Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان

امسال بیش از سه میلیون تُن محصول کشاورزی در کردستان تولید می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: پیش بینی می‌شود میزان تولیدات بخش کشاورزی این استان در سال زراعی جاری به سه میلیون و ۱۱۲ هزار تُن برسد.

امسال بیش از سه میلیون تُن محصول کشاورزی در کردستان تولید می‌شود

محمدفرید سپری روز سه‌شنبه در کارگروه اشتغال استان کردستان با اشاره به فرا رسیدن هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: این میزان محصول در بخش های مختلف زیر بخش کشاورزی شامل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تُن محصول زراعی، ۴۰۰ هزار تُن محصول باغی،  ۴۰۱ هزار تُن محصول دامی و  ۱۰ هزار تُن محصول شیلاتی است.

وی با بیان اینکه کردستان ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول را دارد، افزود: هم اکنون توسعه بخش های مختلف برای تحقق این میزان تولید آغاز شده که تخصیص آب مورد نیاز ۹۶ هزار هکتار اراضی دیم برای تبدیل به آبی از جمله این اقدامات بوده که سال گذشته به نتیجه رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: فرآوری این میزان محصول نیز از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی است که در این راستا تنها در سال گذشته ظرفیت فرآوری استان از ۱۸۰ هزار تُن در هر سال به ۹۰۰ هزار تُن رسیده است.

سپری یادآور شد: با توجه به اینکه ۹۸ درصد فعالیت های کشاورزی بر عهده بخش خصوصی بوده که در این راستا طی سال ۹۸ حدود ۱۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال تسهیلات به آنان پرداخت شد که با این میزان تسهیلات ۲ هزار و ۴۰۸ شغل جدید ایجاد شده و ۳۰ هزار شغل نیز تثبیت شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز گفت: ضروری است کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری استان  توجه و اهتمام بیشتری به خسارت دیدگان بخش کشاورزی ناشی از ویروس کرونا داشته باشد.  

خلیل فعله گری اظهار کرد: از رسته های تعین شده در سایت کارا بخش کشاورزی آن گونه که انتظار می‌رود دیده نشده است.  

وی افزود: ۱۱ رسته بخش کشاورزی به کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان برای هرچه بهتر دیده شدن خسارت دیدگان بخش کشاورزی پیشنهاد شده که علاوه بر این در ارائه رمز و کد کاربری سایت نیز تغییراتی اعمال شود.  

معاون برنامه ریزی و  امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در حال حاضر  سه هزار و ۴۰۰ واحدِ پروانه دار بخش کشاورزی در  استان کردستان وجود دارد.  

وی تاکید کرد: با وجود رسته های مختلفی بخش کشاورزی که متحمل زیان‌های فراوانی از ویروس کرونا شدند تنها  ۴۶۰ واحد مصوب هیات وزیران شد که انتظار می رود با پیگیری های استانی رسته های بیشتری از کشاورزی استان در این طرح دیده شود.  

وی اضافه کرد: از ۴۰ هزار میلیارد تومان تخصیصی برای کشور در راستای جبران خسارت از بیماری کرونا بصورت تسهیلات سهم استان کردستان ۴۳۶ میلیارد تومان است اما سهم جهاد کشاورزی از این مقدار به چه میزان است؟

فعله گری در پایان خواستار رسیدگی کارگروه به اقساط معوقه در ایام بیماری کرونا در بخش کشاورزی استان شد.

استان کردستان دارای ۲۸ میلیون هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد بوده و دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

۲۱ تا ۲۷ خرداد به عنوان هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید