Iranian Agriculture News Agency

مسعود خوارزمی نیا :

اجرای آبیاری نوین در سطح چهار هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان بوشهر

مدیرآب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: امسال چهار هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز می‌شوند که ۲۷۰ هکتار تاکنون اجرا شده‌است.

اجرای آبیاری نوین در سطح چهار هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان بوشهر

مسعود خوارزمی نیا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایانا در استان بوشهر افزود: با توجه به ضرورت و اهمیت تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم نوین آبیاری تحت فشار براساس برنامه‌ریزی و حمایتی که دولت ازاجرای این طرح دارد هیچ محدودیتی در زمینه اجرای طرح آبیاری تحت فشار در استان بوشهر وجود ندارد و افراد می‌توانند برای تبدیل شیوه آبیاری سنتی به نوین از تسهیلات موجود استفاده کنند.

وی بیان کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده میانگین سهم دولت برای انجام هر هکتار آبیاری تحت فشار ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده‌است که به صورت بلاعوض در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. 

خوارزمی نیا ادامه داد: بیش از ۸۶ هزار هکتار وسعت زمین‌های آبی استان بوشهر است که تاکنون ۴۳ درصد معادل ۳۷هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی و باغ‌های به سیستم آبیاری تحت فشار در استان بوشهر مجهز است که از این میزان بیش از ۱۶ هزار هکتار در دولت تدبیر و امید اجرا شده‌است.

خوارزمی نیا با اشاره به بازسازی و نوسازی قنات‌ها در استان بوشهر یادآور شد: تا پایان سال گذشته ۱۴۹.۵ کیلومتر بازسازی و نوسازی قنات‌ها در استان بوشهر انجام شده و براساس برنامه ریزی انجام شده امسال نیز چهار رشته قنات در چهار شهرستان جم، دیر، دشتی و دشتستان با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل کمک‌های فنی اعتباری، بازسازی و نوسازی قنات‌ها در استان اجرا می‌شود.

وی گفت: یکی از طرح‌های سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر برای جلوگیری از هدر رفت آب، افزایش راندمان انتقال و جلوگیری از تبخیر، انتقال آب با لوله از منبع تا مزرعه است که در این ارتباط تاکنون ۴۵۳ کیلومتر در استان اجرا شده‌است.

خوارزمی نیاز ادامه داد: در زمان حاضر ۱۴۷ رشته قنات فعال در شهرستان‌های جم ،دشتی، دشستان، کنگان و دیر و ۱۵۷ دهنه چشمه و ۱۳هزار و ۶۰۲ حلقه چاه کشاورزی در استان بوشهر وجود دارد که از این شمار چاه هشت هزار و ۱۲۴ حلقه مجاز و پنج هزار و ۴۷۸ حلقه غیر مجاز است.

مدیرآب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در زمینه اجرای طرح تحول کشاوزی دشستان گفت: یکی از زیربخش‌های این طرح اصلاح شیوه آبیاری نخیلات در سطح ۳۴هزار و ۲۵۰ هکتار است که در فاز نخست آن ۱۰هزار و ۱۰۰ هکتار شامل ۲هزار و ۴۰۰ هکتار در سعدآباد و هفت هزار و ۷۰۰ هکتار در آبپخش و کلل باید اجرا شود.

خوارزمی نیا اضافه کرد: در سطح ۲هزار و ۴۰۰ هکتاری سعد آباد مطالعات به صورت ۱۰۰ درصد انجام شده و عملیات اجرایی آغاز شبکه ۳و ۴ آبیاری تحت فشار با ۷۵ درصد پیشرفت فیزکی در دست اجرا است.

وی ادامه داد: همچنین در هفت هزار و ۷۰۰ هکتاری آبپخش و کلل نیز در سطح سه هزار و ۱۶۰ هکتارعملیات احداث شبکه با پیشرفت فیزکی ۱۵ درصد در دست اجرا است.

مدیرآب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به کم آبی، خشکسالی‌های پی در پی و پاسخگو نبودن منابع آبی موجود برای آبیاری نخیلات ارتقای بهره وری و راندمان مصرف آب در باغ‌های نخلستان‌ها طرح مطالعاتی شبکه آبیاری دشت اهرم نیز در سطح ۲هزار و ۴۵۰ هکتار تصویب و در دست اجرا است. 

خوارزمی نیا اضافه کرد: پایین بودن راندمان توزیع آبیاری در مزارع، خشکسالی‌های پی در پی، کاهش نزولات جوی، برداشت بی رویه از منابع آبی و افت سفره‌های زیرزمینی، افت کیفی آب‌های زیرزمینی در جنوب استان، فقدان نظام بهره‌برداری تشکل‌های کشاورزی، آبیاری سنتی و غرقابی که باعث زه دار شدن زمین‌های کشاورزی می‌شود از جمله چالش‌های بخش کشاورزی در استان بوشهر است. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید