Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی:

یکپارچه‌سازی اراضی باید به یک پویش مردمی تبدیل شود

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه باید یکپارچه‌سازی اراضی را به یک پویش مردمی تبدیل کرد، گفت: اغلب کشاورزان از این قانون و ضرورت اجرایی شدن آن خبر ندارند. بنابراین ضرورت دارد که در این مسیر، آگاهی‌بخشی کافی و مستمر همراه با تبلیغات در دستور کار قرار گیرد حتی اگر برای دولت، هزینه‌بر باشد.

یکپارچه‌سازی اراضی باید به یک پویش مردمی تبدیل شود

به گزارش خبرنگار ایانا، سومین جلسه کارگروه ملی یکپارچه‌سازی و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی امروز با حضور نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد.

کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی به‌عنوان رئیس این کارگروه با تأکید بر اهمیت یکپارچه‌سازی اراضی از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: قانون یکپارچه‌سازی و جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی یک قانون کامل است، اما آیین‌نامه اجرایی آن، از مشوق‌های کافی برخوردار نیست.

خاوازی با بیان این که باید مشوق‌ها را در آیین‌نامه اجرایی تقویت کنیم، افزود: تا مشوق‌ها جدی نباشد، کشاورز به یکپارچه‌سازی اراضی تن نمی‌دهد، زیرا از نظر فرهنگی، همکاری با دیگر کشاورز را نمی‌پسندد.

او با بیان اینکه باید هماهنگی‌های لازم در درون خانواده کشاورزی صورت گیرد، ادامه داد: باید تمامی بخش‌های درگیر در کشاورزی برای ایجاد مشوق به کشاورزانی که در یکپارچه‌سازی اراضی مشارکت می‌کنند، همکاری کنند و اولویت دریافت مشوق‌ها با کشاورزانی باشد که در تجمیع اراضی مشارکت کرده‌اند.

خاوازی همچنین با اشاره به اینکه پایین بودن تولید در بخش کشاورزی به دلیل وجود اراضی خرد است، گفت: باید تمرکز بر اراضی خرد (تا پنج هکتار) معطوف شود و در این راه، مشوق‌های جذاب در برنامه قرار گیرد تا کشاورزان خاضر به همکاری باشند.

او همچنین با اشاره به اینکه باید زنجیره‌های کشاورزی هم مورد تأکید باشد، ادامه داد: تقسیم‌بندی مشوق‌ها باید به‌گونه‌ای باشد تا اراضی تجمیعی  که در آنها زنجیره تولید نیز در نظر گرفته شده، از امتیاز بالاتری برخوردار شوند.

وزیر جهاد کشاورزی با خطاب قرار دادن سازمان امور اراضی به‌عنوان دبیر کارگروه، ارائه پیشنهادات برای بهبود روند اجرای این قانون برای رسیدگی در هیئت‌دولت را خواستار شد.

خاوازی با اشاره به اهمیت نقش مدیران محلی و نهادهای غیردولتی در تجمیع و خرد شدن اراضی، گفت: این بازیگران محلی، بازیگران بسیار موثری هستند و باید آنها را در اجرای این قانون شریک کرد. برهمین اساس پیشنهاد می‌شود با ایجاد یک منشور یا تفاهمنامه به تضاد منافعی که برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ایجاد می‌شود، رسیدگی شده تا به این ترتیب، نظارت بر اراضی نیز افزایش یابد.

.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید