Iranian Agriculture News Agency

کوچک بودن قطعات زراعی و نبود نظام بهره برداری مشخص برای اراضی زراعی یکی از چالشهای اصلی بخش کشاورزی

تحقق 65 درصدی اهداف هسته اجرای نظام بهره برداری مناسب در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از تحقق 65 درصدی اهداف هسته کلیدی«تدوین و اجرای نظام بهره برداری مناسب از منابع در بخش کشاورزی» سند تدبیر توسعه استان خبر داد.

تحقق 65 درصدی اهداف هسته اجرای نظام بهره برداری مناسب در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در نشست خبری با خبرنگاران که همزمان با هفته جهادکشاورزی و  27 خرداد سالروز تاسیس جهادسازندگی به فرمان امام راحل در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برگزار شده بود اظهار کرد: تمام تلاش  بخش کشاورزی کشور از ابتدای تشکیل وزارت فلاحت این بود که میزان تولید محصولات کشاورزی  را که در واقع غذای جامعه است، افزایش دهد.

وی افزود: در گذشته این افزایش تولید از طریق افزایش سطح زیر کشت حاصل می شد ولی در شرایط فعلی به لحاظ محدودیت منابع آب و خاک توسل به این شیوه تقریباًٌ غیرممکن است و باید به فکر ارتقاء میزان تولید محصول در واحد سطح، هکتار و حجم باشیم.

 فتحی تصریح کرد: برای تحقق این هدف اقداماتی مثل عملیات به زراعی و به نژادی در دستور کار قرار دارد اما با وجود همه تلاش های صورت گرفته هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم و فاصله عملکرد کشاورزان شاخص با متوسط عملکرد در این بخش بسیار زیاد است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: در محصولی مثل گندم عملکرد شاخص تولید سالانه 4 تن و متوسط عملکرد 1.2 تن است.

وی خاطرنشان  کرد: کوچک بودن قطعات زراعی و در نتیجه غیراقتصادی بودن آنها و نبود نظام بهره برداری مشخص برای اراضی زراعی یکی از چالش های اصلی بخش کشاورزی است که با برطرف شدن این چالش بسیاری از مشکلات بخش خود بخود حل می شود.

وی بازار محصولات کشاورزی را نیز نابسامان دانست و گفت: ما از بازار به تولید نرسیدیم بلکه از تولید به بازار می رسیم که این امر باعث به وجود آمدن مسائلی مثل خریدهای تضمینی می شود.

 فتحی یادآور شد: در هسته کلیدی تدوین و اجرای نظام بهره برداری مناسب از منابع در بخش کشاورزی سند تدبیر توسعه استان برای حل این مشکلات اجرای پروژه هایی مثل اصلاح الگوی کشت، اجرای کشاورزی حفاظتی، اصلاح سیستم های آبیاری، استقرار کشاورزی پایدار و ارتقاء فناوری های دانش بنیان بخش کشاورزی در دستور کار دارد و حدود 65 درصد اهداف هسته تحقق یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با مشکلات واردات نهاده های دامی توضیح داد: بیش از 80 درصد تامین نهاده هایی مثل کنجاله سویا و ذرت وابسته به واردات است؛ در گذشته شرکت های محدودی واردات نهاده را انجام می دادند اما  بعد از اجرای تنظیم بازار محصولات کشاورزی، تشکل های بخش را برای واردات نهاده تشویق کردیم و در حال حاضر حدود 350 واحد تولیدی و شرکت، واردکننده نهاده های دامی هستند.

وی ابراز کرد: در استان آذربایجان شرقی صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی نیز به عنوان یکی از واردکننده های نهاده های دامی عمل می کند؛ در مجموع تلاش می کنیم مشکلات همه واردکننده ها حل شود.

در ابتدای این نشست پرویز محمدزاده، معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان به تشریح فرایند تدوین سند تدبیر توسعه اول و دوم پرداخت و مردمسالاری و مشارکت حداکثری در تدوین، اجرا و پایش برنامه ها را مهمترین ویژگی سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی عنوان کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید