کرد و افزود: مرغ مادر گوشتی تخم‌مرغ نطفه‌دار ۷۷ میلیون عدد تخم مرغ نطفه‌دار تولید می‌کند که از این تعداد ۶۵ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه می‌تواند تولید کند.

به گفته وی، صنعت طیور استان در میان استان‌های شمال غرب و غرب کشور از نظر تعداد و ظرفیت تولید گوشت مرغ رتبه نخست و در کشور رتبه نهم را حائز است.

حسامی افزود: صنعت طیور پس از نفت و پتروشیمی دومین صنعت اشتغالزا در کشور محسوب می‌شود.

وی همچنین تعداد کشتارگاه‌های صنعتی طیور را هشت واحد ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۶ کشتارگاه فعال است و به ظرفیت اسمی ۲۰ هزار قطعه در سال اولید دارد.‌

۱۹ کارخانه خوراک دام و طیور آبزیان در کردستان فعال است

حسامی ادامه داد:  تعداد ۱۹ کارخانه فعال در زمینه خوراک دام و طیور آبزیان فعالیت می‌کند که از این تعداد ۱۱ واحد سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تن خوراک دام و طیور تولید می‌کند.

وی یادآور شد:  سه واحد دیگر نیز در زمینه خوراک دام و طیور و چهار واحد به صورت ویژه در زمینه کنستانتره دام و ۲ واحد تولید خوراک آبزیان برای پرورش ماهی فعالیت می‌کند.

مدیرامور طیور جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: چهار واحد ذرت خشک‌کنی با ظرفیت ۶۲ هزار تن و سه واحد کود مرغی با ظرفیت ۵۰ هزار تن فعالیت دارند.

وی میزان اشتغال‌زایی مستقیم در بخش صنعت طیور استان را سه هزار و ۵۰۰ نفر و ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اعلام کرد و افزود: مجموعا ۱۴ هزار نفر اشتغال‌زایی صورت گرفته و ۱۵ هزار میلیارد ریال در این بخش سرمایه‌گذاری شده است.

حسامی جوجه‌ریزی واحدهای مرغی را تحت کنترل دانست و گفت: میزان جوجه‌ریزی در سال ۹۷، ۳۷ میلیون قطعه و در سال ۹۸ نیز ۴۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشته‌ایم که این میزان جوجه‌ریزی معادل ۱۸،۲ رشد داشته است و معادل ۳،۴ کل جوجه‌ریزی کشور است.

40 درصد مرغ تولیدی کردستان در استان مصرف می‌شود

وی میزان تولید گوشت مرغ استان را ۹۵ هزار تن ذکر کرد و گفت: از این میزان ۴۰ درصد در داخل استان مصرف و ۶۰ درصد به استان‌های همجوار صادر می‌شود.

مدیرامور طیور جهاد کشاورزی استان کردستان گاز رسانی در صنعت طیور را بسیار تاثیرگذار توصیف کرد و گفت: کردستان در زمینه گازرسانی در حوزه واحدهای مرغداری رتبه اول کشور را داراست.

۸۰ درصد مرغداری‌های کردستان گازرسانی شده است

به گفته وی، ۸۰ درصد واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری گازرسانی شده است.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۸۰ درصد واحدهای مرغداری مجهز به سیستم اتوماسیون و ۹۵ درصد واحدها مجهز به ژنراتور برق اضطراری است، بیش از ۹۰ درصد واحدهای مرغداری کاملا اتوماتیک است.

وی یادآور شد: سال گذشته ۵۹ هزار و ۱۱۷ تن ذرت و ۹۹ هزار و ۱۵۹ تن کنجاله سویا در صنعت طیور استان توزیع شده است.

مدیرامور طیور جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: توزیع نهاده‌ها از طریق سامانه بارگاه با هدف تعدیل قیمت و کوتاه کردن دست دلالان صورت می‌گیرد.

حسامی تناسب میان عرضه و تقاضا و استمرار تولید در صنعت جوجه‌ریزی را نیازمند مدیریت در این حوزه دانست و گفت: هم اکنون میانگین فاصله میان جوجه‌ریزی در یک واحد مرغداری ۹۰ روز است، واحدهایی که این فاصله زمانی را رعایت نکنند به آنها اخطار داده و جریمه می‌شوند در این راستا واحدهای مرغداری باید از پروتکل موجود پیروی کنند.

به گفته وی، برنامه‌ریزی‌های اصلاح نژادی و کارهای تحقیقاتی در چند سال گذشته به سرعت رشد مرغ کمک زیادی کرده است.

حسامی دوران پرورش تیمچه گوشتی را ۴۲ تا ۴۵ روز دانست و گفت: در این مدت وزن آن حداقل ۲ کیلو می‌رسد و از نظر انرژی پروتئین جیره بالانس است.

وی کیفیت تغذیه کارخانجات مرغداری را جزو واحدهای برتر کشور دانست و اظهار کرد: استفاده از هورمون در مرغداری کذب محض است این موضوع از نظر اقتصادی  توجیه ندارد.

طرح کاهش سن و وزن کشتار مورد توجه قرار گیرد

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: طرح کاهش سن و وزن کشتار سال‌جاری باید مورد توجه جدی قرار گیرد به دلیل اینکه مصرف آنتی‌بیوتیک و میزان آلودگی در آن کمتر و مصرف گوشت با کیفیت‌تر است.

حسامی به تولید مرغ سبز اشاره کرد و گفت: در این روش نیز در واحدهای تولیدی از آنتی‌بیوتیک و مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: امسال باوجود تحریم‌ها کمبودی از نظر واکسن و آنتی‌بیوتیک در سال‌جاری وجود ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید