Iranian Agriculture News Agency

با تاکید وزیر جهاد کشاورزی انجام می‌شود؛

توسعه و بهره‌برداری 4600هکتار گلخانه در سال جهش تولید

مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال جهش تولید، توسعه و بهره‌برداری از ۴ هزار و 600 هکتار گلخانه انجام می‌شود.

توسعه و بهره‌برداری  4600هکتار گلخانه در سال جهش تولید

به گزارش خبرنگار ایانا، حبیب رادفر مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با برنامه "روی خط خبر" شبکه خبر، ضمن تبریک 25 خرداد روز ملی گل و گیاه و هفته جهاد کشاورزی، اظهار کرد: با تاکید وزیر جهاد کشاورزی در سال جهش تولید، توسعه و بهره‌برداری ۴ هزار و 600 هکتار گلخانه در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: برنامه بهره‌برداری و توسعه ۴۶۰۰ هکتاری گلخانه‌ها با همکاری ۳۲ سازمان جهاد کشاورزی در استان‌های کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و توسعه کشاورزی، بانک کشاورزی، معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تهیه شده است.

رادفر با بیان اینکه ۲۵۰۰ هکتار از گلخانه‌ها در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، یادآور شد:  گلخانه یک بنا است که زمان ساخت تا بهره برداری آن، حدود ۶ ماه تا یک سال به طول می‌انجامد، بنابراین گلخانه‌هایی که در ۶ ماه دوم سال جاری ساخته شوند؛ در نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه هزار و ۱۰۰ هکتار گلخانه در نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: پیش بینی می‌شود بهره برداری از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه‌ها در استان‌های آذربایجان‌شرقی، لرستان، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان،  تهران، خراسان جنوبی، بوشهر، اصفهان، گلستان و یزد انجام شود.

رادفر، استان‌های مورد نظر در توسعه گلخانه‌ها را نیز استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، تهران، جنوب کرمان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، لرستان، اصفهان، اردبیل و یزد عنوان کرد و گفت: ساخت و توسعه گلخانه‌ها بدون کمک بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: به ازای هر هکتار گلخانه 10 شغل مستقیم و 20 شغل غیر مستقیم ایجاد و احداث گلخانه ها علاوه بر کمک به حل مشکل بیکاری به ویژه در فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی، موجب بهره برداری از آب شیرین که در کشور کمبود داریم، می شود.

رادفر خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در ساخت گلخانه‌ها بسیار بالا است؛ به طوری که سرمایه گذاری در هر هکتار از گلخانه ها بین ۳ تا ۱۸ میلیارد تومان هزینه دارد.

مجری طرح توسعه گلخانه‌ها با اشاره به اینکه صادرکنندگان تولیدات گلخانه‌ای را برای ساخت و توسعه گلخانه‌ها حمایت کرده‌ایم، یادآور شد:  سال گذشته حدود ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات از بند الف تبصره ۱۸  با کارمزد بین ۷ تا ۹ درصد برای مناطق محروم و غیر محروم به متقاضیان احداث گلخانه‌ها پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه دولت از گلخانه داران با ارتقاء دانش فنی حمایت می کند، گفت: حمایت از ارتقاء دانش فنی با کمک ظرفیت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و ستاد وزارت جهاد کشاورزی انجام می گیرد. همچنین دانشگاه شریف در ساخت سازه گلخانه ها همکاری خواهد داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید