Iranian Agriculture News Agency

برای پیشگیری از آتش سوزی در مراتع؛

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهی خودداری کنند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های شهریار، رباط کریم، اسلامشهر، قدس و بهارستان در حاشیه سومین جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان رباط کریم که با محوریت پیشگیری و اطفاء حریق در اراضی کشاورزی و منابع طبیعی تشکیل شده بود گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته آتش زدن بقایای گیاهی و کاه و کلش اراضی زراعی از علت های عمده آتش سوزی در سطح مراتع و عرصه های طبیعی برشمرده می شود که برای پیشگیری از وقوع هرگونه حریق، لازم است تاکشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهی به جد خودداری کنند.

کشاورزان از آتش زدن بقایای گیاهی خودداری کنند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان تهران، حسن مسعودی با بیان اینکه سوزاندن بقایای گیاهی طبق قانون جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد، به برخی از آثار زیانبار این اقدام اشتباه اشاره و در این باره اظهار داشت: آتش زدن کاه و کلش محصولات کشاورزی علاوه بر کم کردن توان خاک، موجب تخریب بافت و ساختمان خاک شده و مواد مغذی سطح خاک را از بین می برد.

وی ادامه داد: آتش زدن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول با بروز مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا همراه بوده و گاهاً با وزش باد و مهیا بودن شرایط آب و هوایی، گسترده شده و به مراتع و عرصه های طبیعی همجوار نیز سرایت می کند.

مسعودی لزوم همراهی و مشارکت مردم برای پیشگیری و اطفاء حریق در عرصه های جنگلی و مرتعی را بسیار مهم دانست و از عموم مردم و گردشگران درخواست کرد: هنگام مراجعه به طبیعت به نکات ایمنی از قبیل روشن نکردن آتش و رها نکردن ته سیگار و بطری های شیشه ای توجه کرده و در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی مراتب را فوراً از طریق شماره تلفن 1504 به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

بر اساس این گزارش در این جلسه نظام ملکشاهی فرماندار شهرستان رباط کریم خطاب به اعضای ستاد مدیریت بحران این شهرستان ابراز داشت: مسئولان دستگاه های مختلف مکلف به آمادگی و همکاری برای مقابله با بحران های طبیعی و غیر طبیعی هستند.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان رباط کریم افزود: ستاد مدیریت بحران، ستادی بدون ساعت کاری است و همه اعضای آن به واسطه مسئولیت پذیری موظف به حضور در مواقع اضظراری تا برطرف شدن حادثه می باشند.

فرماندار شهرستان رباط کریم با توجه به گرم شدن هوا و افزایش احتمال آتش سوزی در عرصه های طبیعی، بر همکاری هرچه بیشتر دستگاه های اجرائی، خدماتی و امدادی در عملیات اطفاء حریق تأکید کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید