Iranian Agriculture News Agency

افتتاح 109 طرح کشاورزی و دامپروری استان کرمان در هفته جهاد کشاورزی سال جهش تولید

با وجود همه تحریم ها و مشکلات با تلاش بهره برداران بخش کشاورزی و دامپروری و حمایت دولت خودکفائی تولید و تامین امنیت غذائی ممکن می شود.

افتتاح 109 طرح کشاورزی و دامپروری استان کرمان در هفته جهاد کشاورزی سال جهش تولید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، عباس سعیدی در پنجمین روز از هفته جهاد کشاورزی در جمع اصحاب رسانه گفت: در هفته جهاد کشاورزی سال جهش تولید 109 طرح کشاورزی و دامپروری با هزینه کرد 1747 میلیارد ریال و اشتغالزائی 1186 نفر به بهره برداری رسید.

وی تصریح کرد: تا کنون 90500 هکتار از مزارع و باغات استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده اند که 6000 هکتار در سال جاری اجرا می‌شود و در سال گذشته استان کرمان مقام دوم اجرا سیستم های نوین را در کشور بدست آورد.

سعیدی با بیان اینکه 250 هکتار گلخانه در استان کرمان وجود دارد، افزود: در سال جاری برنامه افزایش سطح زیرکشت 60 هکتاری در استان داریم که بعد از تحقق این برنامه 18000 تن به تولیدات محصولات گلخانه ای افزوده می شود.

وی با تاکید بر مبارزه اصولی و علمی با آفات در مزارع و باغات اذعان داشت: در 1500 هکتار از نخلستانهای مبارزه با آفت زنجره خرما انجام شده است و در حال حاضر در 110 هکتار از باغات گردو شهرستان رابر مبارزه با آفت کرم خراط شروع شده است و همچنین 1500 هکتار از اراضی شمال استان مبارزه با ملخ انجام شده است.

سعیدی با بیان اینکه خرید مستقیم گندم دروم کارخانه های ماکارونی از کشاورزان استان اتفاق خوبی است که در سال جدید انجام شده است، افزود: خرید قراردادی 40 هزار تن گندم دروم از کشاورزان بدون واسطه و با افزایش 10 درصدی قیمت در سال جاری انجام و پس از 24 ساعت پول کشاورزان پرداخت شد و به این ترتیب واسطه ها حذف شدند و این امر برای اولین بار در استان کرمان و خوزستان انجام شده است.

وی ابراز داشت: توسعه کشت گلخانه ها و جایگزینی کشت دانه های روغنی، گلرنگ، چغندرعلوفه ای، تریتیکاله، یولاف، جو دوسر در دستور کار این سازمان قرار دارد که علاوه بر تامین امنیت غذائی جامعه انسانی، علوفه مورد نیاز دام ها هم فراهم گردد و کشور در زمینه دانه های روغنی ذرت و سویا خودکفا شود.

سعیدی ادامه داد: اصلاح الگوی کشت از جمله کشت گیاهان داروئی مانند آویشن، بادرنجوئیه و 25 گونه گیاه داروئی دیگر در دستور کار این سازمان قرار دارد و همچنین 62 هزار نهال گردو اصلاح شده با رقم های پربازده در قرنطینه بوده و پس از طی مرحله قرنطینه در باغ 300 هکتاری شهرستان بافت کاشته می شوند.

وی بیان داشت: توسعه کشت نخلستانهای رقم مجول در استان به واسطه کیفیت بالا و بازار پسندی این رقم از دیگر اهداف اصلاح الگوی کشت در باغات استان می باشد.

وی با بیان اینکه در هفته جهاد کشاورزی 32 پروژه دامپروری با هزینه کرد 224 میلیارد ریال به بهره برداری رسید، خاطر نشان کرد: توسعه پرورش دامداری ها، پرورش بوقلمون، بز سانن و .... از جمله طرح های افتتاح شده در این هفته است و همچنین توسعه ماهیان خاویاری در استان در حال انجام است و طرح های پرورش ماهیان خاویاری در سال های گذشته اجرا شده بود به بهره وری رسیده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در این نشست گفت: در سال جاری 50 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی به بهره برداری می رسد و 300 هزار تن مواد خام جذب و 500 نفر اشتغالزائی ایجاد می شود.

وی خاطر نشان کرد: در حمایت از کشاورزان و بهره برداران 144 میلیارد تومان از بند الف تبصره 18 در قالب 226 پروژه و طرح پرداخت شده است و در سال گذشته 85هزار نفر روز به بهره برداران در زمینه های مختلف آموزش داده شده و 23هزار نفر روز نیز آموزش مهارتی در قالب ساماندهی پهنه های کشاورزی دریافت کرده اند و در طرح جدید یاوران تولید، اعضاء هیات علمی به بررسی مشکلات کشاورزان و دامداران می پردازند.

سعیدی با بیان اینکه استان کرمان مقام سوم آموزش بهره برداران و مهارتی کشور را کسب کرده اند، افزود: در تالار ترویج 85 نشریه ترویجی استان کرمان بارگذاری شده و در دسترس بهره برداران قرار دارد.

وی در پایان اظهار داشت: در مجموع تولیدات بخش کشاورزی استان 2.5 میلیون تن می باشد و 250 هزار میلیارد ریال ارزش محصولات کشاورزی استان کرمان است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید