Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین

تولید بیش از 4 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: سال گذشته بیش از 4 میلیون و 134هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید شد.

تولید بیش از 4 میلیون تن محصولات کشاورزی در استان قزوین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، فاطمه خمسه با اعلام این خبر افزود: این میزان محصولات کشاورزی شامل حدود 2 میلیون و 750 هزار تن محصولات زراعی و بیش از 650 هزارتن محصولات باغی و گلخانه‌ای است.

به گفته وی  همچنین حدود730 هزار تن محصولات دام و طیور شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، شیر، تخم‌مرغ و عسل در استان تولید می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به پتانسیل و قابلیت‌های استان قزوین در تولید محصولات آبزی‌پروری اشاره کرد و گفت: همچنین طی این مدت  حدود 4000 تن انواع ماهیان سردآبی و گرمابی در استخرهای پرورش ماهی استان تولید شد.

خمسه افزود: همچنین بیش از 29میلیون قطعه ماهیان زینتی در واحدهای پرورش اینگونه ماهیان در استان تولیدمی شود.

 رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین  با بیان اینکه  استان قزوین جزو  ۱۰ استان برتر کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی  است  خاطر نشان کرد : در حال حاضر  بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در استان فعالیت و این میزان محصولات را تولید می کنند.

وی اظهار داشت :   این میزان محصول از 270 هزار هکتار اراضی  زراعی و  ۷۵ هزار هکتار باغ مدرن و سنتی  برداشت و تولید می شود .

به گفته ی وی؛طی دوسال گذشته باتوجه به میزان اراضی کشاورزی و وسعت آن درزمینه تولید غلات رتبه خوبی را کسب کرده ایم .

وی به پتانسیل استان در تولید محصولات زراعی اشاره کرد و گفت: در سال زراعی جاری بیش از154  هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم  و حدود 35  هزار هکتار به زیر کشت جو رفته است.

خمسه به برنامه این سازمان در تولید دانه‌های روغنی اشاره و خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری سطح زیرکشت کلزا معادل 5 هزار و 300هکتار بوده که پیش بینی می شود بیش از 11هزار تن دانه روغنی کلزا در استان تولید شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی و باغی استان قزوین اشاره کرد و گفت:  براساس ارزیابی انجام شده توسط وزارت جهادکشاورزی  در زمینه عملکرد توسعه سامانه های نوین آبیاری سازمان جهاد کشاورزی   استان ها در سال 1398،  استان قزوین  در اجرای سامانه های نوین آبیاری  نسبت به سطوح ابلاغی با ۱۱۷ درصد پیشرفت  رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.

خمسه اظهار داشت : همچنین  این استان در بین سایر استان ها از نظرپیشرفت فیزیکی طرح توسعه  سامانه های نوین در سال گذشته  حائز رتبه پنجم شد.

وی  به برنامه و عملکرد توسعه سامانه های نوین آبیاری در استان  اشاره کرد و گفت : طی سال گذشته 8385 هکتار سامانه نوین آبیاری در قالب 330 در استان اجرا شد که  از این میزان  5326 هکتار  طرح  اجرا و به پایان رسیده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین  افزود : همچنین  3059 هکتار  سامانه نوین آبیاری در  قالب 152 طرح  در حال اجرا می باشد که از این میزان 360 هکتار بارانی ، 1930 هکتار قطره ای و 769 هکتار بصورت آبیاری کم فشار در دست  اجرا است .

وی در ادامه با اشاره  مصوب سفر هیات دولت در اجرای  20 هزار هکتار سامانه نوین ابیاری در استان گفت :  کل مصوبه 20 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در استان  اجرا و آماده افتتاح می باشد .

به گفته وی، این مصوبه مهم، نقطه عطف و تحول عظیمی در بهبود وضعیت مصرف آب در بخش کشاورزی استان محسوب می‌شود.

خمسه گفت : در حال حاضر در  بیش از 55 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سامانه نوین آبیاری اجرا شده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه هدف اصلی بخش کشاورزی ؛ حفظ پایداری تولید محصولات کشاورزی با وجود تحریم ها است گفت : دو سال  پیش استان قزوین رتبه ۳۱ کشور را در زمینه سن غلات در کشور داشته که طی دو سال گذشته؛  این روند رو به رشد رفت و توانستیم جزو سه تا چهار استان برتر کشور باشیم.

وی  به طرح  مبارزه با سن غلات در مزارع کشاورزی استان اشاره کرد و گفت : کل سطح مبارزه با سن غلات  ( مادر و پوره) درمجموع به ۱۱۰ تا 120  هکتار معادل ۶۰ تا ۶۵ درصد کل مزارع استان برسد.

 خمسه گفت : مبارزه به موقع  با سن  غلات باعث افزایش کیفیت محصول می شود بطوریکه  که  طی  دو سال گذشته با اقدامات  انجام شده و مبارزه به موقع با آفت سن غلات ، گندم استان از کیفیت خوبی برخودار بوده و درصد سن زدگی  گندم استان قزوین به کمتر 0.36 درصد رسیده است . 

به گفته وی  امسال ۱۸۹ هزار هکتار از سطح مزارع گندم و جو استان تحت پوشش شبکه مراقبت سن است.

رییس  سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تهیه الگوی کشت محصول را یکی از برنامه این سازمان دانست و گفت :  الگوی کشت دیم در سطح ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهیه و تدوین شد.

وی  با اشاره به این نکته  که این طرح  با هدف تطبیق و اجرای سیاست سازگاری با کم آبی و ارتقای بهره وری در اراضی دیم  استان تهیه  شده اظهار داشت: مجموع اراضی کشاورزی استان ۴۸۹ هزار هکتار است که از این رقم ۲۳۰ هزار هکتار به اراضی دیم اختصاص دارد.

خمسه  اظهار داشت : براساس الگوی تعیین شده در سال جاری ۱۰۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دیم استان به کشت گندم و هفت هزار و ۵۰۰ هکتار نیز به کشت جو اختصاص یافته که در محصول گندم شاهد توسعه بیش از هفت هزار هکتاری و در محصول جو نیز شاهد توسعه هزار و ۵۰۰ هکتاری نسبت به سال گذشته هستیم.

و ی افزود : با توسعه کشت دیم و استفاده از ارقام کم آب بر بدنبال ارتقای بهره وری فعالیت های کشاورزی در استان و همچنین صرفه جویی در مصرف منابع سفره های آبی زیرزمینی هستیم.

وی خاطر نشان ساخت : بمنظور اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی تلاش می شود تا با اجرای برنامه های آموزشی کشاورزان را به کشت پاییزه و انتظاری که عملکرد بهتری داشته و آب کم تری نیز نسبت به کشت بهاره مصرف می کند، ترغیب کنیم.

خمسه گفت : بسته سیاست سازگاری با کم‌آبی در بخش کشاورزی استان از سال گذشته تهیه و از امسال به طور رسمی در دست اجرا است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : برای دومین سال متوالی ؛ این استان به عنوان پایلوت طرح افزایش عملکرد گندم و نظام‌های گندم بنیان در اراضی دیم کشور انتخاب شد

وی هدف از اجرای این  را افزایش 25 درصدی  عملکرد محصول تا  پنج سال  اینده برشمرد و اظهار داشت : این طرح در سال گذشته در شهرستان آوج اجرا شد که با برنامه ریزی های انجام شده ؛  امسال علاوه بر این شهرستان، در اراضی دیم شهرستانهای قزوین و تاکستان نیز اجرایی می شود.

خمسه با اشاره به اینکه گندم به عنوان مهم ترین محصول استراتژیک کشاورزی کشور محسوب می شود و نقش مهمی در تامین امنیت غذایی دارد گفت: دولت در تلاش برای حفظ خودکفایی گندم است که  طرح افزایش عملکرد گندم نیز در همین راستا قرار دارد.

به گفته وی در سال زراعی جاری بیش از 156 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است که پیش بینی می شود افزون بر 330 هزار تن محصول برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه به داربستی کردن باغات انگور اشاره و اظهار کرد: از محل کمک‌های فنی و اعتباری اصلاح و توسعه باغات به روش‌های نوین و باغات انگور به روش داربستی،  با مصوبه هیات دولت بیش از 1000 هکتار  داربستی در باغات انگور استان با  کمک بلا عوض 60 میلیارد ریالی دولت اجرا شد

به گفته وی  در راستای طرح توسعه داربستی تاکنون بیش از 5 هزار هکتار  از باغات انگور استان به روش داربستی اجرا شده است .

 وی به تعهد اشتغال در بخش کشاورزی در سال 98 اشاره کرد و گفت :  در سال گذشته؛  میزان اشتغال ایجاد شده در بخش کشاورزی و ثبت در سامانه استانی هفت سنگان ۳هزار و ۸۷۱نفر بوده است.

این مقام مسوول اظهار داشت : بیش از ۱۰۰,۶ درصد اشتغالزایی در استان محقق شده و تمام شهرستانها به تعهدات اشتغال خود عمل کرده اند.

خمسه در ادامه گفت : در سال گذشته اعطای تسهیلات از منابع رونق تولید، تسهیلات حمایت از  توسعه و ایجاد اشتغال  پایدار مناطق روستایی و عشایری ، تسهیلات بند الف تبصره ۱۸، کمکهای فنی و اعتباری و مشاغل خانگی ، تسهیلات خط ۷ مکانیزاسیون به واحد های تولیدی بخش کشاورزی نقش  قابل توجهی در ایجاد و تثبیت اشتغال و در نتیجه تحقق صد درصدی میزان اشتغال پیش بینی شده داشته است.

رییس  سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : همچنین  طی سال گذشته۲۶ طرح اقتصاد مقاومتی دربخش کشاورزی در استان اجرا شد ه است.

خمسه در ادامه به پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون اشاره کرد و گفت: در سال گذشته مبلغ ۴۰۵میلیارد ریال تسهیلات اعتباری خط ۷ مکانیزاسیون به کشاورزان استان پرداخت شد.

وی افزود : این میزان تسهیلات به منظور تزریق تکنولوژی های نوین روز به بخش کشاورزی و همچنین بهینه کردن شاخص های مکانیزاسیون  و نوسازی ناوگان بخش کشاورزی در جهت افزایش بهره وری نهاده ها با حفظ منابع آب وخاک  ومحیط زیست، افزایش تولید وکاهش هزینه های تولید پرداخت شده است .

خمسه یاد آور شد : درسال گذشته  تعداد ۱۰۷۶ نفر با اعتباری به مبلغ ۱۳۷۱میلیارد ریال به بانک  جهت دریافت تسهیلات مکانیزاسیون  معرفی شدند که از این مبلغ تعداد ۴۶۵نفر با مبلغ۴۰۵  میلیارد ریال موفق به جذب این تسهیلات شدند.

به گفته ی وی ؛  بیشترین میزان جذب از نظر نوع ماشین آلات هم مربوط به خرید تراکتور به مبلغ ۲۸۸میلیارد ریال بوده است.

رییس  سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه به طرح ها این سازمان در سال جهش تولید اشاره کرد و  گفت :  امسال در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری  و نامگذاری امسال ؛ به عنوان جهش تولید ؛ عملیات اجرایی ۱۳ طرح کشاورزی در این استان آغاز شده است .

وی ؛  افزایش ظرفیت تولید وصادرات ماهیان زینتی  ، طرح بهینه سازی مصرف آب کشاورزی با روش های نوین آبیاری ،  توسعه باغات دراراضی شیب دار ، افزایش تولید محصولات زراعی ،باغی ،دامی ،گلخانه ای از مهمترین طرح های کشاورزی در راستای جهش تولید ذکرکرد.

خمسه  ابراز امیدواری کرد : با بکارگیری اعتبارات ملی و استانی و تسهیل در پرداخت تسهیلات بانکی  به بهره برداران از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در عرصه افزایش تولید، بهره وری و صادرات محصولات استفاده مناسب تری  کرد.

وی در ادامه به طرح جلو گیری از تغییر کار بری اراضی کشاورزی اشاره کرد و  گفت : سال گذشته در جریان گشت‌های مدیریت امور اراضی ۴۲۵ فقره تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در استان قزوین شناسایی شد خمسه گفت : با شناسایی این تعداد تغییر کاربری، برای صاحبان اراضی اخطار توقف عملیات ساختمانی و بازگشت به وضعیت اولیه صادر شد.

 به گفته وی همچنین  سال گذشته ۱۳۱ فقره حکم قلع و قمع و تخریب بناهای ساخته شده غیرمجاز در اراضی کشاورزی قزوین صادر و اجرا شد.

این مسوول گفت: در سال گذشته همچنین شاهد ۱۹ مورد اجرای احکام تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی در سطح اراضی استان قزوین که به شکل غیرمجاز تغییر کاربری داده شده بودند، بودیم.

رییس  سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار داشت: طی این مدت  با هدف صیانت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز آنها برای بهره برداران سه هزار و ۴۰۰ نفر ساعت آموزش برگزار شد.

وی  با اشاره به نقش طرح کاداستر در تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی و ساماندهی آنها، یادآور شد  طرح کاداستر یا حدنگاری با هدف نقشه‌برداری با جزییات کامل و تعیین تکلیف مالکیت اراضی سال گذشته در سطح ۵۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین اجرا شد.

خمسه  افزود : برای ۱۷ هزار هکتار اراضی یاد شده، نقشه نهایی حدنگاری قطعات و پلاک ها تهیه شده است.

به گفته وی  همچنین  سال گذشته همچنین در راستای پیشبرد این طرح، نقشه برداری زمینی و تهیه تصاویر هوایی بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین و گویاسازی اطلاعات توصیفی از آنها به انجام رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه اطلاعات مربوط به اراضی در طرح کاداستر در نهایت برای ثبت و صدور سند به سازمان ثبت اسناد و املاک ارسال می شودگفت : تاکنون اطلاعات مربوط به ۳۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین که نقشه برداری آنها در طرح کاداستر انجام شده برای ثبت نهایی و صدور سند به سازمان ثبت اسناد و املاک ارسال شده است.

وی یادآور شد: طرح کاداستر یا حدنگاری باید در سطح ۱۷۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین اجرایی شود که تاکنون اطلاعات و نقشه برداری از بیش از ۸۵ هزار هکتار آن انجام شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین در ادامه به وضعیت صنایع تبدیلی کشاورزی اشاره کرد و گفت : در سال گذشته 21 فقره پروانه بهره برداری با اشتغازایی 470 نفر و سرمایه گذاری 908 میلیارد ریال  صادر شده است .

 به گفته وی این پروانه ها در زمینه سردخانه ، بسته بندی میوه و سبزی ، انواع میوه خشک ، کشتارگاه ، انواع سرکه ، کود آلی ، برنجکوبی ، زیتون شور ، انواع خوراک دام و طیور و ابزیان ، بسته بندی تخم مرغ و کشمش و حبوبات صادر شده است .

خمسه گفت : همچنین طی این مدت 23 فقره مجوز تاسیس صنایع تبدیلی کشاورزی با سرمایه گذاری 758 میلیارد ریال و اشتغالزایی 414 نفر در استان صادر شده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در پایان به طرح های قابل افتتاح هفته جهادکشاورزی اشاره کرد و گفت : همزمان با بزرگداشت هفته جهادکشاورزی 40  طرح عمرانی–  تولیدی کشاورزی دراین استان  افتتاح و به بهره برداری می رسد .

 وی افزود: : این طرح ها شامل 35 طرح  آبیاری تحت فشار ، کانال انتقال آب بتنی ، لوله گذاری و مرمت و لایروبی قنات و 5 طرح دام  و طیور است .

 به گفته وی برای اجرا ی این طرح ها افزون بر 230 میلیارد و  514  میلیون ریال  هزینه شده است.

خمسه اضافه کرد : با بهره بردار ی از این طرح ها ضمن برخورداری  خانوارهای  روستایی از خدمات  زیر بنایی زمینه اشتغال  120 نفر بصورت مستقیم و 142 نفر بصورت غیر مستقیم  در استان فراهم می شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در پایان با اشاره به اینکه هفته جهاد کشاورزی در خرداد ماه از 21 تا 27 است، اظهار داشت : شعار محوری این هفته "جهاد کشاورزی، جهش تولید و امنیت غذایی" است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید