Iranian Agriculture News Agency

کشاورز:

نارسایی‌های طرح سیستان تا مردادماه برطرف می‌شود

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: رفع نارسایی های 32 هزار هکتاری دشت سیستان تا مردادماه انجام خواهد شد.

نارسایی‌های طرح سیستان تا مردادماه برطرف می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا؛ عباس کشاورز قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در جلسه بررسی طرح آبرسانی ۴۶ هزار هکتاری اراضی دشت سیستان، گفت: آبرسانی به ۳۲ هزار هکتار از این اراضی انجام شده و هم اکنون به بهره‌برداری رسیده است.

وی در این جلسه با اشاره به نامه وزیر جهاد کشاورزی برای رفع برخی از نارسایی‌های موردی در پروژه آبیاری دشت سیستان، تصریح کرد: باید تا اوایل مردادماه مباحث اجتماعی و فنی در طرح آبرسانی 32 هزار هکتاری اراضی به بهره برداری رسیده، انجام شود و نتیجه آن به نماینده استاندار، نماینده کشاورزان و نماینده وزارت جهاد کشاورزی اعلام شود.

کشاورز با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی برای اجرای طرح الگوی کشت در دشت سیستان، گفت: باید برای دشت سیستان الگوی کشت ارائه و تامین خدمات پشتیبانی، علمی تحقیقاتی در ساختارهای دولتی، غیردولتی و بانکی برنامه‌ریزی شود. 

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که باید برای کشت پاییزه آماده باشیم، گفت: منظور از کشت پاییزه، فعالیت در تمام سطوح کشت است که شامل زراعت، شیلات، دامپروری و سایر فعالیت‌های کشاورزی می‌شود.

وی تأکید کرد:  برای ۱۴ هزار هکتار باقی‌مانده طرح آب‌رسانی دشت سیستان باید برنامه‌ریزی به‌صورت قطعه به قطعه انجام تا مشکل آن به‌صورت شبکه برطرف و تا آخر شهریورماه تحویل شود.

حضور 70هزار بهره‌بردار در طرح 46هزار هکتاری دشت سیستان

علیمراد اکبری معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نیز در این جلسه با اشاره به حضور ۷۰ هزار بهره بردار در پروژه آبرسانی دشت سیستان، گفت:  ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح آبرسانی با لوله به ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان هزینه شده است. 

وی با اشاره به این که این پروژه کاملاً اقتصادی است، گفت:  این طرح در منطقه‌ای به وسعت  ۲۰۰ هزار هکتار از دشت سیستان اجرا و تامین، انتقال و توزیع آب تا پای‌ گیاه انجام شده است.

اکبری یادآور شد: مقرر شده است، پیمانکاران مراکز خود را در این پروژه تعطیل نکنند تا به مرکز خدمات ترویجی بخش خصوصی تبدیل شود.

ارائه الگوی تولید در دشت سیستان

جواد وفابخش معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز در ادامه این نشست با اشاره به این که سال گذشته بنا بوده الگوی کشت دشت سیستان را تهیه کنیم، گفت: زراعت به تنهایی نمی‌تواند موجب ماندگاری مردم در این منطقه شود و باید زنجیره تولید را در این منطقه تامین کنیم.

وی با اشاره به این که این پروژه برای کنترل نوسانات تولید اجرایی شده است، یادآور شد: باید برای تولید در دشت سیستان برنامه ریزی کلی انجام شود و بهتر است نام الگوی کشت را به الگوی تولید تغییر دهیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید