Iranian Agriculture News Agency

اعتلای کشور در گام دوم انقلاب در گرو شکوفایی بخش کشاورزی

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری اهمیت کشاورزی را علاوه بر تامین امنیت غذایی، تامین مواد اولیه عنوان کرد و گفت: مواد اولیه مورد نیاز صنایع وابسته در گرو کشاورزی است که اشتغال پایدار، تولید، رفاه و درآمد مردم را تضمین می‌کند.

اعتلای کشور در گام دوم انقلاب در گرو شکوفایی بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا دراستان چهارمحال و بختیاری،حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله زمانی، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری ، با گرامیداشت سالروز دستور امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی در ۲۷ خرداد ۵۸، اظهار کرد: این نهاد با هدف رفع محرومیت از چهره روستاها و مناطق محروم و ساخت تاسیس و منشا خدمات بسیاری در مسیر سازندگی و نیز هشت سال دفاع مقدس شد.

وی با اشاره به خدمات جهاد سازندگی در جریان دفاع مقدس، گفت: جهادگران چهارمحال‌وبختیاری نیز نقش بسزایی در این برهه از حیات انقلاب اسلامی داشتند و ۶۴ شهید از جهاد سازندگی استان تقدیم انقلاب و نظام اسلامی شد.

حجت‌الاسلام زمانی به ادغام جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی پس از پایان جنگ اشاره و بیان کرد: به این ترتیب، جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی کشور را در دستور کار قرار داد و این نهاد شامل زیربخش‌هایی مانند اداره‌کل منابع طبیعی، سازمان تعاون روستایی و امور عشایری و سازمان دامپزشکی را پوشش می‌دهد.

اهمیت کشاورزی

وی در ادامه به اهمیت مبحث کشاورزی از دیدگاه آیات و روایات پرداخت و گفت: کشاورزی جایگاه مهمی در متون دارد و به‌صورت مفصل به آن پرداخته شده است تا جایی که خداوند در سوره مبارکه واقعه «أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ» خود را کشاورز معرفی می‌کند.

وی افزود: اغلب انبیا و اولیای الهی به کشاورزی می‌پرداختند و هنوز باغات و نخلستان‌ها و قنات‌هایی که به دست مبارک امام علی(ع) در دوران ۲۵ ساله خانه‌نشینی احیا شدند، پابرجا هستند.
 وی با اشاره به سخنان ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی خامنه ای افزود :دستگاه کشاورزی برای کشور ما بسیار مهم است؛ چون امنیت غذایی برای کشوری بزرگ، پُرجمعیت و دارای هدفهای بلند، بسیار مهم است؛ لذا بخش کشاورزی و دامداری ما یک بخش ویژه و استثنایی است و همه باید برای آن تلاش کنند.

حجت‌الاسلام زمانی با بیان اینکه کشاورزی امری مقدس است‌، ادامه داد: تاکید پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) به مباحثی نظیر درختکاری و کشت و کار نشان از تقدس و اهمیت کشاورزی دارد تا جایی که امام معصوم(ع) کشاورزان را گنجینه خدا بر روی زمین می‌دانند، «الزّارعون کنوز اللَّه فی ارضه».

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان اهمیت کشاورزی را علاوه بر تامین امنیت غذایی، تامین مواد اولیه عنوان کرد و ادامه داد: مواد اولیه مورد نیاز صنایع وابسته در گرو کشاورزی است، کشاورزی اشتغال پایدار، تولید، رفاه مردم و درآمد را تضمین می‌کند.

حجت‌الاسلام زمانی گفت: متأسفانه اقتصاد کشور ما وابسته به نفت و متاثر از نوسانات جهانی و تحریم‌های ظالمانه است، حال آنکه می‌توان با تقویت بخش کشاورزی، یک اقتصاد مستقل و پویا با کمترین آسیب را رقم زد.

وی با اشاره به خودکفایی کشور در برخی بخش‌ها مانند تولید گندم، تاکید کرد: تا چند سال پیش ایران از واردکنندگان بسیاری از اقلام کشاورزی بود اما امروزه شاهدیم که به خودکفایی در تولید رسیده‌ایم.

حجت‌الاسلام زمانی کشاورزی را عمده‌ترین بخش اقتصاد کشور معرفی کرد و افزود: کشاورزی در پیشبرد راهبردهای تعریف شده در زمینه توسعه و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز نقش مهمی دارد. همچنین بخش کشاورزی در بهبود بسیاری از شاخصه‌های اجتماعی مانند کاهش فقر و ایجاد اشتغال بسیار مهم است.

نگاهی به شاخص‌های کشاورزی استان

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان با استناد به آمار رسمی این سازمان، بیان کرد: عمده اعتبارات مصوب استانی و نیز پروژه‌ها و بهره‌برداری‌ها به بخش کشاورزی اختصاص دارد، سهم کشاورزی در اشتغال پایدار استان ۱۶.۵ درصد است.

حجت‌الاسلام زمانی افزود: استان ما در تولید برخی محصولات کشاورزی مانند بادام، لبنیات و ماهیان سردابی رتبه‌های برتر کشوری را دارد، در تجهیز سیستم آبیاری نوین نیز در رتبه دوم قرار داریم.

وی پیشرفت‌های استان در تولید برخی محصولات را قابل توجه دانست و گفت: استان ما در کشت گل محمدی، کشت زعفران، شیلات، تولید قارچ و توسعه جنگل‌های بلوط جهش قابل توجه تولید را در سال‌های اخیر تجربه کرده است.

حجت‌الاسلام زمانی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) خطاب به امیرمؤمنان(ع)، بیان کرد: ایشان در لحظات آخر حیاتشان توصیه فرمودند که مبادا کشاورزان در حضور تو مورد ظلم واقع شوند، این وصیت پیامبر(ص) به امام علی(ع) توصیه به تک‌تک مسئولان است تا تمهیدی بیندیشند که به کشاورزان ظلم نشود.

وی گفت: همه مسئولان باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که به کشاورز ظلم نشود، محصولش روی دست نماند و در مباحث مربوط به تامین آب کشاورزی دچار مشکل نشود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید