Iranian Agriculture News Agency

مدافعان امنیت غذایی ، شهید خدمت محسوب ‌شوند

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: اقدامات و فعالیت های جهادسازندگی در طول حیات 21 ساله خود در سطح روستاها و مناطق محروم کشور بر کسی پوشیده نیست.

مدافعان امنیت غذایی ، شهید خدمت محسوب ‌شوند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه محبوب تبریز که در گرامی داشت 27 خرداد سالروز تشکیل جهادسازندگی در محل بیت ایشان برگزار شد، ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهدای سنگرسازان بی سنگر و آرزوی غفران الهی برای مرحومین مهندس حبیب شریفیان معاون فقید بهبود تولیدات دامی و مهندس ناصر قره باغی مدیر فقید رفاه و پشتیبانی سازمان جهادکشاورزی استان که بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده و به دیار باقی شتافتند و عرض تسلیت بمناسبت فرارسیدن شهادت جانگداز امام جعفرصادق (ع) و بیان این مطلب افزود: 27 خرداد سالروز تشکیل نهاد مقدس جهادسازندگی با فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در 27 خرداد سال 58 بوده و اقدامات و برنامه های جهادسازندگی در طول حیات 21 ساله خود در سطح روستاها و مناطق محروم کشور و استان در راستای آبادانی و بهبود امکانات رفاهی، بهداشتی، آب و برق، راه روستائی و ... بر کسی پوشیده نیست.  

وی با اشاره به اینکه فعالیت های فنی مهندسی و رزمی جهادگران در طول 8 سال دفاع مقدس چشمگیر و حائز اهمیت است، اظهار کرد: ایجاد امنیت غذایی و تامین مایحتاج غذایی آحاد مردم در سطح کشور، ماموریت تازه جهادکشاورزی است، برای رسیدن به امنیت غذایی؛ سیاست های پشتیبانی و حمایتی کشاورزی و سیاست های هدایتی وزارت جهادکشاورزی و به تبع آن سازمان جهادکشاورزی استانها دو راهبرد عملیاتی و اجرایی وزرات جهادکشاورزی در این راستا بشمار می آید.

 فتحی، ادامه داد: سیاست های حمایتی شامل ایجاد زیرساخت های کشاورزی اعم از کانال های آبیاری، شبکه های آبیاری و زهکشی، راه اندازی سیستم های نوین آبیاری، ارتقاء بهره وری کشاورزی منجمله تعویض بذور و اصلاح ژنتیکی آنهاست که جهادگران پرتلاش با الهام از پیشکسوتان خود در سال 98 این اقدامات را به نحو احسن انجام دادند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: ارتقاء ضریب مکانیزاسیون که در واقع تزریق ماشین آلات و ادوات بروز و مدرن کشاورزی به بدنه بخش کشاورزی است در سال 98 به نحو مطلوب اجرا شد به نحوی که از محل اعتبارت مکانیزاسیون کشاورزی و خط اعتباری مکانیزاسیون که تقریباً 87 میلیارد تومان برای استان آذربایجان شرقی تعریف شده بود با زحمات شبانه روزی کارشناسان و متخصصین بخش کشاورزی استان بالای 100 میلیارد تومان اعتبار جذب شد.

وی در خصوص سیستم های نوین آبیاری نیز گفت: برای اولین بار در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در طول یک سال حدود 6000 هکتار آبیاری تحت فشار اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفت. 

 فتحی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای کانال های آبیاری و شبکه های آبیاری زهکشی از محل اعتبارات رودخانه های مرزی، افزود: عملیات اجرایی کانال های آبیاری و شبکه های آبیاری زهکشی از محل اعتبارات رودخانه های مرزی تحت عنوان اعتبارات شمال و شمالغرب در شهرستانهای خداآفرین، جلفا و ورزقان نسبت به 30 سال گذشته بی نظیر و غیر قابل توصیف است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: سیاست های هدایتی عمدتاً بحث های ترویج و آموزش کشاورزی را در بر می گیرد رسالت اصلی وزارت جهادکشاورزی در شرایط فعلی قرار داشتن در کنار کشاورزان و ارائه آموزش ها و راهنمائی های لازم کشاورزی به کشاورزان و بهره برداران کشاورزی و انجام کارهای زراعی توسط آنهاست.

 فتحی با تاکید بر این نکته که افزایش عملکرد در واحد سطح با همکاری و همیاری کشاورزان تحقق می یابد، اظهار کرد: باید کشاورزان را اقناع کنیم تا عملکرد در واحد سطح را از طریق بهزراعی و بهنژادی افزایش دهند و برای انجام این مهم؛ طرح پهنه بندی مروجین کشاورزی در روستاهای استان در حال اجرا است.

وی افزود: در طرح پهنه بندی مروجین کشاورزی برای چند روستا یک کارشناس کشاورزی تعریف و تعیین شده است که بسته به شرایط جغرافیایی و مساحت اراضی زراعی تعداد بهره برداران تحت پوشش مروجین کشاورزی از 60 نفر تا 600 نفر تعیین شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به شرایط کرونایی استان  که از اوخر سال 98 شروع شده و تا الآن نیز ادامه دارد، گفت: حضور فیزیکی در سطح مزارع در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی امکانپذیر نیست، با توجه به اینکه امر کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی برای تامین امنیت غذایی تعطیل بردار نیست، بنابراین کارشناسان و مروجین کشاورزی با استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی و تشکیل رادیو اینترنتی، گروه های مختلف در شبکه های اجتماعی و بهره برداری از پیام رسان های گوناگون با کشاورزان در ارتباط بوده و دانش نوین کشاورزی را به مزارع کشاورزی انتقال می دهند.

فتحی ادامه داد: اطلاع رسانی در خصوص زمان مبارزه با علف های هرز، مقابله و پیشگیری از انواع بیماری ها و آفات نباتی، کوددهی و تغذیه مناسب از جمله مواردی هستند که کارشناسان کشاورزی از طریق فضای مجازی به اطلاع کشاورزان و بهره برداران کشاورزی می رسانند.

 فتحی در پایان سخنان خود با خاطرنشان ساختن خدمات بی شائبه مرحوم شریفیان و مرحوم قره باغی که در راستای تامین امنیت غذایی و افزایش عملکرد در واحد سطح انجام داده اند، درگذشت جانسوز این عزیزان را شهادت گونه و این بزرگواران را شهدای راه خدمت خواند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید