Iranian Agriculture News Agency

رشد ۲ برابری برداشت پیله کرم ابریشم در جنوب کرمان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از افزایش دوبرابری برداشت پیله کرم ابریشم در منطقه خبر داد.

رشد ۲ برابری برداشت پیله کرم ابریشم در جنوب کرمان
به گزارش خبرنگار ایانا در جنوب کرمان،  محمدرضا قائدی‌ فر  معاون بهبود تولیدات دامی در این خصوص گفت در بهار امسال  تعداد 20 جعبه تخم نوغان بین بهره برداران راغب به فعالیت در این زمینه که عمدتاً زنان سرپرست خانوار می‌باشند  توزیع گردید که  در پایان دوره 45 روزه پرورش نوغان،  از هرجعبه تخم نوغان به طور متوسط 10-8کیلوگرم  پیله برداشت شده است.

 وی افزود با توجه به امکانات موجود و نوپا بودن این صنعت در منطقه ،پرورش  نوغان قابل قبول می باشد و این میزان برداشت در مقایسه با سال گذشته از  افزایش دو برابری برخوردار بوده است.

 قائدی فر اظهار امیدواری کرد با توسعه کشت نهالستان توت در منطقه و فراهم شدن زیر ساخت‌های لازم در سنوات آینده میانگین برداشت از هر جعبه افزایش یابد

وی خاطر نشان کرد  آموزش‌ بهره برداران، خرید تخم نوغان، توزیع نهال توت، تهیه تجهیزات مورد نیاز نوغانداری از جمله حمایت‌های لازم از نوغانداران در سال جاری بوده است.معاون بهبود تولیدات دامی برگشت سرمایه در مدت زمان اندک، قابلیت  اجرای این فعالیت برای زنان روستایی، بعنوان فعالیت جنبی کشاورزی و سودآور ، امکان کشت نهال توت بعنوان غذای مورد نیاز لارو نوغان در حاشیه مزارع و باغات و .... را از مزایای این حرفه دانست و افزود با تکمیل و توسعه زیر ساخت‌های مربوطه در آینده نزدیک شاهد رونق و درآمدزایی این حرفه  برای بسیاری از خانوارهای  روستایی بوده و سهم قابل توجهی از اشتغال خانوارها به نوغانداری اختصاص یابد . 

وی تصریح کرد : هم اکنون استانهای اصفهان و گیلان با دارا بودن صنایع فرآوری پیله ابریشم از مشتریان خرید پیله ابریشم بوده و بازار مناسبی را در این زمینه دارا هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید