Iranian Agriculture News Agency

خون میرزایی:

1 میلیون و 280 هزار تن محصولات شیلاتی در کشور تولید شد

افزایش ضریب خودکفایی تولید تخم‌ چشم‌زده ماهی

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در سال گذشته، یک میلیون و 280 هزار تن محصولات شیلاتی در کشور تولید شد که این میزان تولید بیش از پیش بینی برنامه ششم توسعه در سال 98 بوده است.

1 میلیون و 280 هزار تن محصولات شیلاتی در کشور تولید شد

به گزارش خبرنگار ایانا، نبی الله خون میرزایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: طبق برنامه ششم توسعه تولید محصولات شیلاتی در سال ۹۸ یک میلیون و 250 هزار تن پیش‌بینی شده بود که با وجود خسارات ناشی از سیل در ابتدای سال 98،  بیش از برنامه پیش رفتیم و میزان تولیدات شیلاتی به یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن رسید.

وی افزود: مصرف سرانه محصولات شیلاتی که طبق برنامه در سال ۹۸ ، ۱۳ کیلوگرم پیش‌بینی شده بود به ۱۳ کیلو و ۳۰۰ گرم رسید و از تکلیف برنامه جلوتر بوده‌ایم.

خون میرزایی در رابطه با تراز تجاری محصولات شیلاتی گفت: علیرغم شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا توانستیم از تراز تجاری ۴۴۰ میلیون دلاری فراتر برویم و همچنان تراز تجاری محصولات شیلاتی مثبت است.

خون میرزایی در رابطه با طرح یاوران تولید، خاطرنشان کرد: طبق تصمیم وزارت جهاد کشاورزی و با توجه به ظرفیت انسانی و نیروهای دانش آموخته در بخش شیلات، مقرر شد از این نیروهای دانش‌آموخته استفاده کنیم و این نیروها  در جهش تولید، این بخش را یاری کنند.

وی افزود: نیروی انسانی در بخش شیلات بسیار بالا است و پشتوانه ما مراکز تحقیقاتی، مراکز دانشگاهی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و جامعه دانش آموختگان هستند.

رئیس سازمان شیلات ایران در رابطه با خرید حمایتی محصولات شیلاتی تصریح کرد: خرید حمایتی محصولات شیلاتی را از طریق تعاون روستایی و پشتیبانی امور دام پیگیری کرده‌ایم تا از این طریق ظرفیت تولید و مصرف سرانه افزایش یابد و گردش مالی در بخش شیلات ارتقا پیدا کند.

خون میرزایی در رابطه با محدودیت ارائه تسهیلات توسط بانک‌ها به پرورش ماهی در دریا گفت: ارائه تسهیلات از منابع داخلی بانک‌ها محدودیت ندارد اما دغدغه ما ارائه تسهیلات با سود کمتر است.

وی افزود: در گذشته با محدودیت منابع روبرو بودیم اما امیدواریم امسال تسهیلات به میزان کافی در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه تخصیص ارز برای واردات فناوری پرورش ماهی در دریا مد نظر  سازمان شیلات است، اظهار کرد: توجیه اقتصادی مزارعی که کار پرورش ماهی در دریا را شروع کرده‌اند بر پایه ارز دولتی تنظیم شده، بنابراین درخواست ارز دولتی را برای بهره‌برداران این بخش داریم از چرخه تولید خارج نشوند.

وی افزود: یکی از برنامه‌های اصلی سازمان شیلات افزایش ۲۹۰ هزار تنی تولیدات شیلاتی است که نیازمند ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار بوده و در صورتی که این امر تحقق یابد ۲۴ هزار شغل جدید ایجاد می شود.

رئیس سازمان شیلات ایران در رابطه با پرورش میگو گفت: سال گذشته با عدم تخصیص به موقع ارز برای واردات مولد، ادامه دار شدن سرما و ترس ناشی از محدودیت صادرات، فصل پرورش میگو با تاخیر شروع شد.

وی افزود: امسال هم نسبت به سال گذشته عملیات ذخیره‌سازی عقب‌تر است و امیدواریم بتوانیم با اقدامات انجام شده این عقب‌ماندگی را جبران کنیم و تولید در سال جاری نیز همانند سال‌های گذشته بیش از تکلیف برنامه باشد .

خون میرزایی ادامه داد: برنامه تکلیف شده برای سال ۹۹ در زمینه تولید میگو ۵۲ هزار تن است که امیدواریم تولید ما بیش از این میزان باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این نکته که نیروهای مرزبان در جنوب کشور از مرزهای آبی به خوبی پاسداری می‌کنند، خاطرنشان کرد: کشتی‌های غیربومی در آب‌های ما حضور نداشته و تمام کشتی‌های توقیف شده مالکیت ایرانی دارند. 

وی افزود: گزارش‌های توقیف مربوط به کشتی‌های داخلی است، در غیر این صورت، حضور کشتی‌های غیر ایرانی در آب‌های سرزمینی ما تجاوز به خاک ما محسوب شده و توسط نیروهای مرزبانی با آن‌ها برخورد جدی می‌شود. 

خون میرزایی در رابطه با سهمیه سوخت صیادان عنوان کرد: با پیگیری‌های سازمان شیلات ایران، وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه، سهمیه سوخت به صیادان تخصیص یافته که میزان سهمیه تابع پارامتر های تعیین شده توسط سازمان فائو است که قدرت موتور و فاصله صیدگاهی تا ساحل را شامل می‌شود.

رئیس سازمان شیلات ایران در رابطه با پرورش قزل آلا بیان کرد: ما در صنعت پرورش قزل آلا در آبهای شیرین و آبهای شور با ۱۸۰ هزار تن تولید سالانه در رتبه نخست دنیا قرار داریم.

وی افزود: ضریب خودکفایی تخم چشم‌زده ماهی در سال ۹۸، از ۲۵ درصد به ۳۳ درصد رسیده و امیدواریم امسال این ظرفیت افزایش یابد.

خون میرزایی تاکید کرد: از آنجایی که بخشی از قزل‌آلای تولیدی ما به پرورش ماهی در قفس اختصاص دارد، با ارتقا بهره‌وری این نوع پرورش، میزان تولید قزل آلا هم رشد چشمگیری خواهد داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید