Iranian Agriculture News Agency

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی کردستان:

۱۰ رقم جدید محصولات زراعی در کردستان معرفی شد

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان از معرفی دو رقم جدید ماشک علوفه ای دیم، چهار رقم گندم دیم، دو رقم جو و دو رقم نخود دیم در این استان خبرداد.

۱۰ رقم جدید محصولات زراعی در کردستان معرفی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، محمد حسین سدری با اشاره به اینکه نوآوری و دانش محوری از ارکان اصلی توسعه اقتصادی بخش کشاورزی است، اظهار کرد:  سایر عوامل تولید مانند زمین و سرمایه در مرتبه بعدی اهمیت قرار دارند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری بیشتر در پروژه‌های دانش محور منجر به بازدهی بالاتر می شود، افزود: افزایش قابل توجه درآمد حاصل از بکارگیری فناوری های نوین و توسعه کشت ارقام جدید و پربازده نشان از ضرورت توجه بیشتر به فعالیت های دانش بنیان است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان یادآور شد: ارتقای سطح دانش و مهارت بهره برداران بخش کشاورزی  از مهم­ترین وظایف دستگاه های متولی بخش کشاورزی است.

سدری اضافه کرد: در همین راستا طرح یاوران تولید به منظور تحقق جهش تولید در بخش کشاورزی در  دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته است.

وی افزود: ارتقای خوداتکایی در تولید غذا و افزایش اثربخشی و ضریب نفوذ دانش فنی در عرصه‌های تولیدی و بهره مندی حداکثری از دانش فنی اعضای هیأت علمی و محققان مراکز تحقیقاتی از دیگر اهداف اجرای طرح یاوران تولید است.

معرفی ارقام جدید ماشک، گندم، جو و نخود

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان گفت: شناسایی چالش های فنی در پهنه های تولیدی و تشکیل تیم های تخصصی کارشناسی و  حضور در عرصه های تولید و معرفی فناوری های نوین و کاربردی در قالب برگزاری مراسم روز مزرعه و کارگاه های آموزشی و معرفی پیشرفته ترین دستاوردهای پژوهشی به بهره برداران از برنامه‌های مهم این مرکز در استان است.

سدری به دستاوردهای دانش محور مرکز تحقیقات کشاورزی استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: معرفی دو رقم جدید ماشک علوفه ای دیم و توسعه کشت آن در استان، معرفی چهار رقم جدید گندم دیم مناسب برای مناطق معتدل سرد کشور و معرفی دو رقم جو دیم مناسب برای کاشت در اراضی دیم معتدل سرد کشور از جمله دستاوردهای این مرکز در استان است.

وی اضافه کرد: معرفی دو رقم نخود دیم و توسعه کشت پاییزه و انتظاری در استان، دستیابی به فناوری افزایش عملکرد تولید مثلی در دام سبک با روش هورمون تراپی، موفقیت در تولید نشای هیبرید و اجرای پروژه اصلاح توت فرنگی برای اولین بار در کشور ومعرفی و توسعه سیستم های کشت نوین در توت فرنگی از دیگر دستاوردهای مرکز تحقیقات استان است.

دستیابی به فناوری تولید قارچ دارویی گانودرما

وی یادآور شد: از دیگر دستاوردهای مرکز تحقیقات استان در سال ۹۸ می توان به جهش تولید در انگور دیم با  استفاده از تکنیک هرس تعادلی و مدیریت تغذیه در تاکستان های دیم استان، دستیابی به فناوری تولید قارچ دارویی گانودرما برای اولین‌بار در استان و برنامه توسعه آن و شناسایی ارقام متحمل  به بیماری آنتراکنوز میوه توت فرنگی اشاره کرد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان گفت: طراحی و برنامه نویسی نرم افزار مکان یابی سازه های آبخیزداری، افزایش عملکرد بره‌های پرواری با استفاده از پسماند سیب ‌زمینی و معرفی و ثبت چهار گونه گیاهی جدید برای دنیا بخش دیگری از دستاوردهای این مرکز است.

سدری شناسایی"چهار ویروس مهم بیماری زای زنبور عسل" با روش مولکولی برای اولین بار در زنبورستان های استان ، ورود اولین بار  ۱۵۰ کیلو گرم "ژل رویال" به سفره تولید کنندگان عسل با ارزش سالانه ۲ میلیارد تومان و کاهش مصرف سموم از طریق توسعه دانش بومی و سنتی در مبارزه با بیماری های زنبور عسل را از دیگر دستاوردهای این مرکز ذکر کرد.

وی اضافه کرد: شناسایی "سه گونه عقرب جدید" برای نخستین بار در استان ،ارتقای رتبه در حوزه آموزش بهره برداران به جایگاه سوم کشور، اعطای جایزه ملی "بنیاد البرز" به عضو هیات علمی این مرکز  به  عنوان " پنج دانشمند برتر“، کسب جایگاه نخست سامانه علم سنجی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در بین مراکز تحقیقاتی کشور هم بخش دیگری از دستاوردهای مرکز تحقیقات استان است.

۲۱ تا ۲۷ خرداد در تقویم کشورمان به نام هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده که عنوان ششمین روز این هفته  نوآوری و دانش محوری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید