Iranian Agriculture News Agency

توانمندسازی زنان روستایی و عشایری بر اساس زنجیره ارزش گیاهان دارویی در گیلان

منشی زاده بابیان اینکه زنان روستایی نقش موثری در فرآیند توسعه پایدار دارند گفت: طرح توانمندسازی زنان روستایی و عشایری بر اساس زنجیره ارزش گیاهان دارویی در استان گیلان اجرایی می‌شود.

توانمندسازی زنان روستایی و عشایری بر اساس زنجیره ارزش گیاهان دارویی در گیلان

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گیلان «حمید منشی زاده» با تبریک هفته جهاد کشاورزی به رسالت این سازمان در راستای توانمندسازی کشاورزان و تحقق جهش تولید گفت: با رونق کشاورزی دانش بنیان، بخش عمده‌ای از بار صادرات غیر نفتی کشور بر دوش این محصولات قرار می‌گیرد.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه کشاورزی در بین سایر بخش‌های اقتصادی کشور حداقل میزان وابستگی به خارج را دارد افزود: این بخش از طریق افزایش بهره وری توانسته است ضمن تثبیت تولید و بهره برداری پایدار از منابع در مجموع روند رو به رشدی را در تولیدات انواع محصولات کشاورزی تجربه کند.
وی در ادامه به طرح توانمندسازی زنان روستایی و عشایری بر اساس زنجیره ارزش گیاهان دارویی اشاره کرد و بیان کرد: این طرح پیرو انعقاد تفاهم نامه فی مابین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی با همکاری مجری طرح گیاهان دارویی وزارتخانه، در سال جاری در استان گیلان توسط مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اجرایی می شود.


منشی زاده اذعان کرد: به دلیل اهمیت استفاده از ترکیبات گیاهان دارویی در صنایع مختلف به خصوص در صنایع غذایی به شکل غذا داروها، مکمل های غذایی و دمنوش ها، این پروژه توسط زنان روستایی که نقش موثری در فرآیند توسعه پایدار دارند انجام می‌شود.


وی اضافه کرد: امسال، این طرح برای سه محصول گل گاوزبان، گل محمدی، به لیمو در پنج محل از شهرستان های رودسر، رودبار، تالش و سیاهکل اجرا می شود.
منشی زاده اظهار داشت: سه نفر از محققین معین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان در اجرای این پروژه ترویجی همراهی می‌کنند.


وی تولید کشت گیاهان دارویی درآمددزا را مطابق با اقلیم منطقه و افزایش سطح آگاهی زنان روستایی لازم و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: برای اهداف و نتایج حاصل این پروژه می توان به طرح افزایش اشتغالزایی پایدار در مناطق محروم، افزایش درآمدزایی و سطح معیشتی زنان روستایی، کاهش تخریب منابع طبیعی و گونه های در حال انقراض، افزایش تولید محصولات گواهی شده و سالم، تهیه مواد خام اولیه برای کارخانه ها و صنایع فرآوری موجود و توسعه و گسترش بازار گیاهان دارویی، اشاره کرد.


منشی زاده در پایان تصریح کرد: فرآیند و مراحل اجرایی طرح فوق، به ترتیب شامل تشکیل کمیته فنی استانی و شهرستانی و انتخاب جامعه هدف، تحلیل وضعیت موجود، تهیه و ابلاغ دستورالعمل به مراکز منتخ، برگزاری کارگاه های آموزشی توجیهی، بازدید اعضای ستاد، توزیع نهاده، بیولوزیک جهت مبارزه با آفات و بیمار ها، نمونه گیری برگ جهت آزمایش، اجرای بازدیدهای ترویجی، نمونه گیری برای آزمایش محصول نهایی، نظارت فرآیندی و جمع آوری اسناد مربوطه و تهیه گزارش عملکرد پایانی خواهد بود.
گفتنی است، هفته جهاد کشاورزی امسال با شعار «جهاد کشاورزی، جهش تولید، امنیت غذایی» از ۲۱ خرداد تا ۲۷ برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید