Iranian Agriculture News Agency

بیش از ۲۰۰ هزارتن سردخانه در حال احداث است

​رییس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه بیش از ۱۷۵ هزار تن سردخانه فعال در استان وجود دارد، گفت: بیش از ۲۰۰ هزار تن سردخانه در حال ساخت در استان همدان وجود دارد.

بیش از ۲۰۰ هزارتن سردخانه در حال احداث است

به گزارش خبرنگار ایانا در همدان، منصور رضوانی‌جلال در جمع خبرنگاران، ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی، اظهار کرد: در گذشته ۲۵ تا ۲۷ درصد از محصول سیب‌زمینی افت داشت در حالی‌که امروز بیش از هفت ماه در سردخانه نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان یک میلیون تن سیب‌زمینی تولید می‌شود، افزود: استان همدان ۲۵ درصد از سیب‌زمینی کشور را تولید می‌کند که مقداری از آن خوراکی است و باید در کشور توزیع شود ضمن اینکه همدان بارانداز سیب‌زمینی کشور است.

رضوانی جلال با تأکید بر اینکه نکته مهم در صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی این است که  قدرت نگهداری محصول را بالا ببریم، درباره مشکلات انتقال ارز واحد صنایع تبدیلی سیب‌زمینی، یادآور شد: انتقال ارز مختص همدان نیست.

قدرت نگهداری سیر در همدان کم است

وی با بیان اینکه قدرت نگهداری سیر در همدان کم است، تصریح کرد: این یکی از نقاط ضعف استان همدان است که قدرت نگهداری سیر در استان پایین بوده و لازم است سرمایه‌گذاران ورود کنند و از همین جا اعلام می‌کنم اگر سرمایه گذاری که در این زمینه مجوز گرفته است، فعالیت نکند مجوزش را قطع خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان درباره ایجاد شهرک سیرکاران، بیان کرد: تعاونی سیرکاران منطقه‌ای را برای شهرک سیرکاران پیشنهاد داده است و ما موافق ایجاد شهرک سیرکاران همراه با فرآوری سیر هستیم.

رضوانی جلال با تأکید بر اینکه احداث گلخانه یکی از آیتم های جهش تولید و سند راهبردی استان همدان بوده است، خاطرنشان کرد: هر سال هفت تا هشت هکتار گلخانه در استان همدان ایجاد می‌شد در حالیکه امروز به ۷۰ هکتار در سال ارتقاء پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ۱۴۰ هکتار گلخانه به بانک معرفی شده که ۱۱۰ هکتار آن مصوبه گرفته و به بانک کشاورزی کشور ارسال شده است اما یارانه‌ای که باید در فاز دوم و سوم که بیشترین پرونده‌های ما بوده، تخصیص داده نشده و با جلساتی که معاون امور اقتصادی استاندار و مسئولان تهران داشتیم قول داده شده به محض اینکه یارانه تخصیص داده شود پروژه های استان همدان پرداخت شوند اما در حال حاضر بانک کشاورزی استان اعلام کرده از منابع داخلی خود می‌تواند تسهیلاتی را به گلخانه‌داران پرداخت کند بنابراین فعلاً گلخانه داران می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید